پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳

خلیلیان؛

ورزش بدون خبرنگاران معنا ندارد/سلامت ورزشکاران بیش از هر چیز اهمیت دارد

دکتر خلیلیان

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: در جلسات قبلی در وزارت بهداشت با حضور مسئول کمیته مسابقات تصمیم این بود که خبرنگاران با حفظ فاصله فیزیکی و رعایت پروتکل‌ها در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند مگر اینکه تصمیم خاصی گرفته شده باشد که در صلاحدید سازمان لیگ است. ورزش بدون اصحاب رسانه معنی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست خبری سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی امروز (پنج شنبه _۵ تیرماه) با حضور مهرزاد خلیلیان، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی و سخن گوی کرونا در ورزش و احمد باقری مقدم، دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان در محل سالن اجتماعات ساختمان مطبوعات شهرداری اصفهان برگزار شد.
مهرزاد خلیلیان، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی و سخن گوی کرونا در ورزش، با اشاره به تلاش‌های کادر درمان در زمان شیوع ویروس کرونا و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای سلامت، گفت: مقام معظم رهبری کار پزشکان و کادر درمان را مجاهدت در راه تأمین سلامت افراد جامعه دانستند، زیرا جانشان را در طبق اخلاص گذاشته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: اگر مردم با هم اتحاد نداشتند و اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کردند شرایط بدتری پش می‌آمد؛ در جامعه‌ی ورزش که از جامعه جدا نیست در ابتدای شیوع ویروس کرونا لیگ‌های معتبر و اردوهای ملی ضمن رعایت نکات بهداشتی مجبور به ادامه فعالیت بودند، اما با پیگیری‌های وزارت بهداشت و وزارت ورزش و جلسات متعدد که فدراسیون پیگیری کرد توانستیم شرایط نسبتاً مناسبی را بوجود بیاوریم، ولی با کم‌تر شدن محدودیت‌ها شرایط ویژه‌تر و متفاوت‌تری پیش رو خواهیم داشت.
سرپرست فدراسیون پزشکی ادامه داد: با شروع فعالیت لیگ فوتبال و باز شدن استخرها در مناطق زرد در پی مجوزهای وزارت بهداشت و بیانیه شماره ۱۷، نظارت بیشتری لازم است که با کمک هیئت‌های پزشکی استان‌ها شرایط استانداردی را ایجاد کنیم؛ دیشب با شروع لیگ برتر فوتبال افسران سلامت نیز شروع به کار کردند؛ امیدواریم با کمک باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال ۹ هفته باقی مانده از لیگ را با سلامتی و امنیت پشت سر بگذاریم.
خلیلیان در پاسخ به سوالی در خصوص اعتراضاتی که تیم استقلال به پرواز خود داشتند و شرایط پیش آمده برای لیگ نوزدهم، گفت: این سوالی است که باید از سازمان لیگ پرسیده شود، اما بخشی که به فدراسیون پزشکی ورزشی مربوط می‌شود را در قالب یک نامه اعتراض گونه به سازمان هواپیمایی ابلاغ کردیم. در بخشی از پروازها ۶۰ در صد ظرفیت را رعایت می‌کنند و در بخشی این موضوع رعایت نمی‌شود، این موضوع بار حقوقی دارد، زیرا مصوبه ستاد کرونای مرکزی است. برای ورزش ما افسران کنترل سلامت پیش‌بینی شده، اما برای نظارت بر خطوط هوایی افرادی در نظر گرفته نشده است. البته باید حق بدهیم زیرا همکاران ما در وزارت بهداشت تحت فشار هستند و به هر حال این مجوزها صادر شده است؛ اصفهان از نظر نظارت بر رعایت نکات بهداشتی در ورزش یکی از استان‌های فعال است.
وی افزود: همچنان معضل شیوع ویروس کرونا و چالش‌های آن به قوت خود باقی است، اینکه لیگ ادامه پیدا می‌کند یا نه در حیطه اختیارات من نیست و در حیطه اختیارات سازمان لیگ است.
سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با وجود شیوع ویروس کرونا با عادی سازی شرایط در ورزش موافق هستید؟ تاکید کرد: دولت در ابتدا با تمام تلاش همه سیستم‌ها را تعطیل کرد. ما بهمن و اسفند سختی داشتیم، اما مثل کشور اسپانیا نشدیم. تلنبار شدن جنازه‌ها در کشورهای اسپانیا، ایتالیا و انگلیس را نباید فراموش کرد و ما درگیر این موضوعات نشدیم. وزارت بهداشت با ویروس جنگید، وضعیت معیشت مردم را باید در نظر گرفت. ورزش همیشه ویترین و افتخار بوده است، اما در این شرایط جایی برای معامله وجود ندارد، آرایشگاه‌ها و بسیاری از صنوف خیلی زودتر از ورزش شروع به کار کردند.
خلیلیان افزود: یکی از موضوعات مهم معیشت مردم است، در اصفهان در حدود ۴۰۰-۵۰۰ باشگاه ورزشی داریم که هر یک به طور میانگین چهار یا پنج پرسنل دارد، در تهران باشگاهی است که یکصد نفر پرسنل دارد. از کنار استخرها، باشگاه‌ها و اماکن و مراکز مختلف ورزشی تعداد زیادی درآمد کسب می‌کنند و بیمه شده‌اند. سه چهار ماه تمام مراکز ورزشی تعطیل بود و ما نامه‌های زیادی از سوی باشگاه‌های ورزشی برای بازگشایی دریافت می‌کردیم.
اولویت وزرات ورزش، حفظ سلامت مردم و ورزشکاران است
وی با اشاره به اوج گرفتن دوباره کرونا، تصریح کرد: با اینکه در تیرماه قرار داریم نگرانی اصلی وزارت بهداشت وضعیت بیماری در آبان‌ماه است، زیرا در آبان ماه منتظر یک پیک دیگر هستیم. طبق گفته رئیس جمهور ما محکوم به همزیستی با کرونا هستیم. کرونا مانند یک سرما خوردگی همراه ما خواهد بود. اگر واکسن بیاید به امسال نمی‌رسد و در حال حاضر دارو داریم و واکسن وجود ندارد. نمی‌شود معیشت مردم را تعطیل کرد. باید شرایط برای تضمین سلامت و معیشت مردم فراهم شود. الویت اول دولت و وزارت ورزش سلامت جامعه ورزشی است. اگر ما بتوانیم همچون دیگر کشورها با رعایت نکات بهداشتی مسابقات فوتبال را برگزار بکنیم، دلیلی بر تعطیلی آن نیست.
سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی افزود: همه تلاش و خواهش ما برای درست اجرا شدن پروتکل‌های بهداشتی است. استخرها باید ۵۰ درصد ظرفیت خود افراد را پذیرش کنند، جگوزی و سونای مرطوب تعطیل و به هر نفر دو و نیم متر فضا اختصاص داده شود. آب با کلر غلظت سهپی‌پی‌ام یک ضدویروس قوی است. الویت نظارت را بر استخرها قرار دادیم. مدارس فوتبال مجوز گرفته‌اند، محیط‌های باز نسبت به محیط‌های بسته امن تر است. محیط‌های بسته نیازمند توجه نظارت بیشتری است به خصوص ورزش‌های تماسی و درگیر شونده مثل کاراته، تکواندو، بوکس و کشتی نباید انجام شود، اما بخش‌های نمایشی و تمرینی با مربی مانند شمشیر بازی مشکلی ندارد. مسابقات این رشته همچنان ممنوع است، اما بقیه مسابقات مجوز گرفته‌اند و مسابقات جهانی و آسیایی نیز شروع شده است.
خلیلیان با اشاره به رعایت موارد بهداشتی از سمت مردم، تاکید کرد: مردم نیز متوجه شرایط هستند و باید رعایت کنند، تا حدی می‌شود با ممنوع کردن و بستن از شیوع بیماری جلوگیری و زنجیره انتقال را قطع کرد. بخش دیگر به فرهنگ و آگاهی و تعهد مردم بستگی دارد. در ابتدا فکر می‌کردیم گرما ویروس کرونا را از بین می‌برد یا اگر کسی به ویروس مبتلا شده باشد دیگر در امان است، اما این طور نبود. ما باید مبارزه کنیم و از یک طرف با رعایت نکات بهداشتی در جامعه حضور پیدا کنیم و به کار خود ادامه دهیم.
