چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹

مصرف مکمل های تغذیه ای در دوران روزه داری

مکمل در ماه رمضان

دکتر حضوری: مکمل های تغذیه ای را می توان بر اساس هدف از مصرف آنان به دو گروه تقسیم نمود

  1. مکمل های مواد مغذی: شامل مکمل های کربوهیدراتی، پروتئینی، انواع مولتی ویتامین ها و... و. این گروه مکمل ها با توجه به آن که منبعی فشرده از برخی مواد مغذی هستند، می توانند به تامین نیاز تغذیه ای ورزشکاران در دوران روزه داری کمک نمایند. البته بسیار بهتر است که قبل از مصرف این محصولات با مشورت متخصصین تغذیه و یا طب ورزشی، زمان و میزان مصرف هر یک از آنها را بطور دقیق تعیین نمایید. فراموش نکنید دریافت زیاده از حد هر یک از مواد مغذی می تواند با عوارضی همراه باشد که در مورد برخی مواد مغذی این دریافت زیاده از حد به بروز مسمومیت منجر می گردد.
  2. مکمل های کارافزای تغذیه ای: این ترکیبات بیشتر با هدف افزایش توان عضلانی مصرف می گردند تا تامین نیاز تغذیه ای. از جمله این ترکیبات می توان به کراتین، کافئین، برخی آمینواسیدها اشاره داشت.

با توجه به آن که در آغاز مصرف بسیاری از این ترکیبات نظیر کراتین یک دوره بارگیری با دریافت مقادیر زیاد این ترکیبات صورت می گیرد که می تواند جنبه های مختلفی از متابولیسم بدن بویژه در خصوص مایعات بدن را تحت تاثیر قرار دهد، لذا بهتر است آغاز مصرف و بارگیری این مکمل ها را به پس از ماه مبارک موکول نمایید.

البته مصرف سایر ترکیبات نیز اثرات مشابهی را در ابعاد کمتر دارند. بعنوان مثال کافئین و آمینواسید ها میزان نیاز به مایعات و عطش فرد را افزایش می دهند. پس توصیه می شود تا حد امکان از مصرف این مکمل ها در دوران روزه داری پرهیز شود.

لیکن در مواردی نظیر دوره نگهدارنده (Maintenance) کراتین که با مصرف روزانه ۵ گرم مکمل و جهت حفظ ذخایر افزایش یافته آن در عضلات صورت می گیرد، مصرف مکمل پس از صرف افطار با بروز مشکلات کمتری همراه خواهد بود.

دکترمحمد حضوری معاونت غذا و دارو- رئیس کمیته تغذیه هیئت پزشکی ورزشی استان قم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.