سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲

همزمان با سراسر کشور؛

حضور جامعه ورزش خوزستان در طرح سراسری اهدای خون

طرح سراسری اهدایی خون

رئیس هیات پزشکی ورزشی خوزستان از حضور جامعه ورزش استان در اجرای طرح سراسری "اهدای خون جامعه ورزش و جوانان" در آستانه اربعین حسینی و همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت: جامعه ورزش خوزستان در گذشته نیز در چنین مراسماتی حضور خوبی داشته است.

به گزارش دفتر خوزستان پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دکتر منصور روزدار در گفت و گو با ایسنا درباره حضور جامعه ورزش استان در طرح سراسری اهدای خون جامعه ورزش کشور در تاریخ 31 شهریورماه، اظهار کرد: اهدای خون اهدای زندگی است و از آن جا که انسان ها دارای گروه های خونی متفاوتی هستند و برخی گروه‌های خونی نیز کمیاب هستند، کمبود آن گروه خونی ها باعث می شود آن بیمارانی که به گروه خونی مدنظر نیازمند هستند، به واسطه کمبود آن با مخاطرات شدیدی مواجه شوند.

وی بیان کرد: بنابراین وجود خون در بیمارستان ها و بانک های انتقال خون ضروری است اما گاهی در شرایطی مثل مواجه با ویروس کرونا، میزان خون دهی از طرف مردم خیر و اهدا کننده خون کمتر شده و همین باعث می شود در بیمارستان‌ها مخاطراتی ایجاد شود و بیماران با خطر مواجه شوند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی خوزستان افزود: خیلی از بیماران مثل بیماران تالاسمی، بیماران تحت شیمی درمانی یا بیماران تحت عمل جراحی قلب، نیازمند خونگیری مستمر هستند که نرسیدن خون به موقع و به میزان مناسب به آن ها ممکن است سبب مرگ بسیاری از این بیماران شود.

وی تاکید کرد: پس برای نجات جان این بیماران، بهترین راه این است که سازمان انتقال خون دارای مقادیر متنوع از ذخایر خونی باشد تا در صورت نیاز بتواند نیاز خون بیمارستان ها و مردم را تامین کند و این ممکن نیست، مگر با همدلی و وفاقی که مردم در اهدای خون خواهند داشت که در این راستا نیز جامعه ورزش خارج از این محیط نیست. جامعه بزرگ ورزش همیشه در صحنه و پا به پای مردم بوده است زیرا جامعه ورزش نیز خانواده همین مردم است.

روزدار بیان کرد: اکنون نیز قرار است جامعه ورزش در مراسمی اقدام به خون دهی کند و انتظار من از جامعه ورزش این است که به صورت مستمر خون بدهند تا به افراد نیازمند به خون کمک شود. به هر حال جامعه ورزش خوزستان در گذشته نیز در چنین مراسماتی حضور خوبی داشته است که در انجام این حرکت، اداره کل ورزش و جوانان خوزستان و سازمان بسیج ورزشکاران استان هم کنار ما خواهند بود تا این حرکت شایسته با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شود.

وی در پایان نیز با بیان اینکه وقتی فردی خون بدهد سریع خون در بدن او جایگزین خواهد شد، ادامه داد: البته ما به ورزشکار حرفه‌ای توصیه نمی کنیم وقتی کمتر از یک ماه به مسابقه اش مانده اقدام به خون دهی کند اما ورزشکار حرفه‌ای که زمان زیادی تا مسابقاتش وجود دارد، می تواند خون بدهد و مشکلی برای او نیست. در برخی موارد حتی خون دهی به ورزشکاران توصیه می شود زیرا به نوعی افزایش مقاومت جسمی برای ورزشکار محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.