جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۲

نقش ورزش و تغذیه در کاهش وزن

لرستان

برای کنترل اضافه وزن و چاقی علاوه بر رعایت اصول تغذیه ای و تغییر سبک زندگی باید فعالیت بدنی و ورزش را در برنامه روزانه یا هفتگی خود قرار دهیم.

اضافه وزن و چاقی یکی از عوامل مهم تعیین کننده سلامت افراد است.همانطور که میدانیم چاقی ناشی از انباشته شدن بیش از حد چربی در بدن می باشد که مشکلات بسیار زیادی را برای سلامتی ایجاد می کند. اضافه وزن و چاقی می تواند منجر به بروز بیماری های متابولیکی مختلفی از جمله فشارخون، دیابت، بیماری های قلبی عروقی،مشکلات عضلانی- اسکلتی)بیماری های تحلیل برنده مفاصل( سرطان ها()رحم، سینه، تخمدان، پروستات، کبد، کیسه صفرا، کلیه و کولون( شود. از طرفی خود اضافه وزن و چاقی می تواند مشکلات روحی و روانی بسیاری را برای افرد ایجاد کند و اعتماد به نفش افراد را پایین آورد. برای کنترل اضافه وزن و چاقی علاوه بر رعایت اصول تغذیه ای و تغییر سبک زندگی باید فعالیت بدنی و ورزش را در برنامه روزانه یا هفتگی خود قرار دهیم. رعایت اصول تغذیه ای شامل:افزایش تعداد وعده های غذا در در روز و کاهش حجم هر وعده،عدم حذف هیچ یک از وعده ها به خصوص وعده صبحانه، مصرف محدود شیرینی جات و چربی ها، غذاهای فرآوری شده، موادغذیی نظیر چیپس و پفک و کیک و کلوچه و نوشبه و دلستر و آبمیوه های صنعتی و سس ها و...،درنظرگرفتن ساعت ثابتی برای صرف غذا در وعده های مختلف،به آرامی خوردن غذا ، مصرف روزانه سبزیجات خصوص همراه با وعده های اصلی( اگر قبل یا همراه غذا مصرف شود بهتر است) 

 مصرف روزانه 2 تا 4 واحد از انواع میوه ها(سعی کنید میوه و سبزیجات را به شکل خام مصرف کنید)، مصرف غلات به شکل سبوس دار،استفاده از حبوبات عدس، نخود، لوبیا سفید، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی، لپه و ماش در غذاها، مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ ، کاهش مصرف قند و شکر، مصرف مرغ و ماکیان به جای گوشت قرمز ، جداسازی گوشت های آشکار گوشت قرمز و مرغ و ماهی،مصرف لبنیات به صورت پاستوریزه و کم چرب، کاهش مصرف روغن و محدود کردن غذاهای سرخ کردنی. 

حال باید دقت کنیم در کنار رعایت اصول صحیح تغذیه ای، ورزش و فعالیت بدنی در کاهش وزن نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. ورزش علاوه بر بالابردن سوخت و ساز در بدن و افزایش مصرف کالری در زمان استراحت و حتی پس از خاتمه ورزش، اعتماد به نفس افراد را نیز افزایش داده و با ترشح هورمون اندروفین احساس شادی را به همراه می آورد و انگیزه و امید افراد چاق را برای کاهش وزن بیشتر می کند. افراد اضافه وزن و چاق با انجام ورزش و فعالیت های بدنی سریع تر به کاهش وزن دست می یابند و این نکته می تواند احساس خوشایندی را برای این افراد به وجود آورد. بعضی افرد گمان می کنند که باید برای انجام فعالیت های بدنی و ورزش حتما باید از تجهیزات ورزشی خاص استفاده کنند و  یا حتما به باشگاه ها ی ورزشگاه های خاص بروند اما حقیقت غیر از این است. ما باید بدانیم که ورزش و فعالیت بدنی را در هر مکان و با هر وسیله ای می توانیم شروع کنیم و این باور نادرست را کنار بگذاریم. توصیه می شود هر فرد بالغ حداقل 1 روز در هفته و هر بار 40 دقیقه و یا 5 روز در هفته و هر بار 13 دقیقه ورزش کند.  توصیه می شود که افراد برنامه ورزشی منظم، طولانی و متناوب داشته باشند. ورزش در بزرگسالان می تواند شامل حرکات نرم، سبک، آیروبیک (هوازی)، بدنسازی، راه رفتن تند و دویدن آرام باشد.از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. وسیله ی نقلیه را دور از محل کار خود پارک کنید.در روزهای تعطیل به خارج از منزل بروید.از وسایلی که کنترل از راه دور دارند کمتر استفاده کنید. به جای سانسور از پله ها استفاده کنیم و حتی می توانیم هنگام صحبت با موبایل نیز راه برویم.

فرناز نوری زاده، کارشناس تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان لرستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.