یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲

ورزش و بیماری های پوستی

بیماری پوستی

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دکتر زهرا تمدن در خصوص بیماری های پوستی شایع در ورزشکاران گفت: تعریق یکی از شایع‌ترین علل ایجاد مشکلات پوستی در اثر ورزش است پوست مرطوب محیط مناسبی برای رشد و افزایش ارگانیسم های نرمال پوست است. برای مثال بوی بد پا ناشی از رشد باکتری هایی است که در محیط مرطوب بیشتر رشد می کنند. ورزشکاران به علت افزایش رطوبت و تعریق بدن یا مالش و کشش پوست و یا قرار گرفتن در معرض عوامل آسیب‌رسان مانند سرما، نور، خورشید، عفونت  دچار مشکلات پوستی می‌شوند.

وی در خصوص عفونت های پوستی، خاطرنشان کرد: چنانچه لباس های مرطوب ورزشی بعد از تمرین تعویض نشوند خطر ایجاد التهاب باکتریایی فولیکول مو یعنی فولیکولیت افزایش می یابد. این عفونت در ورزش هایی که به ویژه تماس مستقیم با رقیب ایجاد میشود، شیوع دارد: مثل کشتی گیران که عوامل میکروبی می‌توانند از طریق سطوح مانند تشک و نیز تجهیزات ورزشی انتقال یابند.

 مسئول کمیته بانوان هیات پزشکی ورزشی استان فارسادامه داد:سایش نیز عاملی شایع برای ضایعات پوستی ورزشکاران تلقی می‌شود اصطحکاک معمولاً در نواحی بین پوست و لباس ورزشی و نیز با سطوح دیگر پوست ایجاد می شود معمولا کف دست و پا شنه پا مستعد می‌باشند.

نایب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی در ارتباط با آکنه مکانیکی، گفت: نوعی آکنه یا جوش در ورزشکاران در اثر گرما، فشار، انسداد و سایش ایجاد می‌شود. معمولاً در نواحی مانند شانه ها، پشت و سر که به وسیله لوازم محافظتی پوشانده می‌شوند به وجود می آیند، پیشگیری و درمان این ضایعه عبارت است از پوشیدن تی شرت نخی تمیز، شستن ناحیه مبتلا بلافاصله بعد از فعالیت ورزشی و استفاده از محلول کراتو لیتیک روی ضایعه.

دکتر زهرا تمدن افزود: اکثر حرکات ورزشی با تحرک همراه هستند که منجر به ایجاد حرارت و سایش و اصطحکاک پوست و لوازم ورزشی می شوند مانند راکت تنیس، کفش ها، پدها، محافظ های بدن و پاروهای قایقرانی. افزوده شدن عرق باعث تبدیل این سایش به تاول می‌گردد که به دلیل دردناک بودن موجب کاهش توان ورزشکار خواهد شد برای پیشگیری از تاول باید پوست ورزشکار به خوبی چرب شود تا اصطکاک کمتر شود در یک مطالعه ثابت شده است که مصرف ضد تعریق ها روی پاشنه پا قبل از فعالیت ورزشی باعث پیشگیری از تاول می‌شود، مصرف پودر بچه و اسپری های ضد عرق نیز می‌تواند باعث کاهش رطوبت پاشود همچنین استفاده از دولایه جوراب نیز می‌تواند از پدیده سایش جلوگیری نماید.

 در هنگام خرید کفش ورزشی دقت کنید که کفش ویژه همان رشته ورزشی خریداری شود. باید هنگام عصر اقدام به خرید کفش نمود زیرا پاها در انتهای روز دچار کمی تورم خواهند بود. روز اول خرید کفش باید یک الی دو ساعت از کفش استفاده نمود و سپس به طور تدریجی به این زمان افزود. کفش باید به اندازه خرید شود و از نوک بلند ترین انگشت تا انتهای کفش به اندازه پهنای انگشت شست فاصله باشد. کفش باریک ممکن است باعث تاول بین انگشت شست و انگشت دوم شود و کفش های گشاد باعث ایجاد تاول روی نوک انگشتان شست می شود. در مورد انگشتان شست هم باید از دستکش یا نوار پیچی (taping )استفاده نمود و همچنین از پودرها و مواد ضدتعریق استفاده نمود.

وی در رابطه با بیماری های قارچی پای ورزشکاران، اظهار داشت:یک عفونت قارچی پوست است که خارجی ترین لایه پوست را درگیر می کند. این بیماری در شرایط رطوبت، گرما و تاریکی بهتر رشد می کند. تماس پا با کفپوش نواحی مرطوب مثل حمام، استخر های شنا و رختکن ها و نیز پوشیدن کفش به صورت مشترک با فرد مبتلا احتمال ابتلاء را افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود ورزشکاران همیشه از جورابهای استفاده کنند که خاصیت جذب مناسب داشته باشد و همچنین مرتب تعویض شوند و بعد از هر بار تمرین باید پاها را شست و به وسیله جریان باد خشک کرد درتمرینات طولانی باید پاها، در داخل کفش در معرض جریان هوا قرار گیرد. در محیط‌های عمومی هم رعایت نکات بهداشتی می‌تواند به خوبی از ابتلا به این بیماری پیشگیری نماید.

مسئول کمیته بانوان هیات پزشکی ورزشی فارس در ارتباط با آفتاب سوختگی، خاطرنشان کرد: شاید یکی از آسیب رسان ترین اثرات ورزشی در فضای آزاد خطر مواجهه بیش از حد با اشعه ماورای بنفش خورشید است که می تواند ایجاد سرطان و پیری زودرس کند. بازیکنان بیسبال، گلف و تنیس اغلب در وسط روز که اشعه خورشید بیشترین شدت را دارد بازی می‌کنند.

آکادمی درماتولوژی آمریکا برای جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده از یک ضدآفتاب با spf معادل۱۵ یا بالاتر را حتی در روزهای ابری و امتناع از مواجهه با نور خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر را تا جایی که ممکن است توصیه می‌کنند. اسکی بازان و Hiker  ها نیز باید بدانند که هر چه ارتفاع بالاتر باشد افتاب سوختگی سریعتر ایجاد می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.