چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷

ویژگی های روانی ورزشکاران نخبه چیست؟

مطلب علمی

از جمله مهمترین ویژگی‎های ورزشکاران نخبه، داشتن باور قلبی و استوار در مورد توانایی‎های خود است.

موفقیت در ورزش، تنها به آمادگی جسمانی و آمادگی فنی و مهارتی وابسته نیست.داشتن مهارتهای روانی در لحظات حساس موجب تفکیک ورزشکار قهرمان و نائب قهرمان خواهد بود. از جمله مهمترین ویژگیهای ورزشکاران نخبه، داشتن باور قلبی و استوار در مورد تواناییهای خود است. ورزشکار نخبه و موفق، قلباً باور دارد که با تلاش مضاعف، میتواند تهدید و چالش را، به فرصت تبدیل کند.

یکی دیگر از ویژگیهای ورزشکاران نخبه، بهره مندی از تصویر سازی ذهنی است. ورزشکار ماهر به اجرای موفقیت آمیز خود، برای مثال در ضربات پای خود در تکواندو و کاراته فکر میکند، تصویر اینکه ضربه به سر حریف برخورد کرده و منجر به امتیاز شده است، اعتماد به نفس ورزشکار را ارتقاء می‌دهد، اضطراب وی را کاهش می دهد و در ورزشکاران مبتدی استفاده از تصویر سازی ذهنی، موجبات بهبود یادگیری مهارت حرکتی می شود.

 از جمله ویژگی های مطرح ورزشکاران سطح بالا، کنترل بر افکار منفی، استفاده از گفتار مثبت و در عین حال هدایت افراد منفی به سمت و سوی مثبت است. یعنی ورزشکار توانمند، قادر است افکار خود را به سمت و سوی خوب و افکار مطلوب جهت دهد. در مقالات علمی به تعهد ورزشکاران نسبت به باشگاه، زادگاه و ملیت تأکید زیادی میشود، به این مفهوم که ورزشکاران با تعهد بالا، تلاش بیشتری را با توجه به پایبندی، به کار میگیرند.

در ورزشکاران بین المللی و المپیکی، ثبات و پایداری در شرایط سخت تمرین و مسابقه در پیگیری اهداف مورد نظر، به میزان بالایی مشاهده می شود.

داشتن اهداف قابل دست یابی در بازه ی زمانی کوتاه، میان و بلند مدت و همچنین اهداف واقع بینانه، قابل ارزیابی و ویژه تأکید می شود. ورزشکار موفق از خودگفتاری مثبت و همچنین خودگفتاری که به وی انگیزه میدهد، استفاده می نماید. شایسته ذکر است که مهارت های روانی تا حدود زیادی، قابل توسعه و اکتسابی است.

دکترولی اله کاشانی- رئیس کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

منبع : Wu, C. H., Nien, J. T., Lin, C. Y., Nien, Y. H., Kuan, G., Wu, T. Y., ... & Chang, Y. K. (۲۰۲۱). Relationship between Mindfulness, Psychological Skills, and Mental Toughness in College Athletes. International journal of environmental research and public health, ۱۸(۱۳), ۶۸۰۲.

Crust, L. (۲۰۰۷). Mental toughness in sport: A review. International Journal of Sport and Exercise Psychology, ۵(۳), ۲۷۰-۲۹۰.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.