پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸

دکتر کاوه باشتی:

ورزشکاران با ثبت نام در کمیته خدمات درمان فدراسیون از یکدیگر حمایت می کنند

دکترباشتی

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران به نقل از ایسنا،  رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس با بیان اینکه نظارت و آموزش مهمترین وظایف این هیئت است، تاکید کرد که در دوران شیوع کرونا، بعد نظارتی فعالیتهای این هیئت، پررنگتر و جدی تر دنبال شده است.

هیئت های ورزشی در وهله اول با سلامتی جامعه سر و کار دارند و در این راستا، نقش هیئت پزشکی بسیار ویژه تر و مهم بنظر می رسد و طی سالهای اخیر هیئت فارس عملکردی فعال و تاثیرگذار داشته است، هرچند در ماه های اخیر، بعد اطلاع رسانی در این هیئت بسیار کمرنگ و ضعیف شد.

دکترکاوه باشتی رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان، پزشک فوق تخصص جراحی زانو و آسیب‌های ورزشی،  یکی از کسانی بود که قرار بود سال گذشته در المپیک ۲۰۲۰ توکیو حاضر شود و نام او به عنوان نخستین اعزامی استان فارس به بزرگترین آوردگاه جهانی مطرح شد. مسابقات سال گذشته به دلیل پاندمی کرونا برگزار نشد و حالا که قرار است با یک سال تاخیر برگزار شود، ظاهرا خبری از اعزام باشتی به این مسابقات نیست.

با این وجود، او و هیئت تحت مدیریتش در تلاشند تا بهترین خدمات را به ورزشکاران و به ویژه ورزشکاران اعزامی به مسابقات المپیک ارائه دهند.

دکترباشتی، رئیس هیئت پزشکی ورزشی فارس، درباره تاثیر کرونا بر ورزش و عملکرد هیئت در قبال آن، چگونگی پوشش بیمه ای ورزشکاران از سوی هیئت و همچنین نکاتی درباره آسیب های ورزشی صحبت کرده است که ماحصل این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

کرونا نفرات اعزامی به المپیک را محدود کرد

کاوه باشتی به همراه دو پزشک دیگر، تنها فارغ التحصیلان ایرانی کمیته پزشکی بین المللی المپیک هستند. فارغ التحصیلان این دوره دو ساله آموزشی، از سوی کمیته جهانی المپیک به عنوان کسانی شناخته می شوند که به تمام اصول و سازو کار مربوط به کمیته پزشکی المپیک در رابطه با ورزشکارانی در این سطح، اشراف بهتری دارند. اما در نهایت، تصمیم گیری نهایی در خصوص معرفی پزشکان در دست مقام عالی وزارت است.

دکتر باشتی درباره وضعیت همراهی اش با کاروان اعزامی به المپیک گفت : سال گذشته قرار بود به مسابقات المپیک اعزام شوم اما با تعویق مسابقات و محدودیت های کرونایی امسال دوباره یک تیم جدید بسته شده و نفرات اعزامی محدودتر شده اند.

نظارت و آموزش، نخستین وظایف هیئت پزشکی ورزشی

رئیس هیئت پزشکی ورزشی در خصوص شرح وظایف این هیئت توضیح داد : هیئت ما چند مسئولیت دارد. یکی از این مسئولیت ها، نظارت است که به خصوص در دوره کرونا، مهمترین مسئولیتمان بوده. این که در دوران تعطیلی، نظارت داشته باشیم که باشگاهی بدون مجوز کارش را آغاز نکند و در زمانی هم که مجوز بازگشایی داده شد، پروتکل های بهداشتی در هر مکان و رقابت ورزشی به طور دقیق رعایت شود.

.وی افزود : بازرسی های ما در دوره کرونا خیلی بیشتر از سال های گذشته بوده است یعنی با وجود کاهش باشگاه های فعال و رقابتهای ورزشی اما تعداد بازرسی ها و نظارت هایمان چندین برابر شده داشت. یک کار خوبی هم که انجام شد این بود که توانستیم با دانشگاه علوم پزشکی و اداره ورزش و جوانان به هماهنگی برسیم و بازرسی ها را به صورت یکپارچه و هماهنگ  انجام دهیم.

