شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲

/هفته سلامت روان و ورزش-۳۴/

خود مراقبتی در پیشگیری از اعتیاد

خود مراقبتب در پیشگیری از اعتیاد

برای اینکه بتوانید از اعتیاد خود یا عزیزانتان پیشگیری کنید باید آگاهی خود را نسبت به این موضوع باال ببرید و از یکدیگر حمایت و پشتیبانی کنید. شناخت اصول و مهارتهای الزم راز اصلی موفقیت شما در این مسیر خواهد بود. بهترین گام در جلوگیری از اعتیاد به مواد مخدر، اجتناب از استعمال مواد در وهله اول است. دانستن چه مواردی به پیشگیری از اعتیاد کمک می کند؟

۱-دانستن اینکه چگونه اعتیاد پیشرفت می کند

هرگز فکر نمی کنید با مصرف مواد در نهایت معتاد می شوید. ابتدا به عنوان سرگرمی شروع می شود، و بعد پیشرفت می کند. به عنوان مثال، در نوجوانان، ممکن است سیگار، و الکل فقط برای آرامش یا کنجکاوی مصرف شود. فرد شروع به مصرف منظم مواد می کند بدون آنکه بداند منجر به چه می شود. ممکن است شروع به ایجاد فرصت هایی برای استفاده از مواد کنید. این ممکن است منجر به درگیری با افراد نزدیکتر شود. به نقطه ای می رسید که در انجام مسئولیت های روزمره خود دچار مشکل می شوید. در این مرحله، ممکن است تغییراتی از قبیل کاهش وزن، بیماری لثه و سایر مشکالت را تجربه کند. فرد ممکن است عالقه به خود و حتی خانواده و دوستان را از دست بدهد. وابستگی به مواد یک بیماری مزمن است که تنها توسط یک حرفه ای کنترل می شود

۲-اجتناب از فشار همتا ایستادگی برای آنچه که باور دارید،

زمانی که همه در حال انجام کاری متفاوت است، سخت ترین آزمون است. این نه تنها برای نوجوانان بلکه برای بزرگساالن هم سخت است. در سوء مصرف مواد، فشار همتا علت اصلی مصرف مواد است. میل شخص برای ماندن در گروه همتا، چیزی است که فرد را به استفاده از مواد مخدر تشویق می کند. تحقیقات نشان داده است بیشتر افرادی که مواد مخدر را در سن پایین استفاده می کنند، توسط دوستانشان معرفی شده اند. تصور کنید چگونه می توانید فشار همساالن خود را مدیریت کنید یا اینکه به دوستانتان کمک کنید.

۳- پشتیبانی مورد نیاز خود را پیدا کنید افرادی که پریشان هستند،

بیشتر در معرض مصرف مواد مخدر هستند، اگر از مهارت های مقابله ای درست برخوردار نباشند. ممکن است وقایع یا تجربیاتی در گذشته وجود داشته باشد که احساسات را تحت تأثیر قرار می دهد و احساس تنش ایجاد می کند. اگر احساس می کنید که پارانویا، افسردگی، اضطراب یا سایر مشکالت روحی دارید، باید به متخصص مراجعه و مشکل خود را درمان کنید. مشکل استفاده از مواد مخدر با اختالالت روانی این است که آنها اعتیاد شما را تشدید می کنند.

 ۴- مقابله با فشارهای زندگی با دنیای پرمشغله و پر استرسی که در آن زندگی می کنیم،

افراد احساس می کنند که در پایان روز با مصرف مواد مختلف پاداش می گیرند، اما مصرف مواد مخدر باعث ایجاد فشار روحی بیشتر می شود. برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر به عنوان آرامش بخش باید روش های جدیدی برای مقابله با استرس و آرامش ذهن و بدن کشف کنید. می توانید کتاب بخوانید، ورزش کنید، به نیازمندان کمک کنید انجام این کارها ذهن را آرام می کند

۵- مشاوره گرفتن در صورتی که احساس می کنید

مصرف مواد خارج از کنترل است، توصیه می شود با مشاور صحبت کنید. مشاور خوب به شما در غلبه بر اعتیاد کمک می کند. آنها متوجه می شوند چه چیزی باعث رفتار شما شده آنها همچنین به شما در مورد چگونگی جلوگیری از عود در بهترین حالت ممکن توصیه خواهند کرد.

 ۶- اجتناب از مصرف مواد می توانید با پرت کردن حواستان آن را امتحان کنید.

 برخی از حواس پرتی ها مانند خوردن غذاهای ناسالم یا مصرف الکل، ناسالم در نظر گرفته می شوند. حواس پرتی های سالم مثل پیاده روی، خواندن کتاب، خوردن میوه و غیره است.

۷-درک اینکه چرا افراد از مواد مخدر و الکل استفاده می کنند

 استفاده از داروهای اعتیاد آور) غیرقانونی یا تجویز شده(برای اهداف تفریحی - سوء استفاده از داروهای تجویزی اعتیاد آور - خود درمانی - ژنتیک و تاریخچه خانواده

۸- درک تفاوت بین سوء مصرف مواد و اعتیاد به مواد مخدر مصرف الکل و مواد مخدر

 با اعتیاد به مواد مخدر و الکل متفاوت است. فردی که به شدت از اینها استفاده می کند و سپس می تواند به طور ناگهانی مصرف را متوقف کند، سو مصرف الکل یا مواد مخدر در نظر گرفته می شود. اما اعتیاد زمانی رخ می دهد که بدن برای جلوگیری از عالئم باید الکل یا مواد مخدر را استفاده کند. فاصله میان سوءاستفاده و اعتیاد به طور جامع تعریف نشده است، زیرا فرد ممکن است مصرف سو الکل و مواد مخدر داشته باشد و پیامدهای منفی اعتیاد را تجربه کند.

امین ضمیری/مسئول کمیته روانشناسی/هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.