چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲

نقش پروبیوتیک ها در سیستم ایمنی بدن چیست؟

پروبیوتیک

مدیرگروه باکتری شناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز: پروبیوتیک ‌ها نسل جدیدی از داروهای زنده هستند که کیفیت زندگی را افزایش داده و به بالا بردن سطح ایمنی بدن کمک می ‌کنند.

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران،  دکتر نهال هادی افزود: پروبیوتیک ها موجودات ریز، زنده و فعال میکروسکوپی هستند که خوردن آنها باعث می شود میکروبیوم دستگاه گوارشی ما افزایش یافته و در سلامت نقش موثری دارند. به پروبیوتیک ها باکتری مفید روده نیز گفته می شود که از رشد و تکثیر باکتری های بیماری زا جلوگیری می کنند.

مدیرگروه باکتری شناسی و ویروس شناسی دانشگاه با بیان این که پروبیوتیک‌ ها به عنوان یک روش درمانی استفاده می‌ شوند، گفت: این میکروارگانیسم‌ های زنده در درمان طیف وسیعی از بیماری‌ ها موثر هستند و شواهد و مستندات علمی بسیاری در این زمینه ارائه شده است، به عنوان مثال بیماری‌ های گوارشی از جمله مشکلاتی است که با پروبیوتیک ‌ها درمان ‌پذیر هستند.

او ادامه داد: این میکروب ‌ها سیستم ایمنی بدن را ارتقا داده و به توسعه و تکامل سطوح مخاطی بدن کمک می ‌کنند.  بنابراین می توان پروبیوتیک‌ ها را عامل برطرف ‌کننده ناراحتی‌ های روده‌ای و متعادل ‌کننده میکروفلور روده دانست که اختلالات روده‌ای را بهبود می ‌بخشند یا مانع ایجاد آنها می‌شوند.

دکتر هادی افزود: زخم معده، اسهال، نداشتن تحمل لاکتوز، بیماری ‌های التهابی روده، یبوست، نفخ شکم و بیماری ‌های کبدی از جمله مشکلاتی هستند که با کمک پروبیوتیک‌ ها درمان می ‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز معروف‌ ترین میکروارگانیسم‌ های پروبیوتیک را به سه گروه باکتری‌ ها، قارچ‌ ها و مخمرها تقسیم کرده و گفت: پروبیوتیک را می ‌توان برحسب نوع بیماری و عامل به وجود آورنده آن، به ‌تنهایی یا به همراه آنتی‌ بیوتیک ‌های مرتبط و پری ‌بیوتیک‌ های خاص به کار برد. در صنعت تولید مواد غذایی نیز این میکروارگانیسم‌ های زنده را به انواع نوشیدنی مانند شیر، دوغ، پنیر، ماست، خامه، بستنی و غیره افزوده‌ و محصولات پروبیوتیکی را روانه بازار کرده‌اند.

او یادآور شد: از سوی دیگر پروبیوتیک ‌ها به عنوان مکمل غذای دام، طیور و آبزیان نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرند که علاوه بر افزایش کیفیت محصولات، آنتی ‌بیوتیک‌ های باقیمانده در بدن حیوانات برای مصرف انسان را نیز کاهش می‌ دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.