یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲

بازگشت تدریجی به ورزش پس از COVID-۱۹ نیاز به "رویکرد محتاطانه" دارد

دکتر

دکتر صارمی دانشیار فیزیولوژی ورزشی وعضو هیات علمی دانشگاه اراک عنوان نمود، در بیماران مبتلا به COVID-19، هنگام بازگشت به تمرینات ورزشی شدید و رقابتی باید شدت بیماری و احتمال درگیری قلب و ریه در نظر گرفته شود.

در بیماران مبتلا به COVID-۱۹، هنگام بازگشت به تمرینات ورزشی شدید و رقابتی باید شدت بیماری و احتمال درگیری قلب و ریه در نظر گرفته شود. ویروس کوید و سارس میتوانند به میوسیت ها(سلولهای قلب) حمله کنند و به میوکاردیت (التهاب عضله قلب) منجر شود که نهایتا با آریتمی قلبی، نارسایی قلبی و حتی مرگ همراه است. متخصصان قلب و عروق ورزشی بر این باورند که اگر هنگام ابتلا به میوکاردیت ورزش انجام شود خطر پیشرفت بیماری افزایش می یابد و ورزش باعث افزایش تکثیر ویروس و پیشرفت آسیب قلبی در مبتلایان به میوکاردیت فعال می شود. با توجه به خطرات و عوارض شناخته شده میوکاردیت فعال از جمله ایست قلبی، در بازگشت به ورزش ورزشکاران رقابتی و با سطح بالای تمرین که تست COVID-۱۹ مثبت داشته اند، لازم است احتیاط بیشتری لحاظ گردد.

بازگشت به تمرینات ورزشی در ورزشکاران بدون علامت و تست منفی COVID-۱۹ نیاز به انجام تستهای اضافی ندارد. اگر ورزشکاران بدون علامت هستند و از نظر تست آنتی ژن COVID-۱۹ مثبت هستند، باید حداقل ۲ هفته بعد از نتیجه آزمایش از انجام ورزش خودداری کنند و خود را در شرایط قرنطینه قرار دهند. اگر ورزشکاران بدون علامت باشند، فعالیت می تواند به آرامی از سر گرفته شود. ورزشکارانی که آزمایش COVID-۱۹ مثبت دارند و مشکوک به درگیری قلبی ریوی هستند باید تحت آزمایش قلبی قرار بگیرند. در ورزشکارانی که آزمایش COVID-۱۹ مثبت و علائم خفیف تا متوسط دارند، ورزش باید حداقل ۲ هفته پس از رفع علائم از سر گرفته شود. هنگامی که این ورزشکاران برای از سرگیری ورزش آماده شدند، ارزیابی قلبی عروقی بالینی با تصویربرداری و نشانگرهای زیستی قلب توصیه می شود. ورزشکاران بدون علائم و هیچ مدرک عینی از درگیری قلب برای بازگشت به ورزش به پیگیری بالینی نیاز ندارند. بازگشت به ورزش برای ورزشکاران مبتلا به درگیری قلبی باید براساس راهنماهای بازگشت به میوکاردیت باشد که مبتنی بر عدم وجود نشانگرهای زیستی نشان دهنده التهاب، کارکرد طبیعی بطن و بدون آریتمی های القایی است. خطرناک ترین ورزشکاران مبتلا به COVID-۱۹ کسانی هستند که به شدت بیمار بوده اند یا در بیمارستان بستری شده اند. ورزشکارانی که با COVID-۱۹ در بیمارستان بستری بوده اند اما مدارک تصویربرداری و نشانگرهای زیستی قلبی طبیعی دارند، باید حداقل ۲ هفته پس از رفع علائم استراحت کنند. پس از آن، ورزشکاران باید در حالی که ارزیابی قلبی عروقی بالینی از جمله آزمایش قلب را انجام می دهند به تدریج تمرین خود را شروع نمایند. هر چند دانسته های ما در مورد COVID-۱۹ به سرعت در حال پیشرفت است امامیزان آسیب قلبی در بیماران غیر بستری در بیمارستان هنوز ناشناخته است. با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات بیشتر ممکن است توصیه های ما نیز تغییر کند.

References:

Emery MS, et al. Exercise and athletes in the covid-۱۹ pandemic. American College of Cardiology. May ۲۰۲۰.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.