وی با اشاره به جمع‌های ورزشی، اظهار کرد: نزدیک بودن افراد در زمانی خطرناک است که ۱۵ دقیقه دو یا چند نفر در تماس نزدیک باشند. در فوتبال نزدیک بودن افراد در هنگام کرنر چند دقیقه است و بعد از آن جدا می‌شوند و در فضای باز قرار دارند همچنین حق داشتن شادی پس از گل ندارند، بنابراین مشکلی ایجاد نمی‌شود.
کسی نباید مانع کوهنوردان شود
سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به سرگردانی گروه‌های کوهنوردی و پذیرش نشدن از سمت دهیاری‌ها با وجود مجوز، گفت: گروه‌های کوهنوری نباید سرگردان باشند. اطلاعیه کوهنوردی را قبل از عید گرفتیم؛ فعالیت آنان در ۱۷ بیانیه ما هست. با این حال یک نامه به فدراسیون کوهنوردی می‌فرستیم تا اگر گزارشی برای تعطیلی کمپ‌ها و عبور و مرور وجود دارد را به ما بدهند. یک بار نیز رئیس جمهور گفت که استانداری‌ها اجازه ندارند که به طور مستقل معابر عبور و مرور را ببندند البته دو هفته پیش که چند استان به شرایط قرمز رسیدند این مجوز را رئیس جمهور به استانداری‌ها داد. برای کوه نوری که در یک فضای آزاد است و فاصله فیزیکی حفظ می‌شود حق ندارند جلوگیری کرده و سلیقه‌ای عمل کنند. این سه ماه حیاتی است. من از وزیر ورزش درخواست کردم که شخصاً در ستاد کرونا ی کشور حضور پیدا بکنند تا بتوانند تعامل بهتری داشته باشند.
خلیلیان با اشاره به نگارش کتاب خود در مورد باشگاه سپاهان به "نام معجزه پنجم"، تصریح کرد: من از عمق وجود به فوتبال علاقه دارم؛ فوتبال مانند زندگی است و نمی‌شود آن را پیش بینی کرد، مقاومت‌ها، تلاش‌ها، برد و باخت‌ها، شور و شوق قهرمان‌ها و هواداران هیجان انگیز است. همان طور رهبر بزرگوار بیان کردند جهش تولید در ورزش یعنی کسب افتخار و کسب مدال؛ هیچ باشگاهی در ۳۰ سال گذشته نتوانسته به قهرمانی آسیا برسد و این یک ضعف بزرگ برای ما است. کشور ما همه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و جوانان با استعداد را در اختیار دارد؛ ما موظف هستیم جوانان را بالا ببریم و به قهرمانی در آسیا و جهان برسانیم. در فوتبال هیچ کتابی در مورد چگونگی قهرمانی و شکست تیم‌ها وجود ندارد و فقط در فضای مجازی چند جمله هیجانی و مقطعی وجود دارد. باشگاه سپاهان ۶۷ سال قدمت دارد، اصفهان شهر تمدن ساز است. ما در زمان دفاع مقدس سه یگان داشتیم که هرکدام به تنهایی در رزم بی مانند بودند.
شهید سلیمانی الگوی ما در مدیریت است
وی ادامه داد: دیروز کتاب را به شهید سلیمانی تقدیم کردم، زیرا شهید سلیمانی الگوی ما در مدیریت است. کسی که می‌گوید برای من ننویسید سردار، من سرباز وطن هستم. شهید قاسم سلیمانی هیچ چیزی برای خودش نمی‌خواست. ما وقتی جاودانه می‌شویم که نگاهمان مانند افرادی همچون قاسم سلیمانی شویم و برای وطن و اعتقادشان مبارزه می‌کنند.
سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به جایگاه اصفهان در ابعاد مختلف ورزشی و کمبودها و نیازهای این استان، گفت: ارزیابی و نظر دادن برای من در این مورد سخت است. هفته گذشته فینال مسابقات لیگ فوتسال را از نزدیک مشاهده کردم. در اینکه اصفهان یکی از قوی‌ترین استان‌ها از نظر سخت افزاری و نرم افزاری است شکی نیست. بعضی از شهرستان‌های استان اصفهان از بقیه استان‌ها وضعیت بهتری دارند و جلوتر هستند. شهرستان‌هایی در استان هست که مهد بعضی از رشته‌های ورزشی است. بدنه تمام تیم‌های ملی باید از محله‌ها و شهرستان‌های اصفهان باشد همان طور که ورزشکار المپیکی و قهرمان جهانی داشته‌ایم. گاهی اوقات ما در ورزش فعالیت‌های هم را خنثی می‌کنیم و این چالش بزرگی است که در استان وجود دارد. باید امیدوار باشیم که باشگاه‌های حرفه ای و هیئت‌ها با هم همکاری کنند البته نمی‌شود این موضوع را به طور کلی محقق کرد. در یک بازه زمانی هدف ما این بود که هیچ هفته‌ای بدون رخ داد بین المللی در اصفهان به پایان نرسد. بسیاری از هیئت‌ها و باشگاه‌هایی که من می‌شناسم در کشور اول اند و جزو بهترین‌ها هستند.
خلیلیان در خصوص فعالیت فدراسیون پزشکی ورزشی اصفهان، اظهار کرد: روندی که ۳۰ سال پیش برای تأسیس و تقویت فدراسیون پزشکی گذاشته شده کم نظیر است. با توجه به نامه‌ای که از فدراسیون جهانی دریافت کردیم ما جزو چهار فدراسیون اول هستیم. فدراسیون پزشکی ورزشی در تهران و دیگری هیئت پزشک ورزشی اصفهان نماینده‌های فدراسیون پزشکی ورزشی جهانی هستند.
وی در خصوص مواجه با گسترش ویروس کرونا، تصریح کرد: یکی از ۱۰ ویروس شناس برجسته دنیا ایرانی است و مشاور وزیر بهداشت است. دستور العمل‌های ما را فیفا و ای اف سی تأیید کردند. تمام دستورهایی که برای لیگ برتر فوتبال و بازگشایی استخرها نوشته‌ایم روی سایت به شکل انگلیسی قرار دارد و می‌شود گفت ما الگو شدیم.
سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی درباره اینکه آیا در انتخابات فدراسیون پزشکی ورزشی شرکت می‌کند یا خیر، تصریح کرد: بخاطر درگیر با ویروس کرونا و وضعیت موجود، هنوز تصمیمی برای شرکت کردن نگرفته‌ام. بستر فدراسیون برای خدمت آماده است و از حضور افرادی که توانایی ریاست را در خود می‌بینند استقبال می‌کنیم و امیدوارم فرد اصلحی انتخاب شود.
خلیلیان در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار اخباری درباره جلوگیری از حضور خبرنگاران و عکاسان در مسابقات باقی مانده لیگ برتر، اظهار کرد: پروتکلی که به وزارت بهداشت دادیم تغییراتی کرده است برای مثال فاصله تست PCR به ۱۰ روز رسیده. برای حضور خبرنگاران و عکاسان پروتکل و روش وجود دارد و حتی خود سهیل مهدی نیز از حضور تعداد بیشتری خبرنگار دفاع می‌کرد. نمی‌دانم این خبر چقدر موثق است و هیچ ابلاغی از وزارت بهداشت به ما نرسیده و ابلاغی نیز به فدراسیون فوتبال نداشته‌ایم. سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال حتماً شرایط را می‌دانند، به هیچ وجه در کار آنها دخالت نمی‌کنیم. احتمال دارد درباره حضور خبرنگاران و عکاسان تصمیم خاصی اخذ شده باشد که ما از آن اطلاع نداریم و به ما هم ارتباطی ندارد. ما پرتکل های خود را اعلام کرده‌ایم. در جلسات قبلی در وزارت بهداشت با حضور مسئول کمیته مسابقات تصمیم این بود که خبرنگاران با حفظ فاصله فیزیکی و رعایت پروتکل‌ها در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند مگر اینکه تصمیم خاصی گرفته شده باشد که در صلاحدید سازمان لیگ است. ورزش بدون اصحاب رسانه معنی ندارد و چیزی از آن نمی‌ماند.
