شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷

کرونا می تواند روان انسان را تحت تاثیر قرار دهد

دکتر مجتبی حسینی

دکتر سید مجتبی حسینی: کرونا می تواند روان انسان را تحت تاثیر قرار دهد و باید با راهکارهایی این چالش ها را پشت سر بگذاریم.

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، با شروع پاندمی و ظهور ویروس کرونا بعدهای مختلف زندگی انسان تحت تاثیر قرار گرفته است.

ذهن و روان انسان متاثر از ویروس کرونا می تواند دچار چالش هایی شود. مشکلاتی که در قالب استرس، اضطراب، ترس، افسردگی، انزوا، خشم و ... می توانند خود را نشان دهند.

در مواجهه با مشکلات و چالش ها دسته ای از عوامل وجود دارند که کنترل آنها از توانایی ما خارج هستند و دسته ای دیگر در کنترل ما هستند. اگرچه ما در ظهور و شروع ویروس کرونا هیچ کنترل و دخالتی نداشته ایم اما با انجام دادن مرتب یک سری از کارها توانایی مدیریت و بهبود سلامت روان خود را دارا هستیم.

اولین راهکار برای مدیریت مشکلات روانی  ناشی از ویروس کرونا، داشتن فعالیت بدنی منظم است که می تواند به صورت ورزش در خانه یا در محیط باز با رعایت فاصله اجتماعی صورت پذیرد.

دومین راهکار، داشتن ارتباط اجتماعی به صورت تماس تصویری یا جلسات و سمینارهای مجازی است.

سوم این که سعی کنید روتین های منظم روزانه و فعالیت های از قبل تعیین شده و منظمی داشته باشید تا در روند زندگی شما اختلال بیش از حدی صورت نگیرد.

چهارم به دلیل قرنطینه احتمال استفاده بیشتر از فضای مجازی بیشتر می شود و همین می‌تواند عاملی در تخریب سلامت روان باشد، پس تا جای امکان سعی کنید کمتر از فضای مجازی استفاده کنید.

پنجم این که از فعالیت های مفید مثل کتاب خواندن استفاده کنید.

ششم به دلیل تحت تاثیر قرارگرفتن شغل ها و میزان درآمدها در دوران پاندمی کرونا، سعی کنید هزینه های روزمره را مدیریت کنید.

هفتم با استفاده از تغذیه و رژیم غذایی مناسب و تقویت سیستم ایمنی بدن، استرس، اضطراب و ترس ناشی از احتمال ابتلا به کرونا به حداقل می‌رسد.

شاد و تندرست باشید.

سید مجتبی حسینی، دکتری تخصصی روانشناسی ورزشی/ هیات پزشکی ورزشی استان فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.