سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳

دبیر هیأت پزشکی ورزشی استان البرز خبرداد:

طرح باشگاه ورزشی ایمن در البرز اجرا می‌شود

دکتر ناصر ملی

دبیر هیأت پزشکی ورزشی استان البرز با تشریح کامل نحوه فعالیت باشگاه های ورزشی از اُفت شدید آمار ورزشکاران بیمه شده در سال جاری خبرداد.

به گزارش دفتر البرز پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران به نقل از برنا، با شیوع ویروس کرونا، ورزش از جمله بخش هایی بود که متأثر از این ویروس دچار رکود وتعطیلی شد و از این حیث آسیب های فراوانی به فعالیت های مرتبط به آن وارد آمد. فدراسیون پزشکی ورزشی با هدف کاهش تبعات منفی ناشی از این ویروس با تدوین پروتکل هایی زمینه فعالیت محدود برخی رشته ها را مهیا کرده است.

به منظور آگاهی از کم وکیف فعالیت باشگاه های ورزشی گفتگویی با دکتر محمدحسین ناصر ملی دبیر هیأت پزشکی ورزشی البرز انجام شده که در ادامه می خوانید:

*در ابتدا بفرمایید نظارت هیات پزشکی  ورزشی استان البرز در بحث پاندمی کووید ۱۹ در چه  موارد و بخش هایی است ؟

ما از چند منظر در رعایت پروتکل های بهداشتی موظف هستیم. بخش اول شامل  نظارت بر اماکن ورزشی است. تمام اماکن ورزشی ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی اعلامی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند.

اماکن ورزشی در دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم بندی می شوند که همه با نظارت و بازرسی هیات پزشکی ورزشی استان و شهرستان های  تابعه و هماهنگی های لازم و نیازهای  اداره کل ورزش و جوانان مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرند. در بخش خصوصی پس از صدور مجوز  فعالیت در زمان پاندمی موظف به رعایت بند به بند پروتکل های ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در ورزش که از طرف فدراسیون پزشکی ورزشی تهیه و ابلاغ شده هستند.

ناظران و بازرسان ما نیز در زمان بازگشایی به صورت دوره ای سالن ها را مورد بازرسی قرار می دهند و در صورت نبود تاییدیه وزارت بهداشت و عدم رعایت پروتکل ها یا حتی در بعضی مواقع با وجود تاییدیه وزارت بهداشت و عدم رعایت پروتکل ها طبق دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدام به تذکر و در صورت عدم رعایت مفاد دستورالعمل های ابلاغی مذکور گزارش جهت برخورد قانونی به مراجع مربوطه ارسال می شود.

بخش دوم به هیات های ورزشی استان ها و شهرستان های تابعه و ورزشکاران تحت پوشش آنها مربوط است که در دو بخش تمرین و بخش مسابقه مورد توجه ستاد ملی مبارزه با کرونا در ورزش هستند.

تمام تمرینات الزاما با توجه به رشته ورزشی و با توجه به فاصله اجتماعی تعیین شده ( به ازای هر ۱۰۰ متر حداکثر ۶ ورزشکار و مربی) و سایر  موارد رعایت پروتکل ها، از جمله ورود به فضای ورزشی با استریل کردن کفش ها و مبادی ورودی اماکن، تهیه تمام پکیج های ضدعفونی و رعایت تمام موارد برای رعایت پروتکل ها، ضدعفونی ساعتی ابزار مورد استفاده ورزشکاران ( حداقل هر یک ساعت تا یک ساعت و نیم طبق پروتکل ارائه شده از طرف  فدراسیون پزشکی ورزشی ) در سالن ها و  اماکن ورزشی چه در زمان تمرین و چه در زمان  مسابقات به  دقت باید رعایت شود. باقی موارد هم با رعایت خود اظهاری در اماکن ورزشی و مسابقات قابل اجراست.

*در دوران کرونا مسابقات به چه صورت برگزار می شود؟

در مسابقات تمام افرادی که در لیگ های سطح ۱ کشور حضور پیدا می کنند، الزاما با انجام تستpcr  مجوز  شرکت در مسابقات را خواهند  داشت .

