دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵

دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان:

ضرورت تزریق دوز سوم واکسن برای ورزشکاران

ورزشکاران و دوز سوم واکسن

ایسنا/اصفهان دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان ورزشکاران به ویژه ملی پوشان باید دوز سوم واکسیناسیون خود را انجام دهند و در در صورت بروز علائم، پزشک تیم را در جریان قرار دهند.

مهدی محمدی، در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص واکسیناسیون دوز سوم ورزشکاران، اظهار کرد: دوز یادآور واکسن کرونا بسیار مهم است و یکی از گروه‌هایی که تمرکز زیادی برای انجام دوز سوم آنها در نظر گرفته شده، گروه ورزشکاران و به ویژه ملی پوشان است، چرا که آنها تمرینات و ارتباطات نزدیکی با یکدیگر دارند و این یکی از ریز فاکتورها و عوامل خطرناکی است که می‌تواند باعث مبتلا شدن ورزشکاران به کرونا شود؛ بنابراین به شدت به آن‌ها توصیه می‌شود که دوز سوم خود را تزریق کنند.
وی افزود: نکته‌ای که باید آن را یادآوری کنیم این است که در دوزیادآور یا سوم همانند دوزهای قبلی واکسیانسیون که ممکن است پس از زدن واکسن، باعث درد در محل تزیق، التهاب و یا در موارد نادری هماتوم ایجاد شود به آن‌ها توصیه می‌شود که در صورت درد از کمپرس سرد استفاده شود و فعالیت‌های ورزشی خود را بین دو تا سه روز به حداقل برسانند.
دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان خاطرنشان کرد: برخی مواقع، کسانی که دوز سوم استفاده کرده‌اند به دلیل اینکه دوباره سیستم ایمنی تحریک می‌شود و سیستم بدنی دوباره پادتن تولید می‌کند، ممکن است عوارضی مثل تب و لرز و بدن درد مشاهد شود و یا در موارد کمی هم مشکلات گوارشی ایجاد شده است؛ بنابراین به این افراد به ویژه ورزشکاران یادآوری می‌شود در زمان تزریق دوز سوم اگر هرکدام از این علائم را داشتند با پزشک تیم مشورت کرده و کمی فعالیت‌های ورزشی شدید خود را کاهش دهند. زیرا موجب ضعف بدنی می‌شود؛ اما اگر کسانی دوز سوم خود را زدند و علائمی نداشتند، منعی برای پرداختن به ورزش ندارند.
وی در خصوص صحبت‌های انجام شده در مورد واکسیناسیون دوز سوم تیم ملی فوتبال بانوان و حضور آنها در هفته هفتم لیگ برتر به فاصله ۷۲ ساعت بعد از تزریق واکسن، ادامه داد: اگر پزشک تیم، تشخیص علائمی مثل تب و لرز و یا ضعف در بین بازیکنان مشاهد کرد، نباید اجازه به میدان رفتن آنها را بدهد و باید اجازه دهیم تا ورزشکاران با استراحت به حالت طبیعی خود بازگردند، بنابراین تمام این مسئولیت‌ها با پزشک تیم ملی در زمان تزریق و بعد از آن و در ادامه قبل از مسابقات لیگ، با پزشک تیم‌های باشگاهی است.
محمدی گفت: بعد از دریافت دوز سوم هیچ محدودیت خاصی وجود ندارد و البته که باید علاوه بر زدن ماسک، شرایط پروتکل‌ها و فاصله اجتماعی رعایت شود و اگر عوارضی مثل درد قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب ورزشکار داشتند باید پزشک تیم در میان بگذارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.