شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷

دکتر مدبر در یک برنامه رادیویی تشریح کرد؛

اهمیت ورزش در بیماری کرونا

دکتر مدبر

دکتر مدبر رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان قزوین در برنامه رادیویی که از شبکه سراسری پخش شد به اهمیت نقش ورزش در بیماری کرونا پرداخت.

دکتر محمدرضا مدبر رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان قزوین روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه سال جاری در برنامه شما بپرسید که همزمان از شبکه رادیویی سراسری با موضوع ورزش در بیماری کرونا پخش شد،  گفت: ویروس کرونا که از سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین شروع شد و اکنون در ۴ نوع آلفا-بتا – گاما و دلتا (انگلیسی- جنوب افریقا- برزیلی و هندی) همه کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است از هفته گذشته (۲۰ ژوئن ۲۰۲۱) نوع جدید آن کشف شده و در افریقا و جنوب غربی مدیترانه که کشور ما نیز جزء آن می­باشد روند افزایشی به خود گرفته است و اشکال جدید آن نیز بر اساس قابلیت سرعت انتقال و شدت بیماری در حال کشف می باشد. وی در مورد نقش ورزش در پیشگیری و درمان این بیماری گفت: ورزش ملایم و مستمر یکی از مؤثرترین ابزار برای سالم ماندن و جلوگیری از بیماری هایی مثل سکته مغزی، فشارخون، دیابت نوع ۲ و سرطان می باشد. همچنین تقویت عضلات و استخوانها با ورزش در جلوگیری از آرتروز و پوکی استخوان نقش مؤثری ایفا می کند و باعث سلامت بهداشت روان نیز می شود.  بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی میزان نیاز افراد به فعاالیت بدنی در گروههای سنی مختلف به شرح ذیل می باشد:

  • در نوزدان تحرک توسط والدین ایجاد شود
  • ۳-۴ سال فعالیتهای متوسط تا شدید مثل دویدن و پریدن حداقل یک ساعت در روز
  • ۵-۱۷ سال حداقل ۶۰ دقیقه در روز (۳ روز در هفته)
  • بالای ۱۸ سال حداقل ۱۵۰ دقیقه در روز (۲ روز در هفته)
  • افراد مسن حداقل ۳ روز در هفته برای حفظ تعادل و جلوگیری از سقوط ایشان

دکتر مدبر گفت: ورزش هایی با شدت متوسط و ملایم جلوی استعداد  ابتلا به کرونا را  نیز می گیرد و بعد از سپری شدن دوره بیماری در بهبود علائم و تقویت ریه مفید است ولی در دوران حاد بیماری های عفونی مثل کرونا که فرد تب شدید یا درگیری تنفسی شدید دارد و یا افرادی که علائم سرماخوردگی دارند که معمولاً نشانه آغاز بیماری کروناست نباید ورزش کرد. در سایر بیماری های مزمن و غیر واگیر مثل دیسک کمر، بیماری های قلبی، معلولین، جانبازان شیمیایی و ... هیچ ممنوعیتی برای ورزش وجود ندارد و فقط باید با نظر  پزشک متخصص و طبق برنامه ی کارشناسان ورزش صورت پذیرد. در افراد ناقل بی علامت نیز ورزش های سبک می تواند مؤثر واقع شود.

وی در ادامه افزود: برای مادران باردار نیز جهت جلوگیری از اضافه وزن، ابتلا به دیابت بارداری و فشار خون فعالیت فیزیکی لازم و ضروری است که باید زیر نظر کارشناسان انجام شود و در پاسخ به این سئوال که آیا مادر مبتلا به بیماری کرونا می­تواند به فرزند خود شیر دهد گفت: با زدن ماسک این امر هیچ ضرری برای نوزاد ندارد.

دکتر مدبر در مورد کسانی که از ترس بیماری کرونا به باشگاه های ورزشی نمی روند گفت: از همان آغاز شیوع بیماری ستاد مقابله با کرونا در ورزش در فدراسیون پزشکی ورزشی تشکیل شد و کلیه اطلاعیه های صادر شده با همکاری وزارت بهداشت در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن ورزشی به باشگاههای ورزشی ابلاغ شده و از طریق سایت فدراسیون نیز قابل دسترسی می باشد. همچنین بازرسین هیأت پزشکی ورزشی و مراکز بهداشت استانها نیز به صورت مستمر بر عملکرد آنها نظارت می کنند. بنابراین در شهرهایی که اجازه بازگشایی به اماکن ورزشی داده شد بهتر است ورزش در باشگاه انجام شود ولی در شهرهای جنوبی مثل خوزستان با وضعیت قرمز و هوای خیلی گرم بهتر است با استفاده از برنامه های تلویزیون و برنامه هایی که از طریق صفحات مجازی قابل دستیابی است در خانه ورزش کنند.

دکتر مدبر در پایان ضمن اشاره به اینکه با تزریق واکسن های موجود کرونا هر چند امکان ابتلا به بیماری وجود دارد ولی باعث کاهش قابل توجه شدت بیماری و نیاز به بستری و همچنین مرگ و میر را خواهد گرفت به ۵ توصیه برای پیشگیری از این بیماری اشاره کرد:

  1. حفظ فعالیت فیزیکی
  2. رژیم غذایی سالم (حاوی ویتامین D,C و روی) از طریق استفاده از سبزیجات تازه و پرهیز از مصرف چربی زیاد
  3. مراقبت از کودکان و جلوگیری از ابتلای آنها
  4. عدم مصرف دخانیات
  5. سلامت بهداشت روان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.