دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

/هفته سلامت بانوان و ورزش-۶/

رابطه ورزش و کیست های تخمدان

سندرم تخمدان

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی است

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی شایع است که سیستم متابولیسم و تولیدمثل را در خانم ها درگیر کرده و علائمی مانند اختلالات تخمک گذاری، قاعدگی نامنظم، ناباروری، رویش بیش از حد موهای زائد، نوسانات وزنی و آکنه دارد. خانم های مبتلا به PCOS، معمولا درصد چربی احشایی بیشتری داشته و شیوع مقاومت به انسولین و اختلالات چربی خون در این افراد بیبشتر است.

تشخیص این بیماری با دیدن تخمدان های بزرگ حاوی کیست در سونوگرافی و اختلالات هورمونی در آزمایش خون است.

مهم ترین اصل درمان، توصیه به تغییر سبک زندگی به صورت کاهش وزن، اصلاح رژیم غذایی و ورزش است. مطالعات مختلف نشان دهنده بهبود اختلالات قاعدگی یا تناوب تخمک گذاری به دنبال ورزش است که می تواند به علت افزایش حساسیت به انسولین رخ دهد. همچنین تاثیر ورزش در بهبود عملکرد سیستم باروری، تا حدی نسبت به محدود کردن کالری دریافتی به تنهایی نیز بیشتر است.

توصیه گایدلاین ها برای مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک، انجام فعالیت فیزیکی به میزان حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته است و بیشتر تاکید بر لذت بخش بودن ورزش می شود تا فرد بتواند برای مدت طولانی انجام دهد. برای دستیابی به بهترین نتیجه از ورزش در این افراد، فعالیت فیزیکی باید شامل تمرینات هوازی (جهت بهبود سلامت قلبی و متابولیسم)، تمرینات قدرتی (جهت تقویت عضلات)   یا ترکیبی از هر دو باشد.

دکتر ساناز کبیری، متخصص پزشکی ورزشی

رئیس کمیته آموزش هیأت پزشکی ورزشی استان تهران

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.