شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱

هفت توصیه طب ورزشی در مقابله با ویروس کرونا

لرستان

قطع فعالیت‌های ورزشی در دوران شیوع ویروس کرونا(هم برای ورزشکاران و هم افراد عادی) باعث؛ چاقی و اضافه وزن بدن و  یا موجب لاغری و ضعف عضلات (آتروفی) در افراد می‌شود.

در روزگاری که با ورود مهمان ناخوانده ای همچون ویروس ناشناخته کرونا مواجه هستیم، توصیه موکد بر رعایت پروتکل های بهداشتی کشف شده تا به حال در اینخصوص، حیاتی است که از آن جمله می‌توان به‌؛ رعایت فاصله اجتماعی، شستشوی پیوسته دستها با آب و صابون، پرهیز از هر گونه تجمع در محیط های باز و بسته.. اشاره کرد. بنابراین با توجه به تاکید به بسته شدن مجموعه های ورزشی و باشگاه‌های تمرینی ، و  سردرگمی جامعه و افراد در خصوص توصیه های ورزشی در این دوران ، جهت جلوگیری از تبعات منفی عدم تحرک و فعالیت ورزشی که خود عامل بسیاری از بیماری‌های زمینه ای همچون چاقی، لاغری، ضعف قوای جسمی و روحی اشاره کرد که این عوامل خود به رشد و نفوذپذیری فعالیت این ویروس منحوس کرونا کمک می‌کند. بنابراین در این مقاله هفت توصیه کاربردی طب ورزش در این دوران ذکر میگردد:
1_قطع فعالیت‌های ورزشی در این دوران شیوع ویروس کرونا(هم برای ورزشکاران و هم افراد عادی) باعث؛ چاقی و اضافه وزن بدن و  یا موجب لاغری و ضعف عضلات (آتروفی) در افراد می‌شود. 
2_یکی از بهترین راههای مقابله با ویروس کرونا؛ ‌ «دفع استرس» و تخلیه بار منفی جهت رسیدن به  «آرامش» است که در  این باره یکی از بهترین شیوه های دفع استرس «ورزش مداوم» است. براساس یافته های علمی ارتباط مستقیمی بین ورزش و دفع استرس ثابت شده است.
3_  «ورزش در خانه» میتواند جایگزین مناسبی باشد در دوران پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا که توصیه بر تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و پرهیز از هر گونه تجمع  شده است. با اختصاص یک «زمان خاص» برای «ورزش در خانه» (حداقل سه جلسه در هفته) ضمن تقوت قوای جسمانی، شادابی، امید و صمیمیت بیشتر را با ورزش در بین اعضای خانواده، به عنوان یک فرصت مناسب در این دوران تجربه نماییم. 
4_گرم کردن و انجام حرکات کششی و نرمش قبل از هر فعالیت ورزشی و همچنین سرد کردن بدن و بازگشت به حالت اولیه بعد از اتمام فعالیت ورزشی می‌تواند به پایین آمدن حرارت بدن و ضربان قلب کمک نموده و موجب جلوگیری از آسیبهای رایج بدنی همچون کوفتگی و گرفتگی عضلانی، کشیدگی و پارگی رباط‌ها و عضلات، دررفتگی مفاصل و، شود. 
5_جهت جلوگیری از سرما خوردگی(باتوجه به آغاز فصل سرما):پوشیدن لباس گرم، عدم قرار گرفتن در برابر باد سرد و عدم خشک کردن بلافاصله تعریق بر روی پوست که موجب تبخیر حرارت داخلی بدن میشود، الزامیست.
6_برنامه تمرینی خود را تقریبا در کل هفته بگونه ای تنظیم نمایید که اکثریت شاخص های آمادگی جسمانی همچون؛ قدرت، استقامت، انعطاف‌پذیری، سرعت و...در آن گنجانده شود.
7_در حین ورزش علاوه بر تقویت آمادگی جسمانی، بر تقویت آمادگی روانی همچون؛افزایش اراده، لذت و شادابی، اعتماد بنفس، دفع و جذب افکار و انرژی‌های مثبت...  همزمان تاکید نمایید.در   «تمرینات و حرکات ریتمیک» و یا  «ورزش با موسیقی» پیشنهاد می‌شود.
دکتر علی حسین فاضلی فرد _ مدرس دوره های طب ورزشی هیأت پزشکی ورزشی استان لرستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.