شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵

هیأت پزشکی ورزشی اصفهان با شیوع کرونا فعالیتش چندبرابر شد

باشگاه ورزشی

با شیوع ویروس کرونا ورزش تحت تأثیر قرار گرفت و تا مدت‌ها فعالیت‌های ورزشی ممنوع بود، اما هیأت پزشکی ورزشی از ابتدا فعالیت‌های متفاوت و بیشتری را انجام داد.

به گزارش دفتر اصفهان پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران به نقل از خبرگزاری فارس، با ظهور ویروس کرونا در جهان، ورزش جزو حرفه‌هایی بود که بیشترین صدمه را در روزهای ابتدایی خورد ولیکن با گذشت زمان نبض ورزش مجدد شروع به تپش کرد تا این حرفه‌ به حیات خود ادامه دهد.
با وجود این که در خانواده بزرگ ورزش، رشته‌هایی بودند که کم کار  یا کاملا متوقف شدند، ولیکن نقش و فعالیت هیأت پزشکی ورزشی افزایش یافت تا ورزش و ورزشکاران بتوانند در محیطی استاندارد به فعالیت خود ادامه دهند.
در کشور ما فدراسیون پزشکی ورزشی از همان روزهای ابتدایی نقش مهمی در توقف‌ناپذیری ورزش ایفا کرد و با تشدید و تدبیر ملاحظات بهداشتی، سبب شد اغلب فعالیت‌های گذشته در زمینه ورزش همچنان پا برجا بماند.
جدای از بحث کشوری، هیأت پزشکی ورزشی استان اصفهان همچون دیگر استان‌ها، طی یک سال گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا، روزهای پرکاری را پشت سرمی‌گذارد؛ این هیأت که با بهره‌مندی از متخصصان علم پزشکی پیش از این به عنوان یک رکن نظارتی و آموزشی فعال بود، اکنون با ورود به فاز عملیاتی، ناظر فعالیت ورزش و ورزشکاران است.
هیأت‌های پزشکی ورزشی در شرایط کنونی با حضور در صحنه، ضمن ارائه مباحث آموزشی، در راستای امر پیشگیری و همچنین کنترل و نظارت بر اماکن ورزشی جهت مقابله با ویروس کرونا، به شکل تخصصی در ورزش حاضر هستند.

هیأت پزشکی ورزشی استان اصفهان اولین هیأت بود که پس از شیوع ویروس کرونا توانست در برگزاری اولین مسابقه رسمی در کشور دخیل باشد؛ اولین دیدار رسمی پس از شیوع ویروس کرونا، دیدار دور رفت فینال لیگ برتر فوتسال کشور بود که در اصفهان برگزار شد.

این هیأت اکنون با نظارت دقیق و گشت‌زنی در اماکن ورزشی، به صورت قاطع با تخلف‌کنندگان برخورد می‌کند تا امر ورزش موجب افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور نشود؛ جدای از بحث نظارت بر اماکن ورزشی، برگزاری مسابقات فوتبال نیز تا هفته چهارم بر عهده هیأت‌های پزشکی ورزشی استان بود، اما پس از آن با نظر سازمان لیگ فوتبال این مأموریت به مجموعه ایفمارک واگذار شد.
برای بهتر مشخص شدن شرایط هیأت پزشکی ورزشی اصفهان در دوران شیوع ویروس کرونا، با احمد باقری‌مقدم، رئیس هیأت پزشکی ورزشی اصفهان گفت‌وگو کردیم.
باقری‌مقدم در این خصوص اظهار داشت: با شناسایی و افزایش شیوع ویروس کرونا، سبک کاری و عملکرد هیأت‌های پزشکی ورزشی دچار تغییرات شد؛ کمیته بحران در ورزش به عنوان تنها شاخه فرعی ستاد مبارزه با کرونا با مدیریت فدراسیون پزشکی ورزشی احداث شد و رؤسای هیأت‌های شهرستانی نیز به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار این کمیته معرفی شدند.
رئیس هیأت پزشکی ورزشی اصفهان ادامه داد: در شروع بحران ویروس کرونا تصمیمات ورزشی به شکل متمرکز اتخاذ می‌شد و پیگیری و کارشناسی‌های آن بر عهده هیأت‌های استان‌ها بود؛ با شیوع ویروس کرونا کمبودهایی در بخش‌های پشتیبانی و مواد مصرفی، ساختار اداری و اطلاع‌رسانی و آموزش وجود داشت، در بحث مواد مصرفی که شامل ماسک و مواد ضدعفونی کننده بود، با کمک گروهای مردمی توانستیم نیازهای خود را برطرف کنیم.

