چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹

ورزش و روز جهانی بهداشت(۷ آوریل/۱۸ فروردین)

روز جهانی بهداشت

لینک دانلود فایل پی دی اف

هفتم آوریل که مقارن با سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت است، روز جهانی بهداشت نامیده می شود.

هر ساله سازمان جهانی بهداشت شعاری را در راستای ارتقای وضعیت سلامت مطرح می کند. اهمیت آن از این جهت است که فراتر از یک شعار محسوب می شود و در سراسر جهان، به شکل سرلوحه ای برای تمرکز، تعقل، برنامه ریزی و اقدامات عملیاتی برای مرتفع کردن یکی از مشکلات روز دنیا قلمداد می شود.

شعار امسال این سازمان، ایجاد جهانی عادلانه تر و سالم تر است.

ارتباط بین ورزش و سلامت از سالیان دور ثابت شده و بر کسی پوشیده نیست و بسیار جالب است که ششم آوریل روز بین المللی ورزش برای توسعه و صلح نام دارد.

فدراسیون پزشکی ورزشی؛ پشتیبان ورزش قهرمانی و سلامت همگانی

ترغیب به ورزش در سطح جامعه و محیط ایمن در ورزش، از مسائل مهمی است که فدراسیون پزشکی ورزشی بر آن تمرکز دارد. بنابراین، علاوه بر ترغیب آحاد جامعه به فعالیت فیزیکی و شیوه های ورزش در منزل و محیط های خارج سالن، بازگشایی ایمن باشگاه ها در دوران همه گیری کرونا از طریق ستاد مقابله با کرونا در ورزش به جد دنبال می شود.

در بخش قهرمانی، المپیک در راه است و به مهم ترین رویداد ورزشی دنیا نزدیک می شویم. المپیکی که با فراز و نشیب های دوران پاندمی کووید-۱۹ چالش های بسیاری داشته است. فدراسیون ها و نهادهای ورزشی باید به منظور حفظ ایمنی اردوهای تیم های ملی و مسابقات لیگ، اجرای دقیق پروتکل های ستاد مقابله با کرونا در ورزش را مد نظر داشته باشند.

یکی از معضلاتی که عدالت و سلامت در ورزش را به شدت تهدید می کند، مصرف داروهای ممنوعه است. در ورزش همگانی دیده شده است برخی افراد سودجو از ناآگاهی ورزشکاران استفاده کرده و به جای تمرکز بر تمرینات ورزشی، مصرف دارو را توصیه می کنند که تهدیدی جدی برای سلامت به حساب می آید. در ورزش قهرمانی نیز سیاست گذاران فدراسیون های ورزشی باید فشار جسمی و روانی حاصل از سردرگمی های ناشی از شیوع بیماری کووید از یک سو و نزدیک شدن به المپیک را در نظر داشته باشند و اقدامات آموزشی، حمایتی، نظارتی و پیشگیری کننده از پدیده مذموم دوپینگ را در راس کارها قرار دهند.

امید است تیم پرافتخار کاروان ورزشی ایران در صحنه المپیک خوش بدرخشد.

دکتر غلامرضا نوروزی

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی

 ودبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.