چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸

نقش ورزش در سلامت قلب

قلب

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران،مدیرگروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه بیماری های قلبی و عروقی، شایع ‌ترین علت مرگ و میر در کل دنیا به شمار می رود، افزایش این بیماری در کشور طی سال های اخیر و کاهش سن ابتلا را یک معضل برای سلامت جامعه دانست.دکتر «جواد کجوری» ضمن تاکید بر اهمیت این موضوع گفت: در بسیاری از کشورها، افراد بین ۶۵ تا هفتاد سال به بیماری های قلبی عروقی مبتلا می شوند، اما سن ابتلا در کشور ایران به طور متوسط پنجاه سال است.

او ادامه داد: در حال حاضر در برخی از کشورها با کنترل عوامل خطر، سن ابتلا افراد به این بیماری افزایش یافته، البته در موضوع سکته‌های قلبی، در صورت وجود عوامل خطر، سن ابتلا پایین می آید و خطر ابتلای افراد جوانتر هم وجود دارد.دکتر کجوری عوامل خطر را مصرف دخانیات، دیابت، فشارخون بالا، کم تحرکی و کاهش فعالیت فیزیکی، اختلال در چربی های خون و کنترل آن، رژیم غذایی و عادات غلط تغذیه و استرس بیان کرد افزود: در کنار این موارد، عوامل ارثی و ژنتیکی، تغییر سن و جنسیت مذکر هم جزو فاکتورهای پرخطر محسوب می ‌شود.

نقش ورزش در سلامت قلب

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اهمیت توجه به فعالیت فیزیکی برای سلامت قلب گفت: انجام چهار بار فعالیت ورزشی در هفته و هر بار به مدت سی تا چهل دقیقه در هوای مساعد و سالم با انجام‌ ورزش هایی با شدت متوسط نظیر راه رفتن، دویدن و راه رفتن تند و سریع در این زمینه مفید است.

دکتر کجوری ادامه داد: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری فشارخون بالا به عنوان یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی، باید از غذاهای کم‌نمک استفاده کنیم، وزن خود را کاهش دهیم و در طول هفته فعالیت ورزشی داشته باشیم. اگر اضافه وزن داریم باید برای کاهش وزن تلاش کنیم و پرهیز غذایی داشته باشیم؛ زیرا چاقی منجر به افزایش فشارخون، اختلال چربی، دیابت و بیماری‌ های قلبی عروقی می شود.

چربی های جامد و خطر تهدید سلامت قلب

توصیه دیگر این عضو هیات علمی دانشگاه، کاهش مصرف کربوهیدرات ها و افزایش مصرف میوه و سبزی در رژیم غذایی بود و اضافه کرد: لازم است از مصرف چربی های جامد و اشباع شده خودداری شود و غذاهای دریایی بیشتر مصرف کنیم؛ به عبارتی دیگر می توان گفت تغذیه سالم از بروز عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند.

دکتر کجوری با تاکید بر اینکه افراد مبتلا به دیابت باید بیشتر مراقب باشند و به عوامل خطر توجه کنند، یادآور شد: اگر افراد علاوه بر دیابت، به بیماری قلبی نیز مبتلا هستند باید در خصوص نوع دارو و نحوه مصرف آن، با پزشک خود مشورت کنند.

ارتباط بیماری های قلبی و ویروس کووید۱۹

او در خصوص ارتباط بیماری های قلبی و ویروس کووید۱۹ نیز توضیح داد: این مبحث از دو جنبه قابل بررسی است؛ یکی اینکه افراد مبتلا به بیماری های قلبی بیشتر از بقیه افراد در معرض خطر نیستند، بلکه چنانچه افراد دارای سابقه جراحی قلب، بیماری قلبی، نارسایی و پرفشاری خون به بیماری کرونا مبتلا شوند، در معرض مخاطرات بسیار بالاتری قرار دارند؛ در نتیجه بیماران قلبی باید بیشتر مراقب باشند و فاصله فیزیکی و دیگر شیوه نامه های بهداشتی را بیش از دیگران رعایت کنند.

مدیرگروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تبیین این موضوع از جنبه دیگر افزود: بیماری کووید۱۹ به طور مستقیم قلب را درگیر نمی کند؛ اما در مرحله حاد و فوق حاد بیماری به علت افزایش مدیاتورها و مواد سمی در بدن، سبب نارسایی قلبی و در نتیجه مشکلات حادتر می شود.

دکتر کجوری یادآور شد: افرادی که مبتلا به بیماری کووید ۱۹شوند و دارای تنگی نفس، تپش قلب، ضربان نامنظم قلب و تغییرات فشار خون باشند، باید از نظر خطر درگیری عضلانی قلب و آریتمی قلبی بررسی شوند. اگر ما می‌ خواهیم سالیان سال قلب سالمی داشته باشیم؛ ما باید از آن مراقبت کنیم و مراقبت از قلب چیزی جز رعایت و کنترل عوامل خطر نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.