دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵

به بهانه ی هفته سلامت مردان

همه گیری کرونا و توجه بیشتر به سلامت مردان

لرستان

هفته اول اسفند ماه با نام هفته سلامت مردان نام گذاری شده است. این اقدام در راستای حساس سازی مردان جامعه صورت گرفته است . مردان به علت حضور در محیط بیرون از منزل با خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری ها خصوصا کرونا مواجهه هستند. پس توجه به سلامتی مردان برای داشتن جامعه سالم و پویا بسیار حائز اهمیت است

هفته اول اسفند ماه با نام هفته سلامت مردان نام گذاری شده است. این اقدام در راستای حساس سازی مردان جامعه صورت گرفته است. تاکید بر جنبه های مختلف سلامتی در این هفته به منظور پیشگیری از مخاطرات سلامت بوده است. حدود یک سال است که با بیماری کرونا در جامعه درگیر هستیم و طبق مطالعات مشاهده ای شیوع این بیماری در مردان بیشتر و علاوه بر این، طبق مطالعات متعدد دیگر، چاقی می تواند به عنوان فاکتور خطر برای ابتلا به بیماری کرونا محسوب  شود. مردان به علت حضور در محیط بیرون از منزل با خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری ها خصوصا کرونا مواجهه هستند. پس توجه به سلامتی مردان برای داشتن جامعه سالم و پویا بسیار حائز اهمیت است. رعایت پروتوکل های بهداشتی برای پیشگیری  از ابتلا به کرونا، ما را به خانه نشینی و ماندن بیشتر در خانه وادار کرده ست، در این حالت متاسفانه مصرف موادغذایی پرکالری و کم ارزش به عنوان تفریحی برای گذران وقت ، افزایش و از طرفی فعالیت بدنی و ورزش توسط افراد به شدت کاهش  یافته است. همین امر منجر به افزایش شیوع اضافه وزن و چاقی نسبت به گذشته شده است. اما همانطور که گفتیم خود اضافه وزن و چاقی به عنوان فاکتور خطر بری ابتلا و هم چنین شدت بیماری کرونا محسوب می شود علاوه بر این، چاقی عامل بسیاری از بیماریها از جمله بیماریهای قلبی–عروقی، فشارخون،دیابت، بعضی از سرطانها، .....است، که نه تنها به عنوان  یک مشکل بهداشتی بزرگ در سطح جامعه و جهان است بلکه روی وضعیت اقتصادی کشورنیز بسیارتاثیر دارد. پس باید اصول تغذیه صحیح و فعالیت بدنی را برای حفظ سلامت و پیشگیری و کاهش اضافه وزن و چاقی  و هم چنین بهبود سیستم ایمنی در نظر بگیریم.

اصول صحیح تغذیه:

هیچ یک از وعدههای غذایی اصلی حذف نشود.سه وعده صلی و سه یا چهار میان وعده باید مصرف شود. و در نظر داشته باشید که صبحانه مهم ترین وعده غذایی است.

•حجم غذای مصرفی را در هر وعده به تدریج  کاهش دهید.

در میان وعده ها از میوه جات و شیر و لبنیات و هم چنین خشکبار و مغزها می توانید استفاده کنید. داشتن میان وعده مناسب به شما کمک می کند که در وعده های اصلی حجم کمتری از موادغذایی را مصرف کنید.

•برنامه غذایی منظم داشته باشید و سعی کنید همیشه  بازه های زمانی مشخص برای مصرف وعده  های اصلی و میان وعده داشته باشید.

مصرف 8-12 لیوان مایعات را در روز فراموش نکنید.

•مصرف قند و شکر و غذاهای حاوی آنها مثل شیرینی جات، شکالت، آبنبات، نوشابه ها، شربتها و آب میوههای صنعتی، مربا و عسل و .... را بسیار محدود کنید.

بهتر است از نان هی سبوس دار استفاده کنید و مصرف نان های سفید مانند لواش و باگت و... را بسیار محدود کنید. البته دقت کنید که نان های سبوس دار هم در مقدار مناسب و کافی باید مصرف شوند وگرنه مصرف بیش از اندازه می تواند باعث افزایش کالری دریافتی و اضافه وزن شوند.

•حبوبات را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

•شیر و لبنیات مصرفی را حتما پاستوریزه و کم چرب باشد.

چربی های گوشت قرمز و هم چنین چربی و پوست مرغ و ماهی را جدا کنید.

مصرف گوشت های قرمز را کاهش دهید و از گوشت های نوع سفید بیشتر استفاده کنید.

مصرف غذهای فرآوری شده مانند کالباس، همبرگر، سوسیس..... و انواع کنسروها را بسیار محدود کنید.

از مصرف روغن هی نباتی و جامد پرهیز کنید.

روغن مصرفی خود به روغن مایع و روغن های مناسب مثل زیتون و کنجد و کانولا و..... تغییر دهید.

میوه و سبزیها را  به صورت روزانه و بیشتر به شکل خام مصرف کنید.

از مصرف انواع سس سالاد، کره، خامه، سرشیر و پنیرهای پرچرب  .......خودداری کنید.

در آخر داشتن فعالیت بدنی در سلامتی شما تاثیر بسیار زیادی دارد. با داشتن فعالیت بدنی می توانید علاوه بر داشتن بدن سالم و بهبود سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری ها به داشتن وزن نرمال و در صورت داشتن اضافه وزن و چاقی به کاهش وزن مناسب بسیار کمک کنید. سعی کنید حتما 30تا 60 دقیقه فعالیت بدنی به صورت روزانه یا بیشتر ایام هفته داشته باشید.

فرناز نوری زاده-مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان لرستان




       

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.