سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷

فارس، نخستین روز بدون فوتی کرونا در سال ۱۴۰۰ را سپری کرد

کرونا

 طی ۲۴ ساعت گذشته، موردی از فوت کرونا در فارس گزارش نشد و شمار مجموع جانباختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، بر روی عدد هفت هزار و ۳۱۷ نفر ثابت ماند.

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، مشاور عالی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز روز دوشنبه در نشست روزانه ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید۱۹، با اعلام این خبر از عبور افزایش آمار تزریق واکسن کرونا در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه از مرز ۶ میلیون دُز خبر داد.

  «محمود نجابت» با اشاره به موفقیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در فرآیند انجام واکسیناسیون علیه کرونا گفت: با تلاش مسوولان مجموعه دانشگاه و مشارکت مردم استان، در حال حاضر ۶ میلیون و ۱۲ هزار و ۸۵۱ دُز واکسن علیه بیماری کووید۱۹ به مردم فارس تزریق شده است. او ایمنی جامعه در برابر کرونا را در گرو واکسیناسیون عمومی در کنار رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی عنوان کرد و افزود: واکسیناسیون تاثیر بسزایی بر کاهش جدی موارد فوت ناشی از کروناویروس و بستری دارد. مشاور عالی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: با توجه به سهولت دسترسی جمعیت گروه هدف به مراکز تجمیعی واکسیناسیون در سطح استان، ضرورت دارد افراد بالای ۱۲ سال استان، هر چه سریع تر برای دریافت واکسن اقدام کنند. این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت دُز سوم واکسن علیه بیماری کووید۱۹ ادامه داد: افرادی که از واکسن های غیرفعال شده(سینوفارم، بهارات و کووایران برکت) استفاده کرده اند، سه ماه از نوبت دوم واکسن آنها گذشته است و سن آنها بالای ۴۰ سـال است؛ بایستی نوبت سـوم واکسن را دریافت کنند.

او با توجه به تاثیر واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی در برابر کرونا تاکید کرد: افراد واکسینه شده همانند افرادی که هنوز در انتظار دریافت واکسن هستند، باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم هر چه سریعتر به ایمنی جمعی دست یابیم. نجابت افزود: با توجه به گزارش‌های اعلام شده از مشاهده سویه جدید «اومیکرون» در کشورهای همسایه و احتمال ورود آن به کشور، از افرادی که زمان تزریق دُز سه واکسن آنها فرارسیده، درخواست می‌شود تا در اسرع وقت برای دریافت دُز سه واکسن خود به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کنند و به رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی بیش از پیش پایبند باشند، زیرا سهل انگاری و غفلت از کرونا، باعث بحران در استان می شود. مشاور عالی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه این نشست، وضعیت آمار مبتلایان به کروناویروس در مناطق مختلف استان، اقدامات کارگروه های مختلف ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید۱۹، آخرین آمارهای جانباختگان این بیماری در شیراز و دیگر شهرستان های استان، روند انجام تست های pcr در مراکز ۱۶ ساعته، تست های سریع و فعالیت آزمایشگاه های تشخیصی کووید۱۹ را ارزیابی کرد. روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز  طی اطلاعیه ای، آخرین وضعیت کرونا در استان فارس را از ابتدای شیوع تا  دوشنبه بیست و دوم آذر ۱۴۰۰، اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است:از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۵۲۶ هزار و ۱۷۰ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۴۴۴ هزار و ۵۹۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است. همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۲۶۴ هزار و ۳۸۲ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۶۱ هزار و ۳۸۵ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۵۰۵ هزار و ۹۸۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است. با بستری ۱۰۵ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۷۷۰ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۱۰۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند. همچنین از ابتدا تاکنون ۴۹۵ هزار و ۷۷۲ هم استانی مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند. در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز به ۶ میلیون و ۱۲ هزار و ۸۵۱ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۱۹۳ هزار و ۹۱۵ دُز نوبت اول و ۲ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۹۳۶ دُز نوبت دوم واکسن بوده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.