وی تشریح کرد: برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی هیأت نیز موازی با تأمین موارد مصرفی آغاز شد و در این زمینه توانستیم به خوبی عمل کنیم؛ در بحث نظارت بر روی اماکن ورزشی نیز که بر عهده هیأت‌ پزشکی ورزشی بود، با تشکیل تیم‌های بازرسی بر روی عملکرد آن‌ها نظارت داشتیم؛ خوشبختانه با ارتباط خوبی که ایجاد شد توانستیم تعامل خوبی ایجاد کنیم که ثمره آن همکاری خوبی بود که در سطح استان شکل گرفت، البته برخی از افراد توجه به قوانین و پروتکل‌ها نداشتند که با آنها برخورد قاطع صورت گرفت.

باقری‌مقدم با اشاره به این که ورزش اصفهان در طول‌ ماه‌های گذشته در راستای پیشگیری از ویروس کرونا به خوبی عمل کرده است، تشریح کرد: این موضوع سبب شد در زمینه ورزش میزان شیوع به کمترین حد خود برسد؛ در ادامه مأموریت‌ هیأت‌های پزشکی ورزشی، برگزاری و نظارت روی مسابقات فوتبال و فوتسال بر عهده هیأت بود و مسابقات استانی با نظارت کامل افسران سلامت برگزار شد؛ 
رئیس هیأت پزشکی ورزشی اصفهان ادامه داد: خوشحالیم که پس از تلاش‌ها و همکاری جامعه ورزش، فدراسیون و هیأت‌های پزشکی ورزشی از گروه شغلی ۳ خارج و وارد گروه شغلی ۲ شد؛ در حال حاضر پیرو مصوبات ستاد مبارزه با کرونا استانی هستیم و با حساسیت فراوان تا ریشه‌کن کردن ویروس کرونا به کار خود ادامه خواهیم داد؛ اصفهان اکنون مقام دوم را در خصوص ورزشکاران سازمان یافته دارد که نشان دهنده این است که ورزش اصفهان همچنان پابرجاست و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
با توجه به صحبت‌های رئیس هیأت پزشکی ورزشی اصفهان، افزایش فعالیت‌های این هیأت در چند ماه گذشته به چشم می‌خورد، همین فعالیت‌ها سبب شده است ورزش در استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کار ادامه دهد.
جدای از مباحث مطرح شده، هیأت پزشکی ورزشی استان در طول چند ماه گذشته ارتباط خوبی با باشگاه‌های بزرگ استان داشته است؛ جهت واضح‌تر شدن همکاری‌های این هیأت با مجموعه‌های ورزشی، با محمد مهدی رمضانی مدیر روابط عمومی باشگاه ذوب‌آهن گفت‌وگو کردیم.
رمضانی در خصوص عملکرد هیأت پزشکی ورزشی اصفهان در طول چند ماه گذشته اظهار داشت: خوشبختانه ارتباط بسیار خوبی در طول چند ماه گذشته میان باشگاه ذوب‌آهن و هیأت پزشکی ورزشی اصفهان ایجاد شده است، از جمله همکاری‌های باشگاه ذوب‌آهن و هیأت پزشکی ورزشی می توان به ایجاد گروه ۱۸ نفره جهت نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط باشگاه ذوب‌آهن و ایجاد دوره‌های فشرده آموزشی توسط هیأت پزشکی ورزشی اشاره کرد.
مدیر روابط عمومی باشگاه ذوب‌آهن ادامه داد: افسران کنترل هیأت پزشکی ورزشی نظارت خوب و مستمری روی بخش‌های مختلف باشگاه داشتند که در این بین نکات مختلفی از سوی هیأت مطرح و توسط باشگاه اجرا شد؛ در مسابقات فوتبال تا هفته چهارم نماینده هیأت در ورزشگاه حاضر بود ولی پس از آن بحث نظارت به فدراسیون فوتبال واگذار شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.