یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱

دکتر کاوه باشتی:خبرنگاران نقش مهمی برای مبارزه با کرونا ایفا کردند

دکترباشتی

 رییس هیات پزشکی ورزشی فارس با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی در جامعه اعلام کرد: خبرنگاران در راه مبارزه با کرونا نقش مهمی ایفا کردند که بسیارتاثیر گذار بود.

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دکتر کاوه باشتی،  در گفت و گو با ایرنا ضمن گرامیداشت هفته خبرنگار افزود: خبرنگاران مسئولیت سختی به عهده دارند و اینکه چه گفته شود و یا نشود مهم است و برای همین هم کار آنها را دشوار می کند ضمن اینکه خبرگزاری ها در شرایط کرونایی با هیات پزشکی همکاری خوبی داشتند و حقایق را به گوش مردم رساندند.

وی اضافه کرد:هیات پزشکی ورزشی زیر مجموعه ورزش است و  مسایل آموزشی، اطلاع رسانی، مشاوره و درمان  را انجام می دهد و هدف ما هم پیشگیری از آسیب های ورزشی است که رسالت اصلی این هیات است و سعی کردیم اهداف را پیاده کنیم.

این جراح متخصص ادامه داد: طبیعی است که کرونا روی ورزش هم اثر گذاشته و فعالیت ها کمتر شده است اما هیات پزشکی ورزشی سعی کرد با اطلاع رسانی به مردم و ورزشکاران به آنها بگوید که در این شرایط سخت چه کارهایی باید انجام شود و چه کار های صورت نگیرد.

زدن ماسک بهترین روش مبارزه

باشتی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع این ویروس مرگبار تاکید زیادی داشتیم که برای مبارزه باید ماسک زد، افزود: حتی سازمان بهداشت جهانی که برایش زدن ماسک مسجل نشده بود و تنها توصیه آنها رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت بود اما ما تاکید داشتیم که ماسک از اهمیت زیادی برخوردار است.  

واکسینه مهم است

وی بیان کرد: تا زمانی که تمامی مردم واکسینه نشوند هر چقدر هم پروتکل های بهداشتی رعایت شود باز هم کرونا برمی گردد و در شرایطی که پیک های این بیماری به اوج می رسد قرنطینه کردن هم اهمیت زیادی دارد.

فزونی پارگی رباط صلبیی ورزشکاران

دکترباشتی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که چرا در بین ورزرشکاران ایرانی به ویژه فوتبالیست ها پاره شدن رباط صلیبی رایج است، گفت: در زمان  کرونا آسیب های ورزشی به مراتب بیشتر از قبل است  و چندین عامل می تواند موجب پارگی رباط شود.

وی گفت: نکته مهم آمادگی بدن قبل از شروع ورزش است که ورزشکار باید نیروی بدنی مناسب داشته باشد، سپس تغذیه خوب و به ویژه اینکه ورزشکار از نظر ذهنی هم باید در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد تا دچار آسیب دیدگی نشود.   

او بیان داشت: زمانی  که ورزشکار در شرایط ایده آل ورزشی نباشد، بدنش را خوب گرم و ذهنش را آماده نکند و به ورزش برود چون ذهنش درگیر یک ماجرای دیگر بوده نباید انتظار داشت که سیستم بدنش بتواند خوب عمل کند و بیشتر آسیب ها هم در ابتدای ورزش که بدن خوب گرم نیست و در آخر ورزش که بدن ورزشکار خسته شده و کارایی لازم ندارد امکان هر گونه آسیب دیدگی وجود دارد.

 این پزشک متخصص ادامه داد: در هر رشته ای بدنسازی به عنوان اصل مهم است که ورزشکار به عنوان مثال باید طوری بدنسازی کند که بتواند به جای ۹۰ دقیقه  ۱۲۰ دقیقه بدود ضمن اینکه مربیان این نکته مهم را باید رعایت کنند که ورزشکاری را که خسته می شود باید سریع تعویض کنند زیرا امکان آسیب دیدگی زیاد است.

علم تمرین 

دکترباشتی با اشاره به اینکه در برخی از کشور ها به بدن ورزشکاران یک سنسور وصل می شود که شرایط بدنی او ر ا کنترل کند، اظهار داشت : نخستین کسی که می فهمد بدنش کارایی لازم را ندارد خود شخص ورزشکار است و باید آموزش داد که در اوج خستگی اعلام کند که نمی تواند ادامه دهد واز این مسئله  هم که امکان دارد بازی را از دست بدهد نباید بترسد زیرا آسیب به خودش می رساند که در این شرایط نیز امکان پارگی رباط وجود دارد

وی بیان کرد: برای جلوگیری از آسیب های ورزشی، ورزشکار باید علم مناسب تمرین داشته باشد که چه زمانی باید تمرین کرد و هیات پزشکی ورزشی  نیز با آموزش دادن روانشناسی ورزشی، تغذیه، مشاوره و آمادگی جسمانی  کمک می کند تا ورزشکار به مرز آمادگی مناسب برسد.

باشتی افزود: علم  پزشکی اینقدر پیشرفت کرده است وبرای همین هم  ۹۹ در صد از ورزشکارانی که پارگی رباط صلیبی داشتند اکثرا به مسابقات  بازگشتند و درحد خوب بازی کردند و حتی به  ملی  هم رسیدند و درایران نیز پزشکان متخصص جراحی زیادی وجود دارد که آسیب های ورزشی را به خوبی عمل می کنند و ما نیزچندین بازیکن تیم فجر شهید سپاسی را عمل کردیم وبه  بازی برگشتند.

ترس ورزشکار

او  در مورد  ترس ورزشکار پس از یک عمل جراحی گفت: روانشناسی ورزشی کارش همین است که ورزشکاری که رباطش را عمل کرده چگونه کار کند که ترس از وجودش بیرون برود و هیات پزشکی ورزشی فارس در بخش روانشناسی ورزشی در کشور رتبه اول را کسب کرده است.

رییس هیات پزشکی ورزشی در مورد استفاده از تغذیه های مهم هم گفت: نوع تغذیه بستگی به شرایط بدنی ورزشکار و رشته ای که انجام می دهد، دارد که پروتین ها، مکمل های مجاز و کربوهیدرات ها برای انرژی توصیه می شود و  باز هم بستگی به شخص ورزشکار و بدنش دارد که از چه نوع تغذیه استفاده کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.