اردوها باید آغاز شود!
وی درباره برگزاری فصل آینده لیگ برتر فوتبال، تصریح کرد: کرونا پدیده‌ای نوظهور است که نه من و نه هیچ کارشناس دیگر نمی‌تواند آن را پیش بینی کند، حتی سازمان بهداشت جهانی نمی‌تواند آینده ویروسکرونارا پیش بینی کند. امیدوارم ۹ هفته باقیمانده لیگ امسال را با رعایت بهداشت پشت بگذاریم. برای فصل بعد بر اساس شرایط ملی و جهانی تصمیم گرفته می‌شود. به دلیل اینکه مسابقات مقدماتی جام جهانی در مهرماه برگزار می‌شود، اردوها باید آغاز شود. برای لیگ آینده نیز اگر از ما استعلام کنند شرایط را در شهرهای گوناگون می‌سنجیم و نظر خود را اعلام می‌کنیم.
سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی افزود: طبق اعلام یکی از مسئولان وزارت بهداشت، پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری نمازهای جمعه و برگزاری تمرینات ورزشی ۸۰ درصد رعایت شده و رضایت وجود دارد. باشگاه‌ها بسیار همکاری کرده‌اند و در مجموع از این بخش راضی هستم و حتی در بعضی موارد بسیاری جلو تر از ما بودند. خواهش من از سازمان لیگ این است که الویت اول را سلامت قهرمانان و ورزش کاران باشد. قطعاً اشکالاتی وجود دارد، اما تلاش‌های خوبی هم شده است. امیدوارم قولی که فدراسیون فوتبال برای پرداخت حق‌الزحمه افسران سلامت داده را نیز عملی کنند.
خلیلیان در خصوص شرایط دارویی با وجود تحریم‌ها، گفت: در جلسه‌ای که با دکتر رئیسی داشتیم، اخبار خوبی از تحقیقات ستاد کرونا در خصوص بحث واکسن وجود دارد. البته بحث واکسن فوق پیشرفته است و کشورهای مترقی نیز به دنبال آن هستند. ما برای تست امکانات کشورهایی همچون کره جنوبی را نداریم. تحریم‌ها ما را در همه زمینه‌ها آزار می‌دهد، البته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان و تولید کننده ها توانستند در بعضی از بخش‌ها تحریم‌ها را کنار بگذارند.
وی ادامه داد: شرکت بهار ریز با سه هزار پرسنل در علویجه اصفهان وجود دارد که ده‌ها هزار ماسک تولید کرده و به صورت رایگان در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است.
سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی در خصوص ترجیح دادن مدیر عاملی سپاهان نسبت به کاندید شدن فدراسیون پزشکی، اظهار کرد: من کاری به سپاهان ندارم. از سمت باشگاه سپاهان برای من پیشنهادی نیامده است. من یک مسئولیت مشخص دارم و در شرایط حال حاضر تمام فکر ذکر خدمت است. هرکسی که شایسته باشد و کار کند می‌تواند بر مشکلات غلبه کند و شرایط بهتری فراهم اورد. شاید کج سلیقگی و گاهی چالش‌هایی را در ورزش ما ایجاد می‌کند.
خلیلیان ادامه داد: تاریخ سپاهان به دو بخش قبل از فولاد و بعد از فولاد تقسیم می‌شود. بعد از پیوستن مجتمع فولاد به سپاهان قهرمانی‌ها و پیشرفت بالایی برای باشگاه حاصل شده است. اگر مجتمع فولاد مبارکه سپاهان نبود، هیچکس نبود که ورزشگاه نقش جهان را بسازد. در زمانی که مدیر کل بودم هرکجا درخواستی از فولاد مبارکه داشتیم نه نشنیدیم. تیم سپاهان و فولاد مبارکه باهم عجین شده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.