دکتر باشتی ادامه داد :یکی دیگر از مسئولیت های ما در بخش آموزش است که متاسفانه کلاس های حضوری مان در زمان کرونا لغو شد اما توانستیم تعدادی وبینار و کلاس آنلاین برگزار کنیم و همچنین ساخت کلیپ های آموزشی را در دستور کار قرار دادیم اما در مجموع، از لحاظ آموزشی نسبت به سال های گذشته اُفت داشتیم. با این حال اطلاع رسانی به موقعی در خصوص موارد مربوط به کرونا و مسائل ضروری از طرق مختلف انجام دادیم.

حالا به ثبات نسبی رسیده ایم

دکترکاوه باشتی می گوید فدراسیون و هیئت پزشکی ورزشی در زمینه کرونا نهاد اجرایی محسوب نمی شوند و صرفا نقش نظارتی دارند. وی گفت : ما حداکثر می توانیم نقش نظارتی داشته باشیم و در زمینه آموزش و درمان خدمت رسانی کنیم. از نظر درمانی، ما در دوران کرونا با افت قابل توجهی از نظر بیمه شدگان ورزشی مواجه شدیم. یعنی درآمد هیئت به یک پنجم کاهش یافت امادر زمینه پوشش درمانی ورزشکاران نگذاشتیم خللی وارد شود. ومجبور شدیم خیلی از هزینه های هیئت را محدود کنیم تا امورات هیئت بگذرد و بتوانیم همچنان به ورزشکارانمان کمک کنیم

وی ادامه داد : حالا دوران سخت را با فراز و نشیب هایش پشت سر گذاشته ایم و به یک ثبات نسبی رسیده ایم تا خدمت گذاری ها را بهتر از قبل ادامه دهیم.

تلاش ما پیشگیری و درمان با راحتترین روش های ممکن است

یکی از مسائل مهمی که باشتی به آن اشاره می کند، بحث آموزش ورزشکاران است : ما باید تلاش کنیم تا به ورزشکاران بیاموزیم که چه کنند تا کمتر دچار آسیب دیدگی شوند. در وهله بعدی می خواهیم بگوییم اگر آسیب دیدند، چه کنند که در کمترین زمان ممکن و به راحت ترین روش ممکن درمان شوند. اگر مجبور به جراحی شدیم، بهترین روش جراحی برایشان در نظر گرفته شود و حتی این پتانسیل را داریم که اگر امکان عمل جراحی مرتبط با آسیب وارده به ورزشکار در استان فارس وجود نداشت، آنها را به خارج از استان ارجاع دهیم. مثلا شاید عمل های مربوط به ستون فقرات را در اینجا انجام ندهیم اما در خصوص مسائلی که با زانو در ارتباط است، تا کنون سابقه نداشته که مصدومی درمان نشود. ما کادر جراحی خوبی در استان داریم و می توانیم بهترین سرویس ها را به ورزشکاران ارائه دهیم.

عضویت در کمیته خدمات درمان، احترام به همه جامعه ورزش است

چرا بیمه شدن مهم است؟ کاوه باشتی در این خصوص توضیح می دهد : ما دوست داریم ورزشکار یک گارانتی داشته باشد که هر زمان آسیب دید، بتواند با کمترین هزینه درمان شود. آنهم با پرداخت تنها ۳۰ هزارتومان در سال که نسبت به سایر بیمه اصلا قابل مقایسه نیست. ما دلمان می سوزد که ورزشکاران بیمه نباشند و در جریان نباشند که می توانند با چنین کاری خیالشان را راحت کنند. حالا چرا تاکید داریم همه بیایند و خودشان را بیمه کنند؟ چون با این کار نه تنها از خودشان، بلکه از سایر ورزشکاران هم حمایت می کنند. این قضیه، مثل زدن ماسک در دوران کروناست که در واقع احترام به سایرافراد جامعه است. اینجا هم پرداخت حق بیمه، دست ما را  برای پوشش درمانی بهتر افراد آسیب دیده در ورزش باز می گذارد. بنابراین تاکید می کنیم که ورزشکاران با این کار، یکدیگر را حمایت کنند تا فدراسیون قدرت خدمت رسانی بیشتری داشته باشد.

