شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴

مهندس فرساد: پروتکل های بهداشتی با نظر تخصصی فدراسیون های ورزشی تدوین شد

پروتکل های بهداشتی با نظر تخصصی فدراسیون های ورزشی تدوین شد

فرساد

خانم مهندس ژانت فرساد نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ستاد مقابله با کرونا در ورزش است که نقش بسیارپررنگی در تمام جلسات و تصمیمات این ستاد ایفا کرده است، با این نماینده وزارت بهداشت گفت وگویی انجام دادیم که در پی می آید:

نظرتان درباره شکل گیری و فعالیت های ستاد مقابله با کرونا در ورزش  بفرمایید.

یکی از اتفاقات بسیار مهمی که از بدو شیوع بیماری کرونا رخ داد، تشکیل ستاد مقابله با کرونا در ورزش بود که در فدراسیون پزشکی ورزشی شکل گرفت. جلسات هر هفته به طور منظم تشکیل می شد و نمایندگان فدراسیون ها و همین طور نمایندگان وزارت بهداشت در آن حضور داشتند. خوشبختانه جلسات روند بسیار خوبی داشت و به عقیده من، یکی از تعاملات خوب بین وزارت ورزش و وزارت بهداشت، در همین جلسات ستاد مقابله با کرونا شکل گرفت که بسیار موثر بود، زیرا بسیاری از پروتکل هایی که بعدا توانستیم مصوب و تدوین کنیم و به صورت مجوز به وزارت ورزش و سراسر کشور ارسال کنیم، نتیجه همین تعاملات بود که در ستاد مقابله با کرونا داشتیم.

با توجه به این که نقش محوری درخصوص تدوین پروتکل های بهداشتی فعالیت های ورزشی داشتید، این پروسه را تا کنون چطور ارزیابی می کنید؟

به نظر من کار بسیار بزرگ و ارزنده ای درخصوص تدوین پروتکل های بهداشتی برای فعالیت های ورزشی انجام شد که بخش زیادی از آنها، پیرو همین نشست های مداومی بود که در سطح معاونان وزارت ورزش، وزارت بهداشت و همچنین فدراسیون پزشکی ورزشی تشکیل شده بود و به هرحال مصوبات بسیار ارزشمندی داشتند.

ما توانستیم پیرو آن مصوبات، پروتکل های بهداشتی را که قطعاً   در تمام زمینه های ورزشی بود، تدوین کنیم. البته فعالیت ما همچنان ادامه دارد؛ چرا که تاکنون قطعاً ۹۸ درصد پروتکل ها تدوین شده است و چند درصد باقیمانده نیز به سرعت به انجام خواهد رسید.

پروتکل ها با دیدگاهی نوشته شده که ورزشکاران عزیز بتوانند در تمرینات، مسابقات لیگ برتر و اردوی تیم های ملی فعالیت کنند. شکرخدا همیشه حمایت فدراسیون پزشکی ورزشی و همچنین روسای فدراسیون های ورزشی را در تدوین پروتکل ها داشتیم.  قطعاً هیچ پروتکلی برای فعالیت ورزشی خاصی تدوین نشد، مگر این که بر اساس نظرات عزیزانمان در فدراسیون های خاص خودشان و همین طور فدراسیون پزشکی ورزشی بود.

دورنمای فعالیت های ورزشی را در دوران کرونا چطور می بینید؟

به هر حال باید به این نکته توجه کرد که در ماه‌های گذشته ویروس کرونا نه تنها سلامت مردم را به طور مستقیم نشانه گرفت، بلکه به طور غیر مستقیم هم با محدود کردن فعالیت های ورزشی، تندرستی افراد را زیر سوال برد و آنها را دچار مشکل کرد. اما به نظر می‌آید با رعایت یکسری از اصول در انجام فعالیت‌های ورزشی،  می‌توانیم این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و از همه شرایط سخت و بدی که برای ورزش و فعالیت های ورزشی پیش آمده است، استفاده بهینه کنیم. قطعا اقدامات کنترلی یعنی همان نکات مهمی که درمورد پروتکل‌ها و رعایت بهداشت است باید رعایت شود. درخصوص تماس مستقیم دست با وسایل ورزشی باید بسیار محتاط عمل کنیم و مراقبت های بهداشتی را مدنظر داشته باشیم. شستشوی دست و عدم تماس دست با چشم و بینی و دهان هنگام استفاده از وسایل ورزشی قطعاً کمک بسیار شایانی می کند.

نکته‌ مهم این که فقط تدوین پروتکل ها اهمیت ندارد، پروتکل ها باید دقت تمام رعایت شوند. نکاتی که در مورد نظارت ها در پروتکل ها گفتیم و این که مثلا ناظری که باید از سوی فدراسیون مشخص شود یا کارشناس بهداشتی که دارای کد ممیزی هست   یا از دفاتر خدمات سلامت خرید خدمت می شود، ناظر بر اجرای کلیه امور بهداشتی خواهد بود و قطعاً رعایت و نظارت آنها کمک بسیار بزرگی در این شرایط سخت است.ما باید فعالیت‌های ورزشی را داشته باشیم و ورزش را با جدیت   ادامه دهیم، اما فعالیتمان باید منطبق بر پروتکل های بهداشتی باشد که ان شاءالله مشکلی برای سلامت هیچ ورزشکار عزیزی پیش نیاید و به امید خدا در سلامت کامل بتوانند به فعالیت‌های ورزشی خود ادامه دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.