سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰

بایدها و نبایدهای ورزش در ماه رمضان

بایدها و نبایدهای ورزش در ماه رمضان

قطعاً ورزش در ماه مبارک رمضان نیز می تواند نقش مهمی در سلامتی افراد ایفا کند و برخلاف تصورات ورزش با روزه منافاتی ندارد.

به گزارش دفتر استان خوزستان  پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران: حسین تیموری زمانه مسئول کمیته حرکات اصلاحی هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فواید ورزش در ماه رمضان اظهار کرد: ورزش همواره برای سلامتی جسم و روح سفارش شده است و قطعاً در این ماه نیز ورزش می‌تواند نقش مهمی در سلامتی افراد ایفا کند و برخلاف تصورات ورزش با روزه منافاتی ندارد، بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود می‌تواند باعث آرامش، کاهش استرس و همچنین استقامت و صبر افراد در این ماه شود.

وی ادامه داد: ورزش در ماه مبارک رمضان قطعاً از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کند و سوخت و ساز بدن را تسریع می بخشد، به صورتی که روزه‌داران کمتر دچار مشکلات گوارشی و افت قندخون می‌شوند.

این فیزیولوژیست ورزشی خاطرنشان کرد: ورزشکاران می‌توانند با یک برنامه غذایی غنی نیاز غذایی خود را جهت انجام فعالیت ورزشی در ماه مبارک رمضان تأمین کنند و از سویی ساختار بدنی‌شان را نیز در این ماه حفظ کنند.

وی افزود: استفاده به موقع و به اندازه از آب نیز نکته مهمی است که باید در ماه مبارک رمضان به آن توجه شود زیرا کم آبی می‌تواند در برخی از موارد به ویژه زمانی که ورزش کردن به صورت سنگین باشد، مشکل‌ساز شود. در مجموع اگر فرد باهوش باشد می‌تواند با تغییر زمانی برنامه ورزشی این مشکل را برطرف کند.

حسین تیموری ‌زمانه گفت: ورزشکاران می‌توانند برنامه ورزشی صبح خود را به عصر یا بعد از زمان افطار منتقل کنند. به این ترتیب احتمال وقوع مشکلات را به حداقل می‌رسانند. ضمن این که نباید فراموش شود که شدت فعالیت‌ها می‌تواند در وضعیت روزه‌دار تأثیرگذار باشد و ما به عنوان متخصص توصیه می‌کنیم از انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین در ماه مبارک رمضان پرهیز شود زیرا فعالیت ورزشی سنگین منجر به صرف انرژی بیشتر می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز سوءتغذیه خفیف یا شدید و از طرفی کاهش سطح انرژی شود و همین نیز می‌تواند باعث شود در طول هفته یا ماه فرد فشار زیادی را متحمل شود. بنابراین افراد روزه‌دار باید سعی کنند از انجام تمرین و فعالیت‌های ورزشی سنگین پرهیز کنند

وی همچنین درباره بهترین زمان برای ورزش در ماه مبارک رمضان، گفت: بهتر است از ورزش کردن در فاصله سحر تا افطار خودداری شود و فعالیت به بعد از زمان افطار موکول شود. موضوعی نگران‌ کننده نیز این است که آیا باید فعالیت ورزشی بلافاصله بعد از زمان افطار باشد که من می‌گویم خیر. زیرا به خاطر فرآیند هضم و جذب و اینکه بدن آمادگی لازم را داشته باشد و یک ورزش بدون نگرانی انجام شود، در صورت امکان فعالیت ورزشی بهتر است دو تا سه ساعت بعد از زمان افطار انجام شود، در غیر این صورت حداقل یک ساعت بعد از زمان افطار باشد. البته من بعضی از مسابقات ورزشی را دیده‌ام که بلافاصله یا 30 دقیقه بعد از افطار شروع می‌شوند که این را هم باید مدیریت کرد تا ورزشکاران تحت فشار قرار نگیرند.

این فیزیولوژیست ورزشی افزود: همچنین به ورزشکاران توصیه می‌کنم بلافاصله بعد از صرف سحری ورزش نکنند زیر این نیز باعث می‌شود بدن تحت فشار قرار بگیرد و در نهایت باید بگویم بهتر است فعالیت ورزشی در ماه مبارک رمضان یک روز در میان انجام شود. همچنین تأکید می‌کنم با توجه به محدودیت دریافت مایعات در حین روزه‌داری، ورزشکارارن باید از فعالیت روزانه در زیر نور خورشید و محیط‌های باز و گرم خودداری کنند تا از فواید ورزش در ماه مبارک رمضان به بهترین شکل ممکن بهره ببرند.

وی بیان کرد: فعالیت ورزشی باعث آمادگی قلبی عروقی، عضلانی، اسکلتی و فیزیولوژی بدن می‌شود و اگر فرد در ماه مبارک رمضان ورزش را کنار بگذارد این باعث می‌شود فوایدی را که فرد قبلاً به دست ‌آورده است، آرام آرام از دست بدهد. بنابراین توصیه من این است که حتماً فعالیت ورزشی در ماه مبارک رمضان با تعداد جلسات محدودتر در طول هفته و با شدت متوسط و کم انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.