شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱

چگونه در پاندمی کرونا از خود و دیگران محافظت کنیم

رعایت موارد بهداشتی

     به احتمال زیاد ویروس های آنفلوآنزا و ویروسی که باعث کووید-۱۹می شود هم در پاییز و زمستان گسترش می یابد. واقعیت این است که دریافت واکسن آنفلوآنزا از کووید-۱۹محافظت نمی کند، ولی مزایای بسیار مهم دارد: اولا این واکسن خطر بیماری آنفلوآنزا و بستری شدن در بیمارستان و مرگ به علت آنفلوآنزا را کاهش می دهد. همچنین دریافت واکسن آنفلوآنزا می تواند به صرفه جویی در استفاده از منابع بهداشتی مورد استفاده در بیماری آنفلوآنزا و اختصاص این منابع برای مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ منجر شود.

شستشوی مرتب و صحیح دست

دستانتان را پیش از لمس صورت، تهیه غذا و خوردن آن، حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. همچنین پس از این کارها و فعالیت ها نیز شستن دست ها ضروری است: پس از حضور در مکان عمومی، سرفه یا عطسه، استفاده از سرویس بهداشتی، ترک مکان عمومی، دست زدن به ماسک خود، تعویض پوشک، مراقبت از افراد بیمار و پس از لمس حیوانات.

اگر آب و صابون در دسترس نیست، از ضد عفونی کننده دست که حداقل ۶۰ درصد الکل دارد استفاده کنید. تمام سطوح دستانتان را به مواد ضد عفونی کننده آغشته کنید و آنها را تا زمانی که احساس خشکی کنید به هم بمالید. از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنید.

  رعایت فاصله اجتماعی

از تماس نزدیک با افراد بیمار داخل خانه خودداری کنید. همیشه بین خود و افرادی که در خانه شما زندگی نمی کنند، فاصله ۲ متری را رعایت کنید. به خاطر داشته باشید برخی افراد بدون علائم ممکن است ویروس را گسترش دهند. فاصله گرفتن از دیگران به ویژه افرادی که بیشتر در معرض خطر بیماری قرار دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

استفاده از ماسک

همه باید در محیط های عمومی ماسک بزنند. ماسک ها را نباید برای کودکان خردسال زیر ۲ سال، کسانی که مشکل تنفس دارند یا فرد بیهوش، یا افراد ناتوانی که قادر به برداشتن ماسک بدون کمک نیستند، قرار داد. ماسک جایگزینی برای فاصله اجتماعی نیست.

پوشاندن دهان در زمان سرفه و عطسه

همیشه هنگام سرفه یا عطسه با استفاده از قسمت داخلی آرنج و دستمال، دهان و بینی خود را بپوشانید و تف نکنید. دستمال های استفاده شده را در سطل زباله بیندازید و سپس دستان خود را با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید.

 تمیز و ضد عفونی کردن سطوح

به صورت مرتب میز، دستگیره در، کلید برق، تلفن، صفحه کلید کامپیوتر، موبایل، توالت، شیر آب و سینک را تمیز و ضد عفونی کنید. اگر سطوح کثیف است، آنها را تمیز و سپس از یک ضد عفونی کننده خانگی استفاده کنید.

 کنترل روزانه سلامت

مراقب علائمی از قبیل تب، سرفه، تنگی نفس یا سایر علائم کووید-۱۹ باشید. در صورت بروز علائم، حتما از یک پزشک مشورت بگیرید و از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کنید.

https://www.cdc.gov/coronavirus/۲۰۱۹-ncov/if-you-are-sick/steps-when-sick.html

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.