پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

باورهای غلط والدین در مورد روزه اولی ها

روزه

آیا روزه باعث تحریک قدی و محرک هورمون رشد است؟

طبق تحقیقات علمی در دنیا با الگوهای روزه داری اسلامی در ماه مبارک رمضان باعث افزایش عوامل ضد التهابی و تقویت سیستم ایمنی می‌شود و مجموعه این تحقیقات تاثیر منفی بر روزه ندارد.

بچه‌ها درصد ماهیچه بیشتری دارند نسبت به چربی، خود این ماهیچه یعنی ذخیره آب بیشتری دارند و کمک می‌کند به آن‌ها که در طول روز نیاز خود را تامین کنند.
مهمترین عاملی که بچه‌ها را تشویق به روزه داری می‌کند تاثیر همسالان و  محیط مناسب است  .

فرد روزه اولی، بین افطار تا سحر میان وعده می‌خورند و قند لازم یعنی گلیکوژن را در بدن ذخیره می‌کنند و بعد از سحر از این قند استفاده می شود که تا ظهر و گاها بعدظهر نیاز بدن با آن رفع می شود و پس از آن، بدن آماده قند سازی می‌شود.

در حقیقت روزه داری عامل محرک هورمون رشد درفرزندان است. زیرا بدن برای ساخت قند نیاز به محرک دارد و این محرک هورمون رشد است.

نگرانی که والدین دارند و می‌پرسند آیا درماه رمضان روزه بر روند رشدی روزه اولی‌ها تاثیر منفی می‌گذارد؟ جواب منفی است طبق تحقیقات دانشمندان غدد شناسی در دانشگاه علوم پزشکی که بر روی دختران ۹ ساله از کمیته امداد (که ممکن است دسترسی به غذا برایشان کمتر باشد) انجام شد، نشان داد روزه نه تنها تاثیر منفی بر بدن ندارد که تاثیر مثبتی بر هورمون رشد دارد، زیرا هیچ یک از هورمون رشد شان کم نشد.

تعداد زیادی از روزه اولی‌ها ، اضافه وزن و چاقی دارند، ماه رمضان فرصتی است تا به تغذیه صحیح و رژیم غذایی مناسب برسند،کودکان چاق بر طبق عادات غذایی غلط دائما در حال خوردن می‌باشند که در ماه مبارک رمضان، می‌توانند این عادات را حذف کنند.

گرسنگی عاملی بر تحریک قدی فرزندان می‌شود و این نکته مثبتی است که نباید والدین با دلسوزی‌های بیجا، فرزندان خود را از آن محروم کنند.
نیازهای بدن از گروه‌های غذایی مختلفی تامین می‌شود بنابراین اگر فرزندان یک غذا یک میوه را دوست نداشتند نگران نباشید، می‌توان از گروه‌های غذایی دیگر جایگزین کنید.
 معمولا فرزندان دوست دارند افطار خود را با خوراکی‌های شیرین میل کنند غذاهای شیرین و قند بالا در افطار کمک میکند تا قند مغز تامین شود خوردن خرما باشیر ولرم، شربت عسل، شیر عسل خرما را بخورند.

غذاهایی را در افطار در اولویت قرار دهید که جذب بهتری داشته باشند و قند خون را سریعتر بالاببرند.

شیر برنج. فرنی. شیر عسل. خرما، غذاهای خوبی است که در وعده افطار میل شود تا قند خون را در فرد بالا ببرند. مصرف انواع کیک و عسل نباید به شکل غالب باشند به طوریکه جای میوه و سبزیجات را بگیرند نگرانی در مورد روزه داران بیشتر به این شکل است که دسر و کیک و شیرینی جات، جایگزین مصرف سبزی و میوه می‌شوند که این باعث تشنگی می‌شود.

 شیر نمایه قندی پایین دارد و به صورت آهسته آهسته آزاد می‌شود و باعث می‌شود احساس گرسنگی کمتری داشته باشند.توصیه می‌شود در وعده سحر، یک غذای کامل را داشته باشید غذای کامل ترکیبی از کربوهیدات مانند نان و برنج و برنج و پروتئین مانند شیر تخم مرغ و گوشت و حبوبات است.

بین افطار و سحر فرصت بارگیری خوبی برای مایعات است تا در طول روز دچارتشنگی نشوند میوه‌هایی مانند هندوانه و خیار و گوجه بین افطار و سحرکه بخش اعظم آن‌ها را آب تشکیل می‌دهد ذخیره در بدن می‌شود تا در طول روز به کمک فرد روزه دار بیایند؛ و همچنین توصیه می‌شود درسحری از پرتغال و سیب که احتمال ذخیره آب را دارند استفاده شود.

والدین هیچ نگرانی‌ای برای روزه اولی‌ها نداشته باشید بچه‌ها یا اضافه وزن دارندو چاق هستند که ماه مبارک رمضان کمک میکند به وزن ایده آل خود برسند.یا بچه‌ها وزن طبیعی دارند که روزه باعث تحریک هورمون رشد در آن‌ها می‌شود، و اگر کم وزن هستند و اختلال وزنی دارند که روزه بر آن‌ها واجب نیست.

دکتر مژگان حبیبی نیا 

نائب رییس هیأت پزشکی ورزشی استان یزد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.