پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸

خلیلیان؛

تا زمانی که در فدراسیون پزشکی ورزشی هستم به جای دیگر فکر نمی‌کنم

دکتر خلیلیان

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: شروع فعالیت‌های ورزشی برای عادی نمایش دادن اوضاع کشور نیست و باید پروتکل‌های بهداشتی در جامعه و به ویژه اماکن ورزشی به خوبی رعایت شود.

ایسنا/اصفهان مهرزاد خلیلیان در نشست خبری امروز (پنجشنبه- ۵ تیرماه) که در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: یاد پزشکانی که در راه سلامت، جان خود را در دوران کرونا از دست دادند گرامی می‌داریم.
وی ادامه داد: لیگ‌های برتر معتبری داریم که باید برگزار شود و از این به بعد  شرایط ویژه‌ای خواهیم داشت. استخرهای سرپوشیده در مناطق زرد باز شده‌اند که باید نظارت ویژه‌ای داشته باشیم.
وی تصریح کرد: شب گذشته لیگ برتر بازگشایی شد و افسران سلامت باید نظارت ویژه‌ای را در این بازی ها داشته باشند.
به گزارش ایسنا، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی در خصوص اعتراض استقلالی ها و مشکلات پروازی و اینکه آیا با این وجود لیگ برگزار خواهد شد یا خیر، گفت: این موضوع را باید سازمان لیگ اعلام کند و من نیز در هواپیما حضور داشتم، برخی از سرویس های هواپیمایی بیش از ۶۰ درصد ظرفیت خود را مسافر قبول می‌کنند که این برخلاف مصوبه ستاد است که باید نظارت مانند ورزش در همه جا سختگیرانه باشد.
وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ نفر افسر سلامت برای این موضوع آموزش دیدند تا بازرسی داشته باشند. اینکه لیگ آیا ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر، در حوزه اختیارات من نیست.
وی درباره اینکه آیا در حال عادی سازی شرایط کرونا هستیم یا خیر و اینکه ورزش به عنوان ویترین برای این کار در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: نه این چنین نیست. دولت تمام سیستم‌ها را تعطیل کرد، بهمن و اسفند سختی را داشتیم، چرا ما همانند ایتالیا و اسپانیا نشدیم؟ به دلیل اینکه وزارت بهداشت سختگیرانه در این خصوص عمل کرد و البته اکنون معیشت مردم را نیز باید در نظر گرفت. آرایشگاه‌ها، مترو و ... قبل از ورزش بازگشایی شدند و ورزش‌ در مرحله آخر بوده است.
خلیلیان افزود: باشگاه‌ها، استخرها و سایر اماکن چهار ماه تعطیل بودند و اکنون نگرانی ما برای آبان ماه است که پیک بعدی این بیماری احتمالا خواهد آمد؛ اما به گفته رئیس جمهور باید با این بیماری هم‌زیستی کنیم. خود مردم هم متوجه هستند و حتی آن‌ها بیشتر دلواپس هستند تا حدی می‌توان با بستن اماکن از شیوع این بیماری جلوگیری کرد، اما در ادامه این بیماری باید با فرهنگ سازی و رفتار مردم از شیوع این بیماری جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: مشکل بعدی در کرونا افسردگی است، برای مثال مادر من چهار ماه در خانه است و احساس می‌کنم که اکنون افسرده شده است، پس باید با رعایت موارد بهداشتی از خانه خارج شد تا از مشکلات دیگر جلوگیری کرد.
سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی در خصوص بازگشایی استخرها اظهار کرد: استخرها باید با ظرفیت ۵۰ درصد فعالیت داشته باشند؛ البته آب کلردار خود نیز قابلیت ضد باکتریایی دارد. مدارس فوتبال نیز مجوز فعالیت گرفته‌اند.
