دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱

ملاحظات آسیب های ورزشی

آسیب ورزشی

متاسفانه آمار فعالیت بدنی در کشور ما بالاخص در بانوان پایین است و مشکلات اضافه وزن و چاقی، دیابت، مشکلات عضلانی، اختلالات ساختار قامتی، کمردرد، پوکی استخوان در زنان شایع تر از مردان است.
در مورد صدمات ورزشی که با میزان بروز بیشتری در دختران نسبت به پسران دیده می شوند، می توان از سندروم کمبود نسبی انرژی (REDS) و آسیب رباط متقاطع قدامی (ACL) نام برد.

با توجه به اینکه هم در ورزش همگانی و هم در ورزش قهرمانی چه در تمرین و چه در مسابقه، احتمال آسیب ورزشی وجود دارد به نکات ذیل توجه لازم را داشته باشید:

-اگر خانم بالای ۵۵ سال هستید (در مورد آقایان بالای ۴۵ سال)، پیش از شروع یک برنامه ورزشی برای چک آپ به نزد پزشکتان بروید تا اطمینان پیدا کنید که از سلامت بدنی لازم برخوردار هستید.

- ورزش را به آهستگی شروع کنید. به تدریج ابتدا مدت و تعداد حرکات، و سپس شدت را بالا ببرید.

-ایمن ورزش کنید. در ورزش همگانی قوانین سفت و سخت نگذارید، حرکتی که موجب درد می شود را انجام ندهید. به علاوه، شدت ورزش نباید به اندازه ای باشد که فشار بیش از حدی به شما وارد آورد.

-همه ورزش ها خطر آسیب دارند اما فواید شرکت در ورزش بیشتر از خطرات آن است. اغلب آسیب ها در ورزش همگانی ناشی از بیش مصرفی است. شایع ترین انواع صدمات شامل پیچ خوردگی ها، کشیدگی ها، تاندینوزها و شکستگی است.

 -به منظور کم کردن خطر آسیب، حداقل یک روز در هفته تمرین نکنید. در برنامه ورزشی‌تان حرکات گوناگونی را بگنجانید.

- قبل از ورزش بدن خود را گرم و در انتهای ورزش سرد کنید.

- در صورت بروز آسیب، درمان و دوره توانبخشی را قبل از شروع مجدد ورزش تکمیل کنید.

-پوشش سبک و کفش مناسب داشته باشید. از محافظ های مناسب و تایید شده مثل کلاه، هوگو، محافظ دهانی، ... استفاده کنید و تکنیک را صحیح اجرا کنید.

-وقفه هایی برای ریکاوری و نوشیدن مایعات به بدن خود بدهید. قبل، در حین و بعد از ورزش مایعات بنوشید. تغدیه مناسب داشته باشید.

-عضلات خود را تقویت، انعطاف پذیری را بهبود و آمادگی بدنی را بالا ببرید و از استرس روانی پرهیز کنید.

-برنامه تمرینی‌تان بر حسب مشکلات بدنی که دارید تحت نظر پزشک ورزشی تنظیم کنید. برای مثال اگر آرتروز زانو دارید، تمرین‌هایی را برای تقویت عضلات اطراف زانو برای‌تان مفید است.

دکتر لاله حاکمی/متخصص داخلی و نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.