مسابقات کاملا بر اساس پروتکل های ابلاغی  فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار می شوند . به عنوان مثال رعایت  فاصله گذاری های اجتماعی یعنی ورزش های برخوردی در بخش های زرد و نارنجی ممنوع است.ورزش های غیر برخوردی که امکان فاصله گذاری آنها در حد تایید ستاد ملی مبارزه با کروناست فقط در زمان هایی که دربخش زرد و سفید هستند امکان برگزاری دارند همچنین ورزش هایی مانند رشته های برخوردی در فضاها و اماکنی که دارای وضعیت زرد و قرمز هستند ممنوع می باشند و تاکنون هیچ یک از هیات های مرتبط با رشته های پربرخورد حتی اگر درخواست مجوز کردند برایشان مجوز مسابقه صادر نشده است و در دوران کرونا مسابقات با رعایت پروتکل ها و به شکل کاملا محدود انجام میشود.

*آیا باشگاه هایی که همه موارد پروتکل ها را کاملا رعایت می کنند اجازه بازگشایی دارند؟

در ستاد ملی مبارزه با کرونا در کشور ، ورزش در مجموعه گروه های دوم ، سوم و چهارم قرار گرفته  در زمانهای قرار گیری در شرایط نارنجی و زرد  فعالیت گروههای سه و چهار با تعطیلی همراه خواهد بود .

 لذا فدراسیون پزشکی با توجه به شرایطی که در دوران تعطیلات کرونا برای باشگاههای مختلف پیش آمده است و امکانی که در بعضی از اماکن ورزشی که بطور کامل پروتکل ها را رعایت می کنند وجود دارد ، طرحی به نام باشگاه های ایمن ارائه شده است که خوشبختانه استان البرز نیز  با همکاری مدیر کل محترم ورزش و جوانان استان البرز و استانداری محترم ، به این نتیجه رسیده اند که ان شاالله طرح باشگاه های ایمن با طرحی که فدراسیون ارائه داده است اجرایی شود .

این طرح مراحل قانونی دارد که این مراحل را بازرسان این هیات  بررسی نموده و بعد از طی این مراحل باشگاهایی که امکان بازگشایی با توجه به رعایت پروتکل های باشگاه ایمن را دارا باشند در صورت احراز کلیه شرایط اقدام خواهد شد.

*چه تعداد ورزشکار در ۶ ماهه اول سال از خدمات درمانی هیات پزشکی استفاده کرده اند؟

در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ تعداد ۶۷ نفر از خدمات درمانی  و ۴ نفر از خدمات معرفی از طرف هیأت بابت جراحی استفاده کردند.

*آمار بیمه ورزشی در ۶ ماهه اول سال چه تعداد بوده است؟

در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ تعداد ۷۷۵۸ نفر خانم ، ۱۳۶۸۱نفر آقا و در مجموع ۲۱۴۳۹نفر عضویت خدمات درمانی داشتیم .

*این آمار نسبت به سال قبل چه مقدار افزایش یا کاهش داشته است؟

در سال گذشته ۵۱۳۴۰نفر خانم ، ۵۴۷۵۳ نفر آقا و در مجوع ۱۰۶۰۹۳ نفر بوده که ۴۳۵۸۲ نفر در بخش خانمها ، ۴۰۸۹۲ نفر در بخش آقایان و در مجموع ۸۴۶۵۴ نفر کاهش بیمه ورزشی بوده که با توجه به شرایطی که در کشور درباره کووید ۱۹ وجود دارد افت آمار کاملا مشهود و مشخص است.

*در حوزه رعایت پروتکل ها چه توصیه ای به باشگاه داران و ورزشکاران دارید؟

در آخر خواهشی که از باشگاه داران و ورزشکاران محترم داریم رعایت بند به بند و دقیق پروتکل ها برای قطع چرخه انتقال این ویروس می باشد ، که در سامانه فدراسیون و سایت هیات پزشکی ورزشی و اداره کل هم همه موارد موجود می باشد.

به دلیل زیاد بودن مفاد پروتکل ها باشگاه داران عزیز و ورزشکاران باید حتما به طور کامل موارد را مطالعه نمایند.این تاکیدات در جهت حفظ سلامت اماکن ورزشی ، ورزشکاران و مربیان و کلیه اعضای مرتبط با جامعه ورزش می باشد.  با آرزوی ایامی که این پاندمی با همکاری کلیه اقشار جامعه و در جامعه ورزشی کنترل و زنجیره انتقال قطع گردد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.