شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد:

ورزش، کنترل استرس و اصلاح سبک زندگی از مهم ترین راهکارهای پیشگیری از نارسایی کلیه

کلیه

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: روزانه سه تا چهار نفر از جمعیت استان فارس به نارسایی مزمن کلیه مبتلا شده و نیازمند دیالیز یا پیوند کلیه می‌شوند.دکتر مهرداد شریفی گفت:با وجودی که سالانه افراد بی شماری در سراسر جهان به بیماری های کلیوی مبتلا می شوند، اما هنوز بسیاری از مردم درباره این بیماری اطلاعات مفید و ضروری ندارند، در واقع این بیماری زمانی نمود پیدا می کند که عملکرد کلیه ها کاهش یافته و یا متوقف می شود و در این مرحله نیز بیماری خیلی پیشرفت کرده است.

دکترشریفی ادامه داد: با توجه به برتری پیشگیری بر درمان، کنترل فشارخون، کنترل قندخون، انجام آزمایش های دوره ای، اصلاح الگوی تغذیه و قطع مواد غذایی زیان آور، ورزش، کنترل استرس و اصلاح سبک زندگی در جلوگیری از ابتلا به بیماری های کلیوی اهمیت بسیاری دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۲۱۲ بیمار دیالیز خونی و  ۱۱۰ بیمار دیالیز صفاقی، در مراکز دیالیز دانشگاهی و غیر دانشگاهی استان فارس در حال دریافت خدمات درمانی هستند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: بیمارانی که به تشخیص پزشک معالج خود مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی هستند و نیاز به یکی از روش های جایگزین دارند، بیمار خاص محسوب شده و پس از تاییدیه سازمان های بیمه گر، می توانند از خدمات اداره بیماران خاص و حمایت از بیماران کلیوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بهره مند شوند.

رایگان شدن هزینه دیالیز، مساعدت در هزینه خدمات پاراکلینیکی و خدمات بستری، اعطای تسهیلات قرض الحسنه به بیماران، راه اندازی و توسعه بخش های همودیالیز، دیالیز و دیالیز صفاقی در سطح استان تنها بخشی از خدمات اداره بیماران خاص و حمایت از بیماران کلیوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که دکتر شریفی به آن اشاره کرد.

به گفته شریفی، پیشگیری همواره بر درمان تقدم داشته و بسیاری از نارسایی های کلیوی را با اقدام پیشگیرانه و به موقع می توان تحت کنترل قرار داد یا فرآیند پیشرفت بیماری را کاهش داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.