سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱

مشاهده RNA کرونا تا ۷ ماه پس از عفونت

کووید

کووید ۱۹ عمدتا" به عنوان بیماری تنفسی شناخته می شود اما مطالعه جدیدی نشان می دهد که ویروس کرونا می تواند روده ها را طی هفته ها و ماهها بعد از ابتلاء به این بیماری و از بین رفتن از منطقه ریه ها آلوده کند.

محققان دریافته اند که از هر ۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹، یک دست کم بعد از ۴ ماه از ابتلا، نفر این ویروس در مدفوعشان دیده شده است.

دکتر امی بت، استادیار پزشکی و ژنتیک دانشگاه استنفورد، اظهار کرد: این نشان می دهد چرا برخی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ علائم گوارشی همچون شکم درد، حالت تهوع، اسهال و استفراغ را طی چند ماه دارند.

وی ادامه داد: این دسته از بیماران علائم تنفسی بیماری در آزمایش دستگاه تنفسی شان منفی است اما به دلیل وارد شدن این ویروس به دستگاه گوارشی شان دچار علائم گوارشی حتی طی چند ماه پس از ابتلاء می شوند. این دست از بیماران دوره طولانی تری را برای درمان طی خواهند کرد.

البته این نوع درگیری در بیماران می تواند نتیجه واکنش ایمنی مداوم به SARS-CO-۲ باشد، اما می تواند به این دلیل هم باشد که افراد دارای عفونت های مقاومی در دستگاه گوارشی دارند که تا به الان بروز نکرده اند و با ورود ویروس به دستگاه گوارشی دچار علائم بیماری هم می شوند.

مطالعات بیشتر در این زمینه نشان داد که ۴۹ درصد این بیماران طی هفته اول پس از تشخیص RNA ویروس را در مدفوع خود داشتند. اما بعد از ۴ ماه زمانی که دیگر علائم تنفسی ندارند ۱۳ درصدشان RNAبیماری را در مدفوع داشتند. حتی حدود ۴ درصد بیماران پس از ۸ ماه حامل این RNA بودند.

دکتر بت متذکر شد: این RNA یک ویروس مرده است و بنابراین مدفوع فرد حامل RNAمسری نیست.

منبع:medicalexpress

امور بین الملل فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.