سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹

/هفته سلامت روان و ورزش-۹/

راهکارهای کنترل خشم در ورزشکاران

خشم

ماهیت ورزش دربرگیرنده همه احساسات و هیجانات است و خشم هم به عنوان یکی از حس های انسان از این قائده مستثنی نیست.ورزشکار در طول دوران ورزشی خود با توجه به رخداد های محیطی و حتی ارثی می‌تواند درگیر این احساسات باشد.ورزشکاری که از عملکرد خود و یا حتی هم تیمی رضایت ندارد،ناراحت از شکست هست،تحت تاثیر قضاوت داور و حتی تماشاگران قرار گرفته است و...می تواند احساس خشم داشته باشد و از شرایط موجود ناراضی باشد.اما سوال و مسئله اصلی اینجاست که آیا این احساس خشم می تواند به عملکرد او ضربه وارد کند و یا اینکه تاثیر منفی در عملکرد ورزشکار نخواهد داشت؟ پاسخ به هر دو سوال می تواند مثبت باشد و بستگی به توانایی ذهنی ورزشکار دارد.اگر ورزشکار راه های مدیریت خشم را فرا گرفته باشد احساس خشم ایجاد شده به راحتی مدیرت خواهد شد و حتی در مواردی می تواند به عملکرد ورزشکار کمک هم کند، اما در صورت عدم بهره وری از از راهکار های مدیرت خشم باعث افت عملکرد و حتی به قیمت از دست رفتن تلاش های ورزشکار خواهد بود.

راه کار های زیر می تواند برای ورزشکاران مفید واقع شود:

۱- اولین قدم برای کنترل خشم آگاه شدن و آماده سازی ورزشکار هست: ورزشکار باید به نقش و مسئولیت خود در ورزش و هنگام مسابقه آگاه باشد و انرژی ذهنی خود را خرج موارد غیر قابل کنترل در ورزش نکند.

۲- دومین راهکار مناسب پیش بینی کردن موقعیت های احتمالی به وجود آورنده خشم در خلال ورزش هست و استفاده از تکنیک تصویرسازی ذهنی برای سازگار شدن با شرایط احتمالی
 
۳-استفاده از تکنیک های آرمیدگی نظیر تکنیک های تنفسی،موسیقی،ذهن آگاهی و... می تواند بسیار مفید باشد.

۴-استفاده از خودگویی مثبت 

۵-انتقال خشم به طریقی که تاثیر منفی در عملکرد نداشته باشد(مانند تکنیک لبه تیز)

۶-استفاده از روتین های عملکردی

"عصبانی شدن کار آسانی است و هر کسی می تواند عصبانی شود.اما عصبانی شدن در موقعیت درست،با میزان لازم،در زمان مناسب،برای هدف درست و در راه صحیح آسان نیست (ارسطو)"

سید مجتبی حسینی، دکتری تخصصی روانشناسی ورزشی/ مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.