پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

رییس انجمن آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی ایران:

۲۵ تا ۴۵ درصد از آسیب‌دیدگی‌ها را می‌توان با گرم کردن کاهش داد

همایش آسیب ورزشکاران و حرکات اصلاحی- چهار محال وبختیاری

جمعی از ورزشکاران، مربیان و دواران و همچنین مربیان ورزش مدارس چهارمحال و بختیاری روز چهارشنبه در نشست علمی و تخصصی آسیب ورزشکاران و حرکات اصلاحی با تعاریف و مفاهیم مرتبط با این موضوع آشنا شدند

به گزارش ایرنا، رییس انجمن آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی ایران در این همایش با بیان اینکه در حال حاضر بحث آسیب‌های ورزشی و موضوع پیشگیری و قابلیت پیش‌بینی آن به صورت جدی مطرح شده است، گفت: آسیب‌ها همچون چاقی، مواد مخدر، اچ آی وی و دیگر موارد اثرگذار در حیات بشری از موضوعات ۱۰ گانه مهم دنیا به شمار می‌رود که دامنه آن در همراهی با انواع آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی به آسیب‌های جسمی نیز گسترده شده است.

محمد حسین علیزاده تصریح کرد: در آمار به دست آمده از میزان آسیب‌های ورزشی در جریان المپیک مشخص‌شده است که بین ۱۰ تا ۱۲ درصد ورزشکاران شرکت‌کننده در این رویداد با وجود آنکه بهترین شرایط از نظر جسمی و محیطی برای آنان فراهم است باز هم دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند و این موضوع اهمیت بحث آسیب در ورزش را مشخص می‌کند.

وی به سن بازنشستگی زود هنگام ورزشکاران حرفه‌ای در ایران نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد قابل‌توجهی از ورزشکاران به دلیل آسیب‌دیدگی در ۲۲ سالگی مجبور به بازنشستگی می‌شود و از طرفی آسیب‌های ورزشی بین دانش آموزان نیز رقم بالایی را به خود اختصاص داده است به گونه‌ای که در بررسی ۶ هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر تعداد ۴۵۷ نفر از آنان دچار آسیب شده بودند که این مقدار در مقیاس عمومی و با در نظر گرفتن ۱۴ میلیون دانش‌آموز در کشور به حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ نفر خواهد رسید.

علیزاده اختلال در کیفیت زندگی ورزشکاران آسیب‌دیده و زندگی همراه با درد و محدودیت برای آنان را از دیگر دلایل اهمیت پیشگیری از آسیب‌های ورزشی بیان کرد و گفت: ترس از آسیب‌دیدگی مجدد و مسائل روحی و روانی ناشی از آسیب، احتمال بروز معلولیت و از دست رفتن شغل و موقعیت اجتماعی نیز از دیگر مواردی است که موضوع مدیریت آسیب‌ها را جدی‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی مسائل خطرآفرین و عامل بروز آسیب، قابل‌ کنترل نیست، وجود تفاوت‌ها در قدرت بدنی بانوان در مقایسه با آقایان یکی از همین موارد بیان کرد که خطر آسیب‌دیدگی در حین ورزش را برای بانوان افزایش می‌دهد.

این استاد دانشگاه، تغییرات سنی را نیز از عوامل موثر در بروز احتمالی آسیب‌ها دانست و گفت: در صورتی که ورزشکاری در گروه سنی خارج از عمر واقعی خود قرار بگیرد ضریب آسیب‌پذیری وی افزایش خواهد یافت.

علیزاده ادامه داد: افرادی که آمادگی جسمانی و حرکتی مناسبی ندارند بیش از دیگران در معرض آسیب هستند و امروزه چاقی و اضافه وزن که عامل اصلی آن به توسعه تکنولوژی و کم‌تحرکی باز می‌گردد به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات در بروز بیماری‌های غیر واگیردار و آسیب‌زا مطرح می‌شود.

وی همچنین یکی از موارد مهم در کاهش آسیب‌دیدگی ورزشکاران را توجه به گرم کردن بدن پیش از ورزش دانست و گفت: بر اساس پژوهش‌های انجام شده ۲۵ تا ۴۵ درصد از آسیب‌دیدگی‌ها را می‌توان با گرم کردن بدن به مدت پنج تا ۴۵ دقیقه کاهش داد و این گرم کردن نیز باید جنس همان رشته ورزشی باشد.

علیزاده داشتن نگاه جدید و تخصصی به امر ورزش برای کاهش آسیب‌دیدگی‌ها را ضروری عنوان و تصریح کرد: در این بحث لازم است موضوعات آمادگی جسمانی، روانشناسی و موارد اجتماعی مد نظر قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، همایش آموزشی تخصصی «آسیب ورزشکاران و حرکات اصلاحی» سومین همایش از مجموعه نشست‌های علمی و تخصصی تربیت‌بدنی به شمار می‌رود که از ابتدای آذرماه تاکنون با حضور استادان و صاحب‌نظران برجسته در چهارمحال و بختیاری برگزار شده است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.