پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳

توصیه های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان از زبان دکتر رسولی

دکتر احمدرضا رسولی مسئول کمیته تغذیه استان زنجان

با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان جهت پاسخگویی به برخی سوالات مخاطبان در خصوص باید ها و نبایدهای تغذیه ای در این ماه روابط عمومی هیات پزشکی ورزشی زنجان سعی کرده طی مصاحبه ای با دکتراحمد رضارسولی مسوول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی زنجان مهمترین مواردی که روزداران باید به آنها توجه کنند را تشریح کند. 

با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان جهت پاسخگویی به برخی سوالات مخاطبان در خصوص باید ها و نبایدهای تغذیه ای در این ماه روابط عمومی هیات پزشکی ورزشی زنجان سعی کرده طی مصاحبه ای با دکتراحمد رضارسولی مسوول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی زنجان مهمترین مواردی که روزداران باید به آنها توجه کنند را تشریح کند. 

 در ابتدا بفرمایید آیا روزه سبب لاغری میشود؟

در کسانی که به نحو صحیح روزه می‌گیرند و دو وعده غذای نسبتا سبک در سحری و افطار می‌خورند، روزه سبب لاغری میشود. به بیان دیگر اگر در هنگام روزه داری یک وعده غذای انسان حذف شود طبعاً کالری دریافتی کمتر از نیاز بوده و برای تامین مازاد نیاز به انرژی از چربی ذخیره در بدن استفاده خواهد شد و فرد لاغر می‌شود. اما اگر غذای مصرفی در سحر و افطار و تا هنگام خواب در حد نیاز بدن و یا حتی بیشتر باشد لاغری رخ نمی‌دهد و افراد به دلیل کاهش فعالیت بدنی دچار اضافه وزن نیز می‌شوند.

 جناب دکتر رسولی چه غذاهایی برای سحری مناسب هستند؟
سحری باید ویژگی یک وعده ناهار را داشته باشند ضمن اینکه باید به گونه‌ای باشد که احساس تشنگی را به حداقل برساند غذاهایی که آب جذب میکنند مثل ماکارونی، ته دیگ و آش رشته ایجاد تشنگی می کنند. استفاده از سالاد و هندوانه تا حدود زیادی مانع تشنگی می‌شود البته مصرف هندوانه و طالبی و گرمک و همچنین چای در سحری به دلیل افزایش ادرار موجب افزایش تشنگی در روز می گردد لذا توصیه می‌شود اینگونه خوراکی‌ها در شب ها و نه سحر مصرف شوند.

آقای دکتر به نظر شما چه غذاهایی برای افطاری مناسب است؟

به دلیل آنکه معده چند ساعت خالی بوده بهتر است با مایعاتی که تقریباً درجه حرارت بدن را دارند افطار را شروع کنید آب جوشیده خنک شده یا چای کمرنگ یا سوپ های کم چرب و رقیق برای این منظور مناسبند قبل یا خرما که سریع جذب می شود بهتر است ابتدا با آب جوشیده خنک شده و چای خورده شود تا قند خون را کمی افزایش دهد

در خصوص اینکه آیا روزه سبب زخم معده میشود برایمان بفرمایید؟

عوامل بروز زخم معده متعدد بوده و اضطراب و استرس در آن نقش دارند و همچنین توان بدن در خنثی کردن اسیدهای معده نقش مهمی در این زمینه دارد اصولاً چون افراد روزه دار از یک آرامش عرفانی برخوردارند زمینه‌ای برای پیدایش زخم‌معده فراهم می‌شود البته در کسانی که زخم معده دارند به ویژه در دوران فعال بیماری ممکن است روزه گرفتن سبب تشدید عوارض شود.

به نظر شما ورزشکاران روزه دارا چه غذایی باید مصرف کنندبهتر است؟

در فاصله سحر تا افطار از انجام فعالیت بدنی و ورزش اجتناب نموده و انجام این فعالیت ها را به بعد از صرف افطار موکول نماییم خصوصاً فعالیت‌های سنگین ورزشی باید حداقل از یک ساعت پس از صرف افطار شروع شود

لازم به ذکر است بهترین زمان برای انجام فعالیت های بدنی و ورزش حداقل یک ساعت پس از صرف افطار است

ورزشکاران افطاری سبک کم چرب حاوی قندهای پیچیده همانند خرما، توت خشک، نان و سیب زمینی را با مشورت متخصص تغذیه استفاده کنندو تاحدی که می توانندکمتر از قندهای ساده و شیرینی مصرف نمایند

ورزشکاران بهتر است  انجام فعالیت های ورزشی را یک روز درمیان انجام دهند تا ضمن انجام استراحت کافی فرصت مناسبی برای بازسازی منابع انرژی برای بدن فراهم گردد

قبل از انجام حرکات ورزشی آب و یا مایعات مصرف نموده و در حین ورزش نیز از مصرف مایعات و انواع نوشیدنی های کم شیرین و حاوی نمک دریغ ننمایند.

پس از انجام فعالیت ورزشی نیز باید برای تکمیل منابع قندی عضلات از کربوهیدرات استفاده نمایند
@hpvoz

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.