پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱

/هفته سلامت و ورزش/

تغذیه سالم در ورزشکاران

تغذیه

یکی از موضوعاتی که همیشه در زمینه تغذیه مطرح می شود تغذیه در ورزشکاران است. در ابتدای امر این ضرورت وجود دارد که یک تعریف کلی از تغذیه سالم داشته باشیم. تغذیه سالم عبارت است از: دریافت مواد غذایی به شکلی که تامین کننده نیازهای بدن در شرایط مختلف باشند و اینکه این نیاز از مواد غذایی سالم تامین شده باشد. مواد غذایی سالم موادی هستند که از نظر فراوری دارای ویژگی های خاصی بوده و از مواد افزودنی در حدود استانداری که برای آنها تعریف شده استفاده می شود.

یکسری مولفه ها همیشه بر تغذیه سالم در افراد و در گروه های سنی موثر هست. گروه سنی خود یکی از مولفه هایی هست که در مورد وضعیت تغذیه ای بسیار موثر هست. وضعیت اقتصادی، وضعیت دسترسی و آگاهی های تغذیه ای از مولفه هاییست که بر وضعیت تغذیه ای یک فرد تاثیر گذار هستند.

یکی از ویژگی های دیگری که در این زمینه مطرح می شود شرایطی هست که فرد در آن قرار می گیرد. یکی از این شرایط را می توان شرایط ورزشی در نظر گرفت. شرایط ورزشی دارای ویژگی های خاصی هست به این دلیل که هم نیازها در این شرایط متفاوت بوده و هم گروه هایی که در این دسته قرار می گیرند و جز ورزشکارانند افرادی هستند که در گروه های سنی و جنسی مختلف قرار دارند و اینها هر کدام دارای نیازهای متفاوتی هستند.

 ورزش از جهت نوع و شرایطی که از نظر سختی و شدت دارد تاثیراتی را از نظر تغذیه ای بر بدن می گذارد که باید به آنها توجه داشت و سعی در تامین آنها نمود.

در مورد ورزشکاران دیدگاه های متفاوتی وجود دارد یکی از این دیدگاه ها همانطور که گفته شد میزان آگاهی تغذیه ای افراد هست. در این دید در بین ورزشکاران به جهت باورها و منابع مختلفی که این اطلاعات را بدست می آورند و قابلیت استناد مناسب از نظر علمی ندارند متفاوت و زیاد هستند و متاسفانه این ناآگاهی را بیشتر رقم می زند.

یکی از معضلاتی که در این زمینه وجود دارد در جهت اینکه ما بتوانیم تغذیه سالم را برای یک فرد ورزشکار پیشنهاد کنیم، مسئله تفکری هست که ورزشکاران نسبت به نوع تغذیه خود در این شرایط دارند.

برای یک ورزشکار در حالت عادی تغذیه می تواند بر وضعیت ورزش و قهرمان شدن وی تاثیرگذار باشد و به عنوان یک فاکتور کمک کننده هست اما به تنهایی تعیین کننده قهرمان شدن یا نشدن یک فرد نمی باشد. فاکتورهای متفاوت دیگری هستند که در زمینه موفقیت های ورزشی افراد تاثیرگذارند که قطعن در این میان تغذیه یک عامل موثر در رسیدن فرد به موفقیت به شمار می رود.

توصیه های کلی که عمومن برای ورزشکاران از نظر دریافت مواد غذایی و اصولی که از نظر تغذیه ای به ایشان پیشنهاد می شود، با اکثر افراد تفاوتی ندارد. این توصیه ها می تواند شامل وعده های غذایی، نوع مواد غذایی، میزان کالری دریافتی در طول روز و ... باشد؛ این موارد در اکثریت ورزشکاران بجز ورزشکاران حرفه ای مشابه هم هستند.

به این جهت معمولن استفاده از برخی از موادی که به عنوان مکمل مورد استفاده قرار می گیرند در این دسته اصلن توصیه نمی شود و می توان گفت یک باور اشتباه در این زمینه هست.

در زمینه تغذیه سالم در ورزشکاران باید توجه داشته باشیم که افراد ورزشکار در ابتدا باید تحت مراقبت تغذیه ای توسط یک متخصص تغذیه باشند و در کل می توان گفت که این دیدگاه را داشته باشند که اگر یک ورزشکار آماتور و حتی نیمه حرفه ای هستند تفاوتی از نظر دریافت کالری و سایر مواد ریز مغزی نسبت به سایر افراد وجود ندارد، یک تفاوت هایی در تقسیم بندی اینها هست ولی به صورت کلی نیازهایی فرای آن مواردی که برای سایر افراد توصیه می شود وجود ندارد.

در هر صورت استفاده از همه مواد غذایی در هرم راهنمای غذایی که شامل شش گروه غذایی هست برای این افراد همیشه مد نظر بوده و تاکید می شود: همانطور که گفته شد میزان های متفاوتی خواهد داشت.

توجه به وعده های غذایی و مصرف آب در ورزشکاران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هست که در شرایطی از نظر گرما و سرما میزان های متفاوتی دارد.

اینها نکاتیست که برای موفقیت ورزشی ورزشکاران از نظر تغذیه ای باید مد نظر قرار گرفته شود .

________________________________

فرید اردیخانی

کارشناس تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.