چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶

دبیر هیات پزشکی ورزشی اصفهان:

ورزشکاران از انجام ورزش در فضاهای سربسته خودداری کنند

دکتر محمدی

 دبیر هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان با جدی خواندن خطر شیوع ویروس اومیکرون، گفت: اولین و مهم‌ترین توصیه‌، خودداری از انجام ورزش در فضاهای سربسته یا محیط‌های با جمعیت زیاد است.

به گزارش دفتر اصفهان پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، مهدی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص انجام فعالیت‌های ورزشی در دورانی که با صعود شیوع ویروس کرونا و اومیکرون روبه رو هستیم، اظهار کرد: با شرایط موجود مهم‌ترین مساله این است که ورزش‌ در فضاهای بسته  یا در تراکم جمعیت انجام نشود؛ چرا که بیشتر شیوع را در این اماکن داریم. بنابراین اولین و مهم‌ترین توصیه خودداری از انجام ورزش در فضاهای سربسته یا محیط‌های با جمعیت زیاد است.
وی افزود: علاوه براین به تمام ورزشکاران توصیه می‌شود با مشاهده کوچک‌ترین علائمی حتی اگر شبیه علائم سرماخوردگی از جمله خارش گلو و یا آب ریزش بینی باشد، فرض را بر اومیکرون گذاشته و به محض دیدن چنین علائمی خود را قرنطینه کرده و از ورزش کردن با دیگران و انجام ورزش‌های سخت خودداری کنند، به هیچ عنوان نباید افراد در این دوران ورزش‌هایی که فشار زیادی به بدن وارد می‌کند، انجام دهند.
وی ادامه داد: افراد باید در این دوران ورزش‌ در محیط‌های خانگی و انفرادی و با شدت بسیار کم و پایین انجام دهند.
دبیر هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان در خصوص برگزاری برخی لیگ‌های ورزشی از جمله لیگ برتر در بسیاری از رشته‌ها مثل فوتبال، هندبال، والیبال و توصیه به ورزشکاران فعال در لیگ برتر گفت: همیشه توصیه این بوده مسابقاتی که در اولویت نیستند به زمان دیگری موکول شود. برخی مسابقات همانند لیگ برتر فوتبال یا برخی رشته‌های دیگر برنامه‌ریزی بلند مدت دارند و قهرمانان برخی از این لیگ‌ها باید راهی مسابقات آسیایی و بین‌المللی شوند؛ بنابراین آنها را نمی‌توان کنسل کرد.
وی اضافه کرد: اما سایر مسابقاتی که در درجه پایین‌تری هستند باید کنسل شوند، به ویژه مسابقاتی که در فضای بسته است، اما مسابقاتی مثل سوارکاری که در فضای باز انجام می‌شوند با رعایت پروتکل‌ها نمی‌توانند مشکلی برای ورزشکاران ایجاد کنند. مشکل ما در مورد رشته‌های برخوردی است که هم تراکم فضا و جمعیت را دارد و هم در فضای سربسته برگزار می‌شود، بنابراین با رعایت اولویت مسابقات از جمله لیگ برتر باید نظارت‌ها جدی‌تر شود. تزریق ۳ دوز واکسن ورزشکاران را جدی گرفته و همچنین انجام تست PCR برای هر بازی مورد توجه قرار گیرد تا همانند پیک قبلی، ناگهان چند تیم درگیر نشوند، در صورتی که نتوانیم این شرایط را کنترل کنیم ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.
محمدی با اشاره به اطلاعات غلط و نادرستی که در ابتدای شیوع اومیکرون گفته شده بود، تاکید کرد: در مورد اومیکرون از ابتدا یک تبلیغات اشتباه و غلطی صورت گرفت و آن بی‌خطر بودن اومیکرون برای افرادی بود که دوز دوم و سوم را زده‌اند، این موضوع متاسفانه یک بی‌خیالی عمومی ایجاد کرد و این بی‌خیالی عمومی باعث شد حتی مسئولان هم فکر کنند، خطری نیست، اما اگر نگاهی به آمار این روزها داشته باشید، می‌بینید به سرعت با روند صعودی مواجه هستیم و بنابراین اومیکرون همانند دلتا می‌تواند خطرناک باشد. باید این سهل‌انگاری‌ها و ساده‌انگاری‌ها کنار گذاشته شود، به ویژه در ورزش و مسئولان در ستاد کرونای استان‌ها و کشوری باید در شرایط فعلی که در اوج قله هستیم راهکاری داشته باشیم تا بتوانیم کمی وضعیت را کنترل کنیم.
دبیر هیات پزشکی ورزشی خاطرنشان کرد: همیشه در بحث شیوع ویروس کرونا دوگونه مسئولیت داریم؛ مسئولیت فردی و مسئولیت اجتماعی. مسئولان که اجازه برگزاری برخی فعالیت‌های غیراستاندارد و خطرآفرین را می‌دهند، مسئولیت فردی و اجتماعی خود را انجام نمی‌دهند. مسئولیت نظارت بر تمام فعالیت‌ها از جمله ورزشی با ستاد کرونای استان‌هاست و فدراسیون پزشکی ورزشی در بحث کلان و در استان‌ها، هیات ها کوچک‌ترین اختیاری ندارند و این موضوعات در ستاد کرونای استانی تصمیم‌گیری و ابلاغ می‌شود، ما مجری هستیم. اگر در این زمینه به فدراسیون پزشکی ورزشی هم اختیاراتی داده شود تا آنها نیز وارد حیطه تصمیم‌گیری شوند، می‌توانیم با اختیاراتی که ایجاد می‌شود سخت‌گیری و نظارت بیشتری در حوزه ورزش و سلامت شهروندان داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.