همه ورزشکاران باید بیمه شوند

دکتر باشتی در پاسخ به این سوال که آیا الزامی برای بیمه شدن ورزشکاران در هیئت های ورزشی مختلف وجود دارد یا خیر، گفت : هر جایی که مسابقه ای برگزار شود، باید بازیکنان حاضر بیمه ورزشی داشته باشند. اگر زمانی کسی آسیب دید و بیمه نبود، می تواند از مسئولی که او را بیمه نکرده و یا در این خصوص اطلاع رسانی نکرده شکایت کند. هر کسی در هر جایی که ورزش می کند، باید بیمه شده باشد. حتی در ورزش های غیرحرفه ای. مسئول برگزاری یک رقابت، وظیفه دارد که بیمه های ورزشکاران را چک کند. این آگاهی هم باید به همه داده شود که باید بیمه شوند و این هم به نفع خودشان است و هم به بقیه نفع می رساند. همه می توانند حتی به صورت آنلاین بیمه شوند.

وی افزود : این بیمه مخصوص آسیب های ورزشی است. گزارش حادثه در همان مکان تنظیم می شود و به دست هیئت پزشکی ورزشی می رسد. بسته به اینکه شخص آسیب دیده چه مدت تحت پوشش بیمه بوده، بخشی قابل توجهی  از هزینه های درمان او رایگان خواهد بود. اگر مدت زمان بیمه سه سال باشد،   ۸۰درصد هزینه هایش رایگان خواهد بود. اما متاسفانه خیلی از صاحبان اماکن ورزشی برای اینکه مشتریانشان را از دست ندهند، این اطلاع رسانی را انجام نمی دهند تا مبادا کسی به دلیل پرداخت حق ناچیز بیمه ورزشی، از حضور در آن مکان ورزشی انصراف دهد.

آمار ورزشکاران مبتلا به کرونا

از متولی هیئت پزشکی ورزشی استان فارس پرسیدیم که آیا آمار مشخصی از تعداد ورزشکاران مبتلا شده به کرونا از شروع این پاندمی تا کنون وجود دارد یا خیر. وی پاسخ داد : ما یک سامانه منحصر به فرد در سطح کشور طراحی کردیم که کسانی که دچار کرونا می شوند، در آن سامانه ثبت نام کنند. یک تعدادی هم ثبت شد اما خب نتوانستیم به آن آمار واقعی دست پیدا کنیم چون این کار، مستلزم همکاری خود ورزشکاران و ثبت خو اظهاری آنها بود. . با این حال در نظر داریم که حتی المکان با ورزشکاران تحت پوشش تماس حاصل شود و درباره وضعیت ابتلا یا عدم ابتلایشان به کرونا تحقیق کنیم.

آسیب های ورزشی در دوره کرونا افزایش چشمگیری داشت

رئیس هیئت پزشکی ورزشی فارس نسبت به افزایش آسیب دیدگی ورزشکاران طی یکی دو سال اخیر ابراز نگرانی کرده و می گوید : در بین ورزشکاران، تعداد آسیب دیدگی ها به شدت افزایش یافته که تعداد ازآنها را نیز بنده شخصا عمل کرده ام. علت این افزایش مصدومیت ها این است که ورزشکاران مدت زیادی از ورزش دور بوده اند و از آن آمادگی جسمانی سابق برخوردار نیستند. آنها ممکن است بدون آگاهی از این موضوع و با توجه به اینکه به لحاظ ظاهری خودشان را در شرایط آرمانی می بینند، فشار زیادی به خودشان آورده و منجر به مصدومیت می شوند؛ چون ممکن است آن چابکی لازم را نداشته باشند و یا از لحاظ فکری و ذهنی در شرایط مطلوبی قرار نداشته باشند ...

