پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

دکتر پریسا جعفری متخصص طب ایرانی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان مستقر درکلینیک تخصصی طب مکمل بیمارستان ولیعصر

دکتر پریسا جعفری متخصص طب ایرانی

ورزش در طب اسلامی از جایگاه بالایی برخوردار است نقش و جایگاه ورزش و فعالیت بدنی در حفظ تندرستی از دیدگاه مکتب طب سنتی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی هیات پزشکی ورزشی زنجان، دکترپریسا جعفری عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان مستقر درکلینیک تخصصی طب مکمل بیمارستان ولیعصر، به تبیین نقش و جایگاه ورزش و فعالیت بدنی در حفظ تندرستی از دیدگاه طب ایرانی پرداخت.

دکتر جعفری ضمن تأکید بر "سلامت محور" بودن مکتب طب ایرانی، به لزوم رعایت شش اصل ضروری جهت حفظ تندرستی در این مکتب طبی شامل اصول تغذیه، خواب و بیداری، فعالیت بدنی، مسائل روحی و روانی، تدبیر آب و هوا و فصل، نگهداشت مواد ضروری و پاکسازی بدن از مواد زائد اشاره نمود.

عضو هیأت علمی دانشگاه با تأکید بر اهمیت مضاعف توجه به سه اصل تغذیه، خواب و بیداری و ورزش و فعالیت بدنی در اصلاح سبک زندگی افراد جامعه، به اهمیت و جایگاه نقش ورزش و فعالیت بدنی منظم جهت حفظ و ارتقای سطح تندرستی از دیدگاه ابن سینا پرداخت. 

دکتر جعفری همچنین از نگاه طب ایرانی، "استمرار در انجام فعالیتهای بدنی" را در قالب حداقل 3 تا 4 نوبت در هفته و در هر نوبت به مدت 30 تا 40 دقیقه، از جمله اصول اساسی در ثمربخش بودن این فعالیتها در جهت حفظ و ارتقای سطح سلامت افراد دانست. 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ادامه انجام هرگونه فعالیت فیزیکی را هر چند در سطح محدود، از بی تحرکی و عدم فعالیت جسمانی بهتر دانسته ولیکن به افرادی که به مدت طولانی فعالیت فیزیکی و جسمی نداشته اند، توصیه نمود میزان فعالیت فیزیکی خود را به تدریج افزایش داده و از انجام ورزش های سنگین پرهیز نمایند.

وی در ادامه حرارت ذاتی بدن را برای حفظ سلامتی مهم دانست وافزود: حرارتی که ورزش در بدن ایجاد می کند در طب ایرانی بسیار مهم است از طرفی هرچه خورده می شود به طور کامل حذب بدن نمی شود ومقداری مواد به عنوان مواد زائد حاصل می شود که به طور کامل دفع نمی شود بنابراین ورزش روزانه تنها راهی است که مانع تجمع مواد زائد بدن می شود.

@hpvoz

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.