وی در خصوص بازگشایی دیگر رشته‌ها، خاطر نشان کرد: رشته های کاراته، بوکس، جودو، کشتی و برخی دیگر رشته‌های رزمی فعالیت نخواهند داشت. البته تمرین با مربی مانعی ندارد. دیگر رشته‌های ورزشی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. به گفته وزارت بهداشت اجازه بیش از ۱۵ دقیقه در کنار هم بودن را ندارند و این موضوع را در فوتبال نداریم؛ به دلیل اینکه یک کرنر یا یک صحنه فوتبال نزدیک چهار یا پنج دقیقه طول خواهد کشید. از آقای دکتر نمکی خواهش کردم که شخصا در ستاد کرونا کشور حضور پیدا کنند.
خلیلیان گفت: فوتبال مثل زندگی پر هیجان است. آیا کسی از کرونا خبر داشت؟ می‌گفتند در چین آمده است و با ما کاری ندارد؛ اما اکنون وضعیت آمریکا را ببینید. متاسفانه هیچ باشگاهی در ۳۰ سال گذشته موفق به کسب قهرمانی فوتبال آسیا نشده است ضعف فوتبال ماست.
سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی درباره جایگاه ورزش اصفهان، اظهار کرد: اینکه اصفهان یکی از بهترین استان‌های کشور در ورزش کشور است شکی نیست؛ اما اینکه بتوانیم مجموعه ورزش را در کنار هم داشته باشیم تا از این پتانسیل استفاده کنیم و کمک حال یکدیگر باشند، چالشی است که در استان اصفهان نیز وجود دارد. با وجود کرونا در چند روز گذشته توانستیم چند مجمع را برگزار کنیم. ناظر و افسر سلامت در این مجامع حضور خواهد داشت و آموزش‌های لازم را نیز انجام داده‌ایم. دستورالعمل‌هایی که برای لیگ برتر فوتبال نوشته شد، مورد تأیید کنفدراسیون آسیا نیز قرار گرفت.
وی در خصوص حضور خبرنگاران و عکاسان در مسابقات لیگ و اینکه گفته می‌شود ممنوعیت وجود دارد، گفت: پروتکل بهداشتی در خصوص حضور خبرنگاران و عکاسان در لیگ ابلاغ شده است که البته دچار تغییراتی شد، اما برای خبرنگاران و عکاسان پروتکل و قوانینی گذاشته شده است. هیچ ابلاغیه‌ای به ما نرسیده است و خود سازمان لیگ و فدراسیون حتماً اختیارات خود را می‌دانند و ما در کار آنها دخالت نمی‌کنیم. اما در مورد خبرنگاران و عکاسان شرایط خاص و ویژه‌ای وجود داشته که ما اطلاعی نداریم و ما پروتکل به آن‌ها داده‌ایم. هواداران را ممنوع کردیم. دوستان صدا و سیما اجازه ورود دارند و خبرنگاران و عکاسان نیز با رعایت پروتکل ممنوعیتی نداشتند، چراکه فوتبال بدون رسانه چیز دیگری از آن نمی‌ماند.
خلیلیان در مورد اینکه با وجود اینکه احتمال می‌دهید که در آبان ماه پیک بعدی کرونا وارد کشور شود، لیگ بعدی فوتبال برگزار خواهد شد یا خیر، اظهار کرد: در مورد کرونا شرایطی وجود دارد که هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند و کار بسیار سخت است، اما در مرحله اول ۹ هفته باقیمانده لیگ را در پیش خواهیم داشت. بر اساس قوانین afc شرایط را ارزیابی خواهیم کرد.
وی در مورد همکاری باشگاه‌های ورزشی تصریح کرد: باشگاه‌های ورزشی همکاری خوبی داشتند و برخی در اجرای پروتکل‌ها از ما جلوتر بودند، افسران سلامت باید همچنان نظارت داشته باشند و گزارش‌های آن‌ها باید اجرا شود، بدون اشکال نیستیم اما تلاش خودمان را کرده‌ایم.
سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی در مورد این‌که قرار است در ادامه در سپاهان فعالیت داشته باشد یا خیر، گفت: من در تهران هستم، مگر پیشنهادی برای سپاهان به من شده که این صحبت را انجام می‌دهید؟ تا زمانی که در فدراسیون پزشکی هستم به گزینه های دیگر فکر نخواهم کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.