یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳

تاثیر هورمون رشد در افزایش قد کودکان

هورمون رشد

رشد دوره کودکی یکی از شاخص های قوی سلامت و رفاه کودکان به شمار می رود که یکی از بیماری های جدی و قابل درمان که اغلب دیر تشخیص داده می شود.

متاسفانه خیلی از والدین می دانند قد فرزندانشان کوتاه تر از حالت طبیعی است، اما دست روی دست گذاشته وکاری انجام نمی دهند تا زمانی که فرصت درمان را دارند  درحالی که برای درمان کوتاهی قد کود خود باید به موقع به پزشک متخصص غدد مراجعه نمایند. یکی از راه هایی که به توانمندسازی والدین، افزایش آگاهی آنها کمک می کند نظارت دقیق والدین بر رشد قد فرزند خود است.

 عواملی که موثر در افزایش رشد قد است، تغذیه صحیح و انجام فعالیت بدنی(ورزش) می باشد. چند عوامل ژنیتیکی در تعیین قد تاثیر زیادی خواهد داشت ولی یکی از فاکتورهای مهمی که باعث افزایش رشد قد در دوران کودکی است، ترشح هورمون رشد است.

اوج ترشح هورمون رشد درساعات اولیه شب (بهترین ساعت خواب برای ترشح این هورمون 9 شب تا 4 ) تا نیمه های شب ادامه دارد، بنابراین خواب شبانه منظم کافی ،ورزش،وتغذیه عواملی هستند که باعث ترشح این هورمون در کودکان خواهد شد .

با افزایش سن ترشح این هورمون کاهش پیدا خواهد کرد بنابراین قبل از رسیدن به سن بلوغ این هورمون باید به میزان لازم با رعایت مواردی که باعث افزایش رشد قدی خواهد شد، باید توجه ویژه کرد.

محبوبه عسکری/ کارشناس تغذیه ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.