جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶

/ هفته سلامت روان و ورزش-۲۹/

اعتیاد به تمرین

روانشناسی ورزشی

مواد مخدر به آن دسته از ترکیبات شیمیایی گفته میشود که مصرف آنها باعث دگرگونی در سطح هوشیاری و عملکرد مغز می شود.

مواد مخدر به آن دسته از ترکیبات شیمیایی گفته میشود که مصرف آنها باعث دگرگونی در سطح هوشیاری و عملکرد مغز می شود. منظور از واژه مواد، همان مواد روان گردان یا شیمیایی است که افراد آنها را به طرق مختلف جهت تغییر خلق یا رفتارشان مصرف میکنند. این تعریف، داروهای قانونی مانند ، نیکوتین که در سیگار یافت میشود ( کافئین موجود در قهوه، نوشیدنی های معمولی) نوشابه ( و شکلات را نیز در بر میگیرد. خصوصیت مهم اختلالات مصرف مواد تغییر اساسی در مدارهای مغزی است که امکان دارد بعد از مسمومیت زدایی ادامه یابد، مخصوصا در افرادی که به اختلالات شدید مبتلا هستند. اختلالات مصرف مواد در طیفی از خفیف تا شدید روی می دهند.
سبب شناسی مصرف مواد بطور کلی عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو در تعامل با یکدیگر می توانند نقشی تعیین کننده در مصرف هر گونه از مواد داشته باشند.
رویکرد زیست شناختی در این رویکرد به نقش فاکتورهای ژنتیکی و عصبی زیست شناختی به عنوان عوامل مطرح درسوء مصرف و وابستگی به مواد تاکید می شود. یک فرضیه این است که مصرف کنندگان به احتمال زیاد آسیب پذیری در برابر وابستگی به مواد را به ارث می برند
اختلال مصرف مواد 
الف: وابستگی به مواد وابستگی نیاز روانی یا جسمانی برای ادامه مصرف ماده است و علت اساسی آن مجموعه ای از علایم شناختی - رفتاری و فیزیولوژیکی است و حاکی از آن است که فرد علیرغم داشتن مسائل قابل ملاحظه مرتبط با مواد به مصرف مواد ادامه می دهد الگویی از مصرف تکراری وجود دارد که معمولا منجر به تحمل، محرومیت و رفتار اجباری مصرف دارو می شود وابستگی به یک ماده ممکن است روانی- جسمی یا هر دو باشد. وابستگی روانی یا رفتاری که گاهی عادت نیز خوانده می شود عبارتست از میل شدید مستمر یا متناوب برای مصرف مواد به منظور اجتناب از حالت  خماری وابستگی جسمی یا فیزیولوژیک، عبارتست از ناتوانی قطع مصرف مواد به این معنی که قطع مصرف آن موجب بروز علائم می شود که اغلب عکس اثراتی است که استفاده کننده بدنبال آن است. تحمل عبارتست از نیاز به مصرف مقدار بیشتر مواد برای رسیدن به اثر مطلوب)اثر مورد نظر( یا کاهش قابل ملاحظه تاثیر مواد با ادامه مصرف مقدار معینی از مواد بطوری که فرد با مصرف مقدار همیشگی، به آن تاثیر دلخواه قبلی نمی رسد، لذا مجبور است مقدار مواد را افزایش دهد. تحمل نشانگر پاسخ به اثرات مواد است که نیاز به مقادیر بالاتر را برای رسیدن به آن اثر ایجاد می کند. اعتیاد وابستگی روانی و جسمی به مواد را بیان می کند و چون یک اصطلاح غیرعلمی است مورد استفاده قرار نمی گیرد و به جای آن وابستگی مواد و یا وابستگی دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. 
ب: سوء مصرف مواد سوء مصرف مواد، عبارتست از الگوی غیرانطباقی مصرف مواد که پیامدهای مضر دارد. مانند مشکلات اجتماعی - قانونی و شغلی و استعمال در موقعیت هایی که از نظر جسمی خطرناک است. مثال هنگام رانندگی موادی که قابل سوء مصرف هستند. شامل، الکل -آمفتامین ها - کافئین، حشیش، مواد افیونی، کوکائین، توهم زا- مواد استنشاقی، نیکوتین، مسکن ها، خواب آورها، و ضد اضطراب ها و فن سیلکیدین می باشند. به این مواد گاهی مواد موثر بر روان یا روانگردان نیز می گویند. مواد موثر بر روان موادی هستند که وقتی وارد بدن می شوند هوشیاری و حالت روانی را تغییر می دهند این مواد از روزگاران قدیم به شکل داروهای درمانی، محلول ها، گیاهان و غیره مورد استفاده قرار می گرفتند.
