جمعه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵

/هفته سلامت و ورزش- بهداشت در ورزش/

توصیه های بهداشتی برای در امان ماندن

ورزش و بهداشت

دکتر خدیری: فعالیت های ورزشی مستلزم رعایت موارد بهداشتی است که در این میان باید هم به بهداشت ورزشی دقت کرد و هم بهداشت روانی. زیرا این دو مکمل هم بوده و به سلامت جسمی و روانی ورزشکار کمک شایانی می کند و نباید این دو را جدا از هم در نظر گرفت.

بهداشت ورزشی عبارت است از برخوردی اصولی مهم جهت پیشگیری، درمان و توانبخشی صدمات ورزشی؛ با رعایت اصول بهداشت ورزشی، استعداد ورزشکار به آسیب‌ها کاهش می‌یابد و در نتیجه هم در وقت و هزینه‌ای که صرف درمان ورزشکار آسیب‌دیده می‌شود صرفه‌جوئی خواهد شد و هم کارایی ورزشکار دچار تغییر نمی‌شود.

رعایت بهداشت ورزشی، پیشرفت پرورش و تامین سلامت ورزشکاران می‌باشد و شامل سلامت جسمی، فکری، اجتماعی و روانی است.

اما مهمترین دستوالعمل های بهداشتی برای ورزش در زمان شیوع کووید-۱۹ شامل: شستشوی مرتب دستها با آب و صابون، ضد عفونی کردن تجهیزات ورزشی و سطوح بر طبق پروتکل های استاندارد، حتی الامکان ورزش کردن در خانه یا فضای باز با رعایت فاصله ۱ تا ۲ متری از افراد، تهویه مناسب در باشگاه ها و همچنین پوشیدن ماسک هنگام ورزش برای مواجهه کمتر می باشد.

در کنار موارد ذکر شده رعایت یکسری موارد دیگر نیز الزامی است که باید ورزشکاران حتما رعایت کنند:

  1. پس از ورزش حتما با آب گرم دوش بگیرید.
  2. سعی کنید پس از تمرین و بازی، لباسهای ورزشی خود را شسته و زیر نور آفتاب خشک کنید.
  3. لباسهای ورزشی آغشته به عرق بدن، محیط مناسبی برای رشد قارچ های بیماری زایی است که در صورت عدم شستشوی آن ها می‌توانند انسان را مبتلا نمایند.
  4. بهتر است فاصله غذا خوردن تا شروع تمرینات ورزشی، کمتر از ۳ ساعت نباشد تا هضم و جذب مواد غذایی به خوبی انجام گرفته و خون به مقدار کافی در دسترس ماهیچه‌ها باشد.
  5. نیم ساعت قبل از تمرین و یک ربع بعد از آن، از آشامیدن نوشیدنی‌های خیلی سرد باید خودداری نمود.
  6. در هنگام ورزش کردن در زمین یا سالن ها باید به موانع و خطرات توجه کنید.
  7. هنگام استفاده از ابزار و وسایل ورزشی نسبت به ضدعفونی و استفاده درست از آن اهتمام بورزید.
  8. ورزش و تمرینات را با توجه به فصل انجام دهید.
  9. از ورزش کردن در هوای آلوده خودداری کنید
  10. باید از کفش های مناسب ورزشی استفاده کنید.
  11. استفاده از بطری های یک بار مصرف برای نوشیدن آب.
  12. حتما محلول ضدعفونی کننده همراه داشته باشید.
  13. از رفتن به باشگاه های شلوغ خودداری کنید.

و اما هر ورزشکار  موفقی به نقش سلامت روان خصوصا در ایام همه گیری ویروس کوید-۱۹ آگاه است و بایستی سرمایه گذاری روی سلامت روانی خود را برای ارتقاء عملکرد ورزشی سر لوحه کار خود قراردهد.

اگر سلامت روانی را به معنای احساس راحتی نسبت به خود و دیگران تعریف کنیم، معیارهای آن موفقیت، تعادل هیجانی، سازگاری با محیط، واقع بینی، احساس ارزشمندی و اجتماعی بودن خواهد بود، بنابراین ورزش با فعالسازی چنین معیارهایی نه تنها به بهداشت جسم بلکه به بهداشت روانی هم کمک می‌کند و همچنین اضطراب افراد با پرداختن به ورزش به میزان بسیار زیادی کاهش می‌یابد. اشاره به اینکه هر نوع ورزش می‌تواند در کاهش استرس و اضطراب مفید باشد، ورزش می‌تواند یکی از آرامش بخش‌ترین فعالیت‌هایی باشد که به کاهش استرس کمک می‌کند. برای بدن و ذهن بسیار آرامش بخش است، تمرینات مغز را برای ترشح هورمون‌های احساس خوب که به نام اندورفین شناخته می‌شوند، تحریک می‌کند و این شرایط استرس را کاهش داده (موجب کاهش ترشح هورمون کورتیزول می گردد) و موجب شکل گیری احساس خوب می‌شود.

دکتر تورج خدیری؛ پزشک ورزشی هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.