جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹

خطر کم آبی و گرمازدگی

مطلب علمی

کم آبی و گرمازدگی دو بیماری بسیار متداول در رابطه با گرما هستند که در صورت عدم درمان می توانند تهدید کننده زندگی باشند.

کم آبی چیست؟

کمبود آب بدن می تواند یک بیماری مرتبط با گرما باشد. همچنین یک عارضه جانبی خطرناک اسهال، استفراغ و تب است. کودکان و افراد بالای ۶۰ سال به خصوص در معرض کم آبی بدن هستند.

چه عواملی باعث کم آبی بدن می شود؟

در شرایط عادی، همه ما آب بدن را روزانه از طریق عرق، اشک، تنفس، ادرار و مدفوع از دست می دهیم. در یک فرد سالم، این آب با نوشیدن مایعات و خوردن غذاهایی که حاوی آب هستند جایگزین می شود. وقتی فرد تب، اسهال یا استفراغ دچار می شود، کم آبی بدن اتفاق می افتد. همچنین اگر فردی در معرض آفتاب قرار داشته باشد و آب کافی ننوشد، نیز  این اتفاق می افتد. و این امر هنگامی ایجاد می شود که بدن محتوای آب و نمک های اساسی بدن مانند سدیم و پتاسیم را از دست بدهد.

گاهی اوقات، کمبود آب بدن توسط داروهایی مانند دیورتیک ها ایجاد می شود. این مایعات بدن و الکترولیتها را تخلیه می کنند. به هر حال علت کمبود آب بدن هر چه باشد، باید در اسرع وقت درمان شود.

علائم کمبود آب بدن چیست؟

اگر چه هر فردی ممکن است تجربه ی متفاوتی از علایم را داشته باشد. شایع ترین علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تشنگی، تکرر ادرار، پوست خشک، خستگی، سبک بودن، سرگیجه، گیجی، خشکی دهان و غشاهای مخاطی، افزایش ضربان قلب و تنفس

در کودکان علائم اضافی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خشکی دهان و زبان، بدون گریه اشک ریختن، برای چند ساعت پوشک مرطوب نداشتن، شکم، چشم ها یا گونه های غرق شده،بی پروایی، تحریک پذیری، پوستی که هنگام چسباندن و رها شدن صاف نمی شود

درمان کمبود آب بدن

در موارد کمبود آب بدن خفیف، تجویز ساده با نوشیدن مایعات توصیه می شود. بسیاری از نوشیدنی های ورزشی موجود در بازار به طور موثری مایعات بدن، الکترولیت ها و تعادل نمک را بازیابی می کنند.

برای کم آبی بدن، مایعات داخل وریدی (IV) ممکن است مورد نیاز باشد. موارد کم‌آبی جدی باید به عنوان اورژانس پزشکی درمان شود و بستری شدن در کنار مایعات داخل وریدی ضروری است و اقدامات باید سریع انجام شود.

چگونه می توان از کم آبی بدن جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از اثرات مضر کم آبی از جمله موارد زیر اقدامات احتیاطی انجام دهید:

مایعات زیاد بنوشید، به خصوص هنگام کار یا بازی در آفتاب.

باور داشته باشید که مایعات زیادی از دست دادید که باید درصدد جبران آن برآئید.

سعی کنید فعالیت های فیزیکی در فضای باز را برای ساعت های خنک روز انجام دهید.

برای کمک به حفظ تعادل الکترولیت، نوشیدنی های ورزشی مناسب بنوشید.

گرمازدگی چیست؟

سوزش گرما شدیدترین نوع بیماری گرما و یک وضعیت اضطراری برای زندگی است. این نتیجه طولانی مدت و شدید قرار گرفتن در معرض خورشید است. در این حالت فرد به اندازه کافی عرق نمی کند تا دمای بدن کاهش یابد. افراد مسن، کودکان، افرادی که در بیرون از منزل کار می کنند، مبتلایان به بیماری روانی، چاقی، گردش خون ضعیف و افراد خاصی که در داروهای خاص استفاده می کنند، بیشتر مستعد ابتلا به گرمازدگی هستند. این بیماری است که به سرعت توسعه می یابد و نیاز به درمان فوری پزشکی دارد.

چه چیزی باعث گرمازدگی می شود؟

بدن ما گرمای داخلی فوق العاده ای ایجاد می کند و به طور معمول با تعریق و تابش گرما از طریق پوست، خودمان را خنک می کنیم. با این وجود، در شرایط خاصی مانند گرمای شدید، رطوبت زیاد یا فعالیت شدید در آفتاب گرم، این سیستم خنک کننده ممکن است شروع به خرابی کند. این امر باعث می شود تا گرما تا سطح خطرناکی ایجاد شود.

اگر فردی دچار کمبود آب شود و نتواند به اندازه کافی عرق کند تا بدن خود را خنک کند، دمای داخلی او ممکن است به حد خطرناکی بالا رود. این باعث گرمازدگی می شود.

علائم گرمازدگی چیست؟

شایع ترین علائم سکته مغزی است. اگر چه هر فردی ممکن است تجربه ی متفاوتی از علایم را داشته باشد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سردرد، سرگیجه، بی نظمی، آشفتگی یا سردرگمی، کندی یا خستگی، تشنج، درجه حرارت بالای بدن، از دست دادن هوشیاری، ضربان قلب سریع، توهم

دکتر رمضان حیدریان-رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.