دلیل گرایش افراد به مواد مخدر یکی از دالیل گرایش برخی افراد به مصرف موادمخدر، تیپ شخصیتی و وضعیت روانی آن هاست. کسانی که اعتماد به نفس پایین و ویژگیهای خلقی افسرده دارند و برای درمان به مصرف موادمخدر پناه میبرند و یا رفتارهای تکانشی دارند و ناسازگار هستند، بیش از دیگران به مصرف مواد گرایش دارند. عوامل محیطی نیز از دلایل گرایش به مصرف مواد است. وقتی فرد در محیطی باشد که مواد به آسانی در اختیار او قرار گیرد و با دوستانی در ارتباط باشد که مصرف کننده مواد هستند، طبعا به سمت اعتیاد کشیده خواهد شد. عامل بعدی مشکالت خانوادگی است. تنش در روابط میان زوجین و فضای روانی ناسالم در خانواده همراه با تحقیر و سرزنش، برآورده نشدن نیازهای عاطفی احساسی فرد، ناکام ماندن در زندگی مشترک و به نوعی دست نیافتن به هدفهایی که در ازدواج به آن ها میاندیشید، از جمله عوامل خانوادگی است. عامل بعدی می تواند پیامهای پزشکی نادرستی باشد که فرد از دیگران یا اعضای خانوادهاش دریافت میکند. برای مثال به او گفته می شود: "مواد بزن دردت خوب می شه. "، "عضالتم درد می کرد، مواد زدم، خوب شدم. " این عبارات به میزان زیادی انگیزه فرد را برای مصرف مواد افزایش می دهد.    
تأثیرات حشیش
تاثیرات کوتاه مدت ماریجوانا به تاثیراتی گفته میشود که در دقایق و ساعتهای بعد از مصرف در فرد آشکار میشود. پس از کشیدن ماریجوانا، این اثرات پس از چند ثانیه آشکار میشوند و تا چند دقیقه کاملاً قابل رؤیت هستند و برای 1تا 3ساعت ادامه می یابند. برخی از خطرات دراز مدت مصرف آن شامل پارانویا، اسکیزوفرنی، جنون، روانپریشی، افسردگی و اضطراب و آسیب جدی به ریه ها است.
اثرات جسمانی:
• افزایش ضربان قلب
• خشکی دهان
 • قرمزشدن چشم
• کاهش فشار درون چشم
• شلی عضلات
• حس سرد یا گرم شدن دستها و پاها
• کند شدن فعالیتهای حرکتی
• افزایش اشتها
• اختلال در حافظه کوتاه مدت و فعال
تاثیرات محرک ها
محرک ها، نوعی از مواد مخدر هستند که سیستم عصبی را تحریک می کند. در واقع، مصرف این مواد بر روی سلسله اعصاب تاثیر گذاشته و درنتیجه فعالیت فکری و بدنی مصرف کننده بیشتر و باعث هیجان می شود . محرک ها منجر به افزایش انرژی، هوشیاری ذهنی و فعالیت جسمانی، کاهش خستگی، سرکوب گرسنگی، افزایش ضربان قلب وافزایش فشار خون می شوند. این مواد به دو دسته تقسیم می شوند:
طبیعی : کوکائین ، کراک، برگ و ساقه برخی درختان مثل ناس
مصنوعی : آمفتامین ، متیل آمفتامین
درمان اختلالات مرتبط با مواد در حوزه ی درمان، به ویژه درمان روان پزشکی و روانشناختی اقدامات مختلفی از جمله دارودرمانی، مشاوره ودرمانهای روانشناختی و اخیرادرمانهای عصب – روانشناختی قابل اجرا هستند. روانشناسان و روانپزشکان معتقدند، اعتیاد پدیده ای است که بر ابعاد مختلف از جمله وضعیت روانی، شخصیت، تفکر و توانایی های ذهنی و وضعیت جسمانی و فیزیولوژیکی فرد تاثیرات مخربی دارد. اعتیاد به مواد مخدر بستگی به عوامل بسیاری، از جمله بیولوژی (ژن ها)، سن، جنسیت، عوامل محیطی،و تعامل میان این عوامل است. تفاوت های زیادی حساسیت به مواد مخدر و احتمال آسیب پذیری به اعتیاد را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالیکه در یک فرد ممکن است با یک یا چند بار استفاده، هیچ تاثیری روی وی نگذارد اما در شخص دیگر حتی با اولین مصرف تحت تاثیر آن ماده قرار گیرد و دچار اعتیاد شود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.