پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱

درباره کراتین چه می دانید؟

دکترتمدن

دکتر زهرا تمدن گفت: کراتین یک ماده غذایی است که به طور طبیعی در غذاهای مختلف وجود دارد و میزان مورد نیاز یک فرد عادی با وزن ۷۰ کیلوگرم دو گرم در روز است.

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبر تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دکتر زهرا تمدن افزود: این مقدار مورد نیاز در منابع غذایی و تولیدات داخلی بدن قابل به دست آوردن است که از طریق کبد، کلیه‌ها و لوزالمعده تولید می شود.

نایب رئیس  بانوان هیات پزشکی ورزشی استان فارس با بیان این که وجود اسیدهای آمینه (آرژنین، گلاسین، میتونین) و نیز منیزیم و ویتامین B12 و اسید فولیک به تولید داخلی کراتین کمک می کند، خاطرنشان کرد: ماهی، گوشت قرمز و گوشت های وحشی (بالاخص) منابع غنی از کراتین محسوب می‌شوند و در بین ماهی ها، ماهی سالمون بیشترین میزان کراتین را دارد.

این پزشک ورزشی با بیان این که امروز مکمل های کراتین در شکل‌های مختلف از جمله کراتین مونوهیدرات، کراتین فسفات و کراتین سیترات در بازار وجود دارد، اظهار داشت: با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد کراتین مونوهیدرات بیشتر در افزایش قدرت و بافت غیر چربی موثر است.

وی با اشاره به این که مکمل های کراتین در ورزش های وابسته به دستگاه فسفاژن (کوتاه‌مدت تکراری) ممکن است موجب بهبود عملکرد ورزشکار شود، تصریح کرد: مصرف دراز مدت (بیش از ۸ هفته) مکمل های کراتین چندان امر عاقلانه ای نبوده و می تواند از نظر پزشکی خطرناک باشد. دکتر زهرا تمدن به روش های مصرف مکمل های کراتین که شامل دو دوره بارگیری و تداوم (نگهدارنده) است اشاره کرد و گفت: در دوره بارگیری با مصرف مقادیری از کراتین ذخایر این مکمل در بدن به اوج می رسد. بارگیری به دو روش سریع و آهسته است. ۱- روش سریع (روزانه ۲۰ گرم به مدت ۵ تا ۷ روز) ۲- روش آهسته (روزانه سه گرم تا یک ماه).

پس از دوره بارگیری دوره نگهدارنده: روزانه ۲ گرم کراتین تا ۵ هفته مصرف ۹۰ گرم ماده قندی همراه با هر وعده مصرف کراتین موجب بهتر شدن وضعیت جذب کراتین می شود. دکتر تمدن با بیان این نکته مهم که میزان افزایش غلظت کراتین پس از دوره بارگیری، رابطه معکوس با سطح اولیه کراتین عضلات دارد، ابراز داشت: هرچه میزان اولیه ذخایر کراتین در بدن کمتر باشد بارگیری بهتر صورت می پذیرد و احتمالا مصرف مقادیر کافی ویتامین E این روند را تسریع می‌کند، محتوای کراتین عضلات در هر دو روش آهسته و سریع حداکثر ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به این که عوارض گزارش شده مصرف مکمل های کراتین افزایش وزن، سردرد، گرفتگی عضلانی و ندرتاً ناراحتی ها گوارشی می باشد، بیان داشت: توصیه می شود حتماً امتحان کردن بارگیری کراتین در دوره تمرینات باشد چرا که هرگونه عوارض احتمالی آن در هر یک از ورزشکاران شناسایی شده و میزان مشکلات در دوره مسابقات به حداقل می رسد. نایب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی استان فارس با بیان این که عمده نگرانی از مصرف مکمل های کراتین مربوط به اثرات احتمالی آن بر عملکرد کلیه هاست به ویژه در افرادی که ظرفیت کلیوی کاهش یافته‌ای دارند، خاطرنشان کرد: محققان توصیه می‌کنند ورزشکاران از بارگیری سریع کراتین مونوهیدرات در آب و هوای گرم پرهیز کنند و لازم است تا انجام تحقیقات بیشتر افرادی که دارای سابقه بیماری های کلیوی هستند از مصرف کراتین پرهیز کنند.

وی در پایان به منع مصرف کراتین در افراد کمتر از ۱۸ سال تاکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.