سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

دلایل کمی برای نگرانی از سویه فرانسوی موجود است

سویه فرانسوی

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: انواع متعددی از ویروس کرونا طی دو سال گذشته پدیدار شده و دلایل چرایی گسترش برخی سویه‌ها هم وجود دارد اما برخی دیگر پیچیده نیستند و هم‌اینک دلیل کمی برای نگرانی در مورد I.H.U(فرانسوی) وجود دارد. دکتر اورنگ‌ ایلامی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با گونه جدید کرونا در فرانسه اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که در حال نظارت بر نوع ویروس کرونا است که در تعداد کمی از بیماران در فرانسه شناسایی شده است، اما در حال حاضر، دلیل کمی برای نگرانی در مورد شیوع آن وجود ندارد.

او افزود: نوع B.۱.۶۴۰.۲ برای اولین بار در اکتبر شناسایی شد و در ۴ نوامبر در Gisaid، پایگاهی برای انواع بیماری‌ها، آپلود شد. کارشناسان اعلام کردند که تاکنون فقط حدود ۲۰ نمونه توالی یابی شده است.

عضو کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: برای دوازده بیمار مبتلا به SARS-CoV مثبت که در همان منطقه جغرافیایی جنوب شرقی فرانسه زندگی می‌کنند، آزمایش qPCR که غربالگری جهش‌های مرتبط با انواع مختلف را نشان می‌دهد، ترکیبی غیر معمول را نشان داد.  

ایلامی خاطرنشان کرد: نگرانی‌ها در مورد این نوع در فرانسه پس از آن ایجاد شد و محققان دریافتند که حاوی ۴۶ جهش است که با نسخه اصلی ویروس کرونا متفاوت است.  Omicron نیز دارای تعداد زیادی جهش است که محققان معتقدند آن را بسیار قابل انتقال می‌کند.

او گفت: بر اساس یک مقاله تحقیقاتی که در اواخر دسامبر در یک سرور پیش چاپ منتشر شد، اما مورد بازبینی همتایان قرار نگرفته بود، نوع B.۱.۶۴۰.۲ برای اولین بار در جنوب شرقی فرانسه در یک فرد واکسینه شده که اخیراً از کامرون سفر کرده بود، شناسایی شد. محققان در مجموع ۱۲ مورد را در این منطقه پیدا کردند و به نام موسسه تحقیقاتی مارسی که به شناسایی آن کمک کرد، نام آن را "I.H.U." گذاشتند.

این پزشک فوق تخصصی عفونی خاطرنشان کرد: هنوز خیلی زود است که در مورد ویژگی‌های ویروسی، اپیدمیولوژیک یا بالینی این I.H.U حدس بزنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.