حالا چاره چیست؟ باشتی می گوید : برای هر رشته تخصصی، یک سری آمادگی های قبل از ورزش وجود دارد که برای تطابق مغز روی عضله است. این ها را باید حتما ورزشکاران انجام داده و بی توجه عبور نکنند چون فکر می کنم یکی از مهمترین دلایل افزایش آسیب ها بی توجهی به همین موضوع است. یکی دیگر از علل آسیب دیدگی، خستگی ورزشکاران است. یعنی شروع ورزش و اواخر ورزش، بیشترین آسیب ها اتفاق می افتد. اولی به خاطر آماده نبودن و دومی به علت خستگی. بنابراین ورزشکاران باید توجه داشته باشند که توانایی شان برای انجام یک ورزش یا مسابقه کافی باشد و هر زمان هم که احساس خستگی کردند، به ادامه دادن اصرار نکرده و جایشان را با کس دیگری عوض کنند.

وی همچنین به نکته دیگری در خصوص پیشگیری از آسیب های ورزشی اشاره کرده و می گوید : هر ورزشکاری باید به تمام نقاط بدنش توجه کند، نه فقط آن نقاط مرتبط با رشته تخصصی اش و هر ورزشکاری باید در کنار رشته تخصصی، بدنسازی را هم در دستور کار قرار دهد تا تمام بدنش به آمادگی کامل رسیده و اعضای بدن از لحاظ آمادگی با یکدیگر هماهنگ شوند.

تغذیه مناسب، راهی مهم پیشگیری از مصدومیت

باشتی در خصوص نقش تغذیه در سلامتی ورزشکاران نیز گفت : تغذیه مناسب باعث می شود تا پروئتین ها و مواد لازم به بدون برسد و پرهیز در استفاده از مکمل ها بدون نظر پزشک مربوطه، یکی از مواردیست که تمام ورزشکاران حتما باید رعایت کنند. چیزی که برچسب وزارت بهداشت را ندارد، به احتمال زیاد قاچاق، مسموم و یا تقلبی است. بنابراین باید دقت کامل در استفاده از مکمل ها و تغذیه ورزشکاران صورت گیرد.

مرکز بازگشت به تمرین مرکزی ویژه برای خدمت به ورزشکاران

رییس هیات پزشکی ورزشی فارس بیان کرد:سال گذشته موفق شدیم نخستین مرکز تخصصی بازگشت به تمرین را در شیراز به بهره برداری برسانیم که در این مرکز به تمامی ورزشکاران به خصوص ملی پوشان خدمات ویژه ارائه می شود یعنی ورزشکاران پس از آسیب ورزشی و یا جراحی در این مرکز زیر نظر متخصصان خود را برای بازگشت به میادین ورزشی آماده می کنند.

المپیکی ها به صورت ویژه تحت نظر هستند

دکتر کاوه باشتی، رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس در خاتمه صحبت هایش از خدمت رسانی ویژه این هیئت به ورزشکاران المپیکی استان خبر داد و گفت : پیش از کرونا که ورزشکاران ما کم کم برای حضور در المپیک آماده می شدند، خدمت رسانی به آنها را آغاز کردیم. ورزشکاران المپیکی در زمینه های مختلف از جمله، درمان، مشاوره و حتی مشاوره روانشناسی تحت پوشش هیئت قرار گرفتند و از لحاظ درمانی نیز، هر مشکلی که داشتند مراجعه کرده و درمان شده اند. آنها مرتب تحت نظر ما هستند و به صورت تلفنی هم با آنها در تماس هستیم و وضعیت شان را دنبال می کنیم. این ورزشکاران تا پایان رقابت های المپیک، از هر نظر تحت پوشش ما هستند و خدمات درمانی آنها به صورت ویژه و رایگان انجام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.