دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶

 دکتر نوروزی:

منشور مبارزه با دوپینگ ابلاغ شد

غلامرضا نوروزی

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ(ایران نادو)، از ابلاغ منشور مبارزه با دوپینگ به فدراسیون های ورزشی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دکتر غلامرضا نوروزی اظهار کرد ایران نادودر ادامه فعالیت های گسترده خود در زمینه مبارزه با دوپینگ، در ابعاد آموزشی، فرهنگی و ... منشور مبارزه با دوپینگ در ورزش قهرمانی و حرفه ای را به تمام فدراسیون های ورزشی ابلاغ کرد.

بر اساس این گزارش، متن منشور به این شرح است:

منشور مبارزه با دوپینگ در ورزش قهرمانی و حرفه‌ای

 اینجانب... ورزشکار رشته ورزشی... ماده...                                                                      

در سلامت کامل روح و جسم، با اختیار تام، ضمن سوگند به خداوند سبحان که ناظر افکار و اعمال ماست در نهایت افتخار اذعان می نمایم که عدم آگاهی و بی اطلاعی از قوانین و مقررات مبارزه با دوپینگ دلیل موجه و مانعی بر اجرای قانون نیست. بمنظور احترام به روح ورزش، حفظ عدالت برای ورزشکاران، ارتقای ورزش پاک، و عاری از دوپینگ، حفظ سلامت جسمی و روحی خود و سایر ورزشکاران، وظیفه خود دانسته  متعهد می‌ گردم به کلیه وظایف و مسئولیت‌های مندرج در مجموعه قوانین (۲۰۲۱) ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران  به شرح زیر پایبند باشم:

۱.     آگاهی کافی و پیروی از مجموعه قوانین مبارزه با دوپینگ در ایران.

۲.     آمادگی و در دسترس بودن  برای ارائه نمونه در هر زمان.

۳.     اطلاع از مسئولیت کامل، در زمینه مبارزه با دوپینگ، نسبت به هر آنچه می‌خورند یا استفاده می‌کند.

۴.     مطلع نمودن پرسنل پزشکی از اجبار به عدم مصرف مواد و روش‌های ممنوعه (ورزشکار) و قبول مسئولیت حصول اطمینان از آنکه درمان پزشکی که برای ایشان انجام می‌شود، قوانین مبارزه با دوپینگ را نقض نکند.

۵.     مطلع نمودن ایران‌نادو و فدراسیون بین‌المللی مربوطه از هر گونه حکمی که بخاطر اتهام تخلف ورزشکار از قوانین مبارزه با دوپینگ در ۱۰ سال گذشته توسط هیئتی غیرمتعهد به کد صادر شده باشد.

۶.     همکاری با سازمان‌های مبارزه با دوپینگی که درباره تخلفات از قوانین مبارزه با دوپینگ تحقیقی را در دست اجرا دارند. عدم همکاری کامل ورزشکار در تحقیقاتی که سازمان‌های مبارزه با دوپینگ جهت بررسی تخلفات از قوانین مبارزه با دوپینگ انجام می‌دهند، طبق قوانین کمیته انضباطی ایران‌نادو می‌تواند به متهم شدن ورزشکار به سوء رفتار منجر شود.

۷.     ورزشکار باید در پاسخ به درخواست ایران‌نادو، فدراسیون ملی یا هر سازمان دیگر مبارزه با دوپینگ دارای مسئولیت و اختیار نسبت به ورزشکار، اطلاعات هویتی پرسنل پشتیبان خود را ارائه کنند.

۸.     رفتار توهین‌آمیز ورزشکار نسبت به یک مقام رسمی کنترل دوپینگ یا شخص دیگری که در کنترل دوپینگ دخالت دارد، حتی اگر مصداق Tampering نباشد، طبق قوانین کمیته انضباطی ایران‌نادو می‌تواند به متهم شدن ورزشکار به سوء رفتار منجر شود.

مسئولیت قانونی مطلق (Strict Liability)  در ۳ مورد:

۱.     مواد و روش‌های ممنوعه:

براساس ماده ۱-۱-۲ مجموعه قوانینی ایران‌نادو موظف هستم تا از ورود هر نوع ماده ممنوعه به بدن خود ممانعت نمایم. در صورتیکه هر نوع ماده ممنوعه، مواد حاصل از سوخت و ساز یا نشانگرهای مربوط به آنها در نمونه‌ام یافت شود، مسئولیت کامل آن بر عهده من خواهد بود. (بر همین اساس، جهت اعلام و اثبات تخلف ورزشکار از قوانین مبارزه با دوپینگ لزومی به ارزیابی و نشان دادن نیت، عمد، قصور، اهمال یا مصرف آگاهانه ورزشکار وجود ندارد.)

۲.     خطر استفاده از مکمل‌های ورزشی:

با توجه به عدم توصیه آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ بر استفاده از مکمل‌های ورزشی، اعلام میدارم خطر احتمالی مثبت شدن آنالیز نمونه ام بر اثر مصرف مکمل‌ و ریسک احتمالی عواقب پذیرفته آن را مصرف می نمایم.

۳.     الزامات در دسترس بودن (Whereabouts):

 درصورت ابلاغ ایران‌نادو موظف خواهم بود اطلاعات کامل محل حضور خود از جمله محل اسکان، کار، تمرین و ... را به صورت دقیق هر ۳ ماه در سیستم آدامز ثبت و هرگونه تغییر آنرا بروز رسانی  نمایم.

پیامدهای تخلف از قوانین مبارزه با  دوپینگ (فصل ۲) :

۱-    اعمال محرومیت‌های ورزشی فردی: عدم شرکت در رقابت‌های ورزشی و یا هرگونه فعالیت مرتبط با ورزش در هر سمت و عنوان، در کلیه رشته‌های ورزشی

۲-    ابطال نتایج کسب شده در مسابقات

۳-    بازپس‌گیری مدال و امتیازات کسب شده

۴-    مصادره شدن جوائز نقدی

۵-    جبران هزینه‌های مرتبط با کنترل دوپینگ و جریمه مالی بابت انجام تخلف.

همچنین بعنوان ورزشکار حرفه ای نقش خود را فراتر از رقابت در ورزش دانسته، تعهد می‌نمایم که الگوی سایر ورزشکاران ایرانی و یک سفیر ورزشی پیشگام در امر مبارزه با دوپینگ در عرصه ورزش ملی و بین‌المللی باشم، بعلاوه تمامی توان فکری و عملی خود را صرف همکاری و مساعدت کامل با برنامه‌های ملی و بین‌المللی مبارزه با دوپینگ و ترویج ورزش پاک نمایم.

اینجانب ضمن پذیرش همه مسائل حقوقی مربوطه، در چهارچوب قوانین ملی و بین‌المللی، به ادامه حرفه ورزشی خود به دور از مواد و روش‌های ممنوعه و دوپینگ متعهد بوده و به تمام اظهارات و تعهدات خود در این سوگندنامه پایبند خواهم ماند.

نام و نام‌خانوادگی

فرزند

متولد

شماره  ملی

آدرس ایمیل

تلفن همراه

تاریخ                                  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.