یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲

فوووری(اراک)

معرفی کتاب،سالمندی فعال و فعالیت بدنی،دستورالعمل ها،تمرینات کاربردی و توصیه ها

1646338_132.jpg

معرفی کتاب لاتین با ترجمه ی دکتر عباس صارمی دانشیار دانشگاه اراک و دبیر هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی و همکاری دکتر محمد پرستش استادیار دانشگاه اراک به مناسبت روز سالمندان معرفی می گردد، علاقمندان می توانند جهت تهیه ی کتاب به هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی مراجعه یا با شماره تماس ۳۳۲۵۱۸۱۹ تماس حاصل فرمایند.

معرفی کتاب

طی پنجاه سال اخیر توسعه اقتصادی‌اجتماعی، کاهش باروری و به دنبال آن کاهش رشد جمعیت و افزایش امید زندگی منجر به ایجاد تغییرات قابل ملاحظه‌ای در ساختار جمعیت جهان شده است، به‌طوری‌که طی این مدت تعداد سالمندان به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. این امر هزینه‌های زیادی را به‌خصوص در بخش بهداشت و درمان به همراه داشته است. افزایش جمعیت سالمندان، واقعیت انکارناپذیر جوامع کنونی است. این پدیده هشداری به جوامع برای توجه بیشتر به مسائل این جمعیت رو به رشد است. مسائلی چون نبود حمایت‌های اجتماعی، نداشتن شغل و نقش اجتماعی، مخارج زندگی و به‌ویژه هزینه‌های بهداشتی‌درمانی سرسام‌آور و غیره ازجمله مواردی است که لزوم توجه بیشتر به این قشر از جامعه را نمایان می‌سازد. پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۰ سهم سالمندی جمعیت  در ایران از مرز ۱۰ درصد و در سال ۱۴۲۰ از مرز  4/19 درصد و در سال ۱۴۳۰ از مرز 1/26 درصد عبور کند،  یعنی در آن زمان یک‌ چهارم جمعیت کشور، سالمند خواهند بود. سالخوردگی جمعیت، در واقع یک موفقیت بهداشتی است که در صورت عدم برنامه ‌ریزی مناسب و نادیده گرفتن جنبه‌های مرتبط با سلامت جسم و روان آنها، به چالشی بزرگی برای جوامع تبدیل خواهد شد. در این بین فعالیت بدنی مناسب نقش کلیدی در ارتقای کیفیت زندگی افراد سالمند دارد.

کتابی که در اختیار دارید ترجمه کتاب Active aging and physical activity; guidelines, functional exercises and recommendations است که توسط دکتر دیاس و کوسیرو از اساتید دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در پنج فصل تالیف شده است. در فصل اول مبانی نظری فرایند پیری بررسی می‌شود و در فصل دوم اثرات فعالیت بدنی بر دستگاه‌های فیزیولوژیک مختلف بدن سالمندان تاکید شده است. اما در فصل سوم و بخش اصلی کتاب اصول طراحی تمرینات ورزشی برای سالمندان توضیح داده شده است و در ادامه آن بصورت تصویری یکسری تمرینات بدنی تک و دو نفره را معرفی می‌کند. در فصل چهارم در کنار فعالیت‌های بدنی معمول روش‌های فن آورانه را در ارتقای سطح فعالیت افراد سالمند بیان می‌نماید. و در آخر و در فصل پنجم جمع بندی و برخی ملاحظات کاربردی و توصیه های مفید حین کار با افراد سالمند ارایه می‌گردد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.