یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳

اخذ نظر هیات پزشکی ورزشی برای چگونگی فعالیت‌های باشگاه‌ها ضروری است

دکتر باقری مقدم

اصفهان- ایرنا - رییس هیات پزشکی ورزشی اصفهان گفت: ستاد استانی مقابله با کرونا برای فعالیت یا تعطیلی اماکن ورزشی این استان، نظرات تخصصی این هیات را اخذ کند.

به گزارش ایرنا، احمد باقری مقدم روز یکشنبه در نشست خبری در سالن جلسات این هیات  افزود: ابعاد ورزش و شمار باشگاه‌ها در استان گسترده و زیاد است و  به نظر می‌رسد چنانچه برای این مقوله در کنار جلوگیری از شیوع بیماری کووید -۱۹ بتوانیم در هیات مستقل تصمیم گیری کنیم نتایج بهتری بدست آید زیرا باید شرایط معیشتی و اقتصادی فعالان عرصه ورزش را هم مد نظر قرار داد.
وی ادامه داد: پیش‌تر ستاد ملی مقابله با این بیماری و پس از آن ستاد مقابله با کرونا در ورزش مصوبات و اطلاعیه‌ها را در رابطه با ورزش ابلاغ می‌کردند که به صورت یکپارچه اجرا می‌شد اما در شرایط کنونی و با توجه به اینکه ستادهای استانی در رابطه با امور مختلف در ارتباط با کرونا تصمیم گیری می‌کنند پیشنهاد ما این است که در رابطه با ورزش نیز به صورت مستقل بتوانیم پیشنهادات و تصمیمات خود را اعمال کنیم.
رییس هیات پزشکی ورزشی اصفهان اضافه کرد: انجام فعالیت‌های ورزشی در شرایط کنونی می‌تواند برای جلوگیری از افسردگی و همچنین افزایش توان جسمی و قدرت پیشگیرانه بدن مفید باشد بنابراین لازم است بتوانیم با ساز و کارهای بهداشتی و ملاحظات پیشگیرانه از بیماری کووید - ۱۹ فعالیت باشگاه‌ها و ورزشکاران را شاهد باشیم.
باقری مقدم خاطرنشان کرد: هم زمان با شیوع ویروس، باشگاه داران، ورزشکاران، مدیران و مربیان ورزشی با احساس مسئولیت بالای خود وضعیت بحرانی کرونا را احساس کردند و بیشترین همکاری را با ما در رابطه با تعطیلی باشگاه‌ها داشتند.
به گفته وی تذکرات دوستانه، تذکر کتبی و پس از آن پلمب باشگاه‌ها در انتظار باشگاه‌دارانی است که پروتکل‌های بهداشتی و موازین پیشگیرانه از ویروس کرونا را رعایت نمی‌کنند.
پلمب ۱۲ باشگاه در اصفهان
رییس هیات پزشکی ورزشی اصفهان با بیان اینکه اکنون ورزشکار کرونایی بستری شده در بیمارستان یا در خانه نداریم افزود: از زمان شیوع ویروس ۱۲ باشگاه در استان اصفهان بدلیل بی توجهی و یا نادیه گرفتن مسائل بهداشتی مربوط با کرونا پلمپ شده اند.
باقری مقدم درباره فعالیت برخی ورزشکاران و مربیان در پارک‌ها گفت: بر اساس ملاحظات قانونی جلوگیری از فعالیت آنها بر عهده این هیات نیست و ستاد استانی مقابله با کرونا باید تصمیمات لازم را اتخاذ کند.
وی با اشاره به اینکه جلوگیری از شیوع ویروس نیازمند افزایش مسئولیت اجتماعی و ارتباط نهادهای مرتبط با یکدیگر است تصریح کرد: بنابراین یک نهاد یا یک سازمان نمی‌تواند به طور مستقل ادعای جلوگیری از همه گیری ویروس را داشته باشد و همکاری همگانی برای این امر لازم است.
رییس هیات پزشکی ورزشی درباره فعالیت مراکز ماساژ خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محیط ارائه‌ این خدمات کوچک و نوع خدمات به گونه ای است که افراد در مجاورت یکدیگر قرار دارند بنابراین نمی توان مجوز فعالیت آنها را صادر کرد.
باقری مقدم با بیان اینکه حق عضویت بیمه ورزشی در سراسر کشور برای جامعه شهری ۲۰ هزار تومان و جامعه روستایی ۱۲ هزار تومان است اظهارداشت: در یک سال اخیر حدود ۳۱۰ هزار نفر در استان بیمه خود را تمدید یا به این بیمه ورزشی اضافه شده‌اند.
تشکیل یک هزار و ۲۰۰ پرونده آسیب و مصدومیت ورزشی
وی با تاکید بر اینکه سیاست فدراسیون درمان و جلوگیری از آسیب های بیشتر ورزشکاران با ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی است خاطرنشان کرد: در همین ارتباط در استان که از لحاظ رتبه بندی شمار بیمه شدگان در جایگاه بالایی قرار دارد پارسال حدود یک هزار و ۲۰۰ پرونده آسیب و مصدومیت ورزشی تشکیل شد که تا اواخر خرداد امسال تسویه حساب‌های مربوطه مانند جراحی، مداوای سرپایی و یا وسایل پزشکی و بهداشتی انجام گرفت.
به گفته رییس هیات پزشکی ورزشی اصفهان اجتماعی بیشترین آمار مرتبط با مصدومیت ورزشی در استان به زانو و مچ و پس از آن به ستون فقرات مربوط است.
باقری مقدم با تاکید بر اهمیت روانشناسی ورزشی در دنیای کنونی اظهارداشت: سال گذشته در قالب یک فراخوان حدود ۷۰ روانشناس ورزشی برای ارائه خدمات به ما ملحق شدند و تا پیش از شروع کرونا خدمات روانشناسی به جامعه ورزشی انجام می گرفت که پس از آن این چرخه متوقف شد.
وی با با بیان اینکه آکادمی علوم ورزشی لوافان واقع در پارک گل محمدی اصفهان برای این امر اختصاص یافت، گفت: امیدواریم با بهبود شرایط دوباره بتوانیم فعالیت‌های روانشناسی ورزشی را شاهد باشیم.
رییس این هیات درباره یک سهراب مرادی ورزشکار اصفهانی و دارنده مدال وزنه‌برداری المپیک و وضعیت مصدومیتش تصریح کرد: خدمات پزشکی او زیر نظر کمیته ملی المپیک در حال انجام است و اطلاعی در این ارتباط نداریم.
باقری مقدم با تاکید بر اینکه حمایت از ورزشی نویسان و فعالان عرصه ورزش بسیار ضروری است خاطرنشان کرد: بر همین اساس سعی داریم از فعالیت‌ها و خدمات را برای آنها انجام دهیم.
در پایان این جلسه از فعالان عرصه خبر در حوزه هیات پزشکی ورزشی تجلیل شد، همچنین انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی اصفهان به صورت نمادین از فعالیتهای تلاشگران حوزه سلامت و بهداشت و کادر پزشکی ورزشی استان اصفهان تجلیل کرد.
استان اصفهان بیش از ۳۱۱ هزار ورزشکار سازمان یافته و یک هزار و ۷۰۰ باشگاه ورزشی دارد.
بر پایه آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۳۲۶ هزار و ۷۱۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۴۲۷ نفر رسیده است.
تاکنون دو میلیون و ۶۸۶ هزار و ۴۹۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده، ۲۸۴ هزار و ۳۷۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، اما ۴۰۲۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.