پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵

رئیس هیأت پزشکی ورزشی و سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

پیشگیری مقدم بر درمان اولین درس بیماری کرونا بود

خبر

رئیس هیأت پزشکی ورزشی و سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اولین درس بیماری کرونا به ما، مفهوم پیشگیری مقدم بر درمان بود. دکتر قاسم برجویی فرد در همایش نقش حوزه بهداشت در کنترل بیماری کرونا که در شهرستان دشتستان، افزود: در زمان شیوع بیماری کرونا دریافتیم که درمان بر پیشگیری مقدم بوده است.

به گزارش روابط عمومی هیأت پزشکی ورزشی استان بوشهر،دکتر قاسم برجویی فرد در همایش نقش حوزه بهداشت در کنترل بیماری کرونا که در شهرستان دشتستان، افزود: در زمان شیوع بیماری کرونا دریافتیم که درمان بر پیشگیری مقدم بوده است.
دکتر برجویی فرد بیان کرد: در کشورهای پیشرفته سرانه سلامت از تولید ناخالص ملی 18 درصد است درحالی‌که در ایران این سرانه در حدود 2 درصد است و بیشتر این سرانه نیز در نظام درمانی هزینه شده است و سهم بهداشت از این سرانه ناچیز بوده است.
وی بیان کرد: کشور ما در مواجه با ویروس کرونا (موج دلتا) که درصد واکسیناسیون گروه‌های مختلف سنی کم بود، مرگ‌ومیر و تعداد بستری‌ها نیز بالایی داشت و در آبان ماه که آمار واکسیناسیون به درصد قابل قبولی رسیده بود، در مواجه با ویروس امیکرون ما جز کشورهایی بودیم که توانستیم این بیماری را به‌خوبی مدیریت کنیم درحالی‌که کشورهای پیشرفته در حوزه سلامت، مرگ‌ومیر بالایی داشتند.
رئیس هیأت پزشکی ورزشی و سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بابیان اینکه، اولویت دادن پیشگیری بر درمان باعث کاهش هزینه‌های مختلف تحمیلی بر حوزه سلامت کشور خواهد شد، اظهار کرد: هر چه مسئولین، حکمرانان برای نظام بهداشتی سرمایه‌گذاری نمایند، تغییرات را می‌توانیم در فاصله کمی در نظام بهداشتی ببینیم.
دکتر برجویی فرد بابیان اینکه ما باید به‌نظام سلامت نگاه جدی‌تری داشته باشیم تصریح کرد: کشورهایی پیشرفت کرده‌اند که در نظام مراقبت و پیشگیری هزینه کرده باشند و با توجه به شعارهای هفته سلامت امسال، به مسئولین، سمن‌ها و خیرین یادآور شده است که وقتی در کنار نظام سلامت باشند، نظام بهداشت ارتقا پیدا می‌کند.
 سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: شهرستان دشتستان ازجمله شهرستان‌هایی بود که تعداد بستری و موارد مرگ‌ومیر بالایی داشت ولی باهمت و همکاری مردم، مسئولین، خیرین که به کمک نظام سلامت شهرستان آمدند و نقش بسیار مهمی در کنترل کرونا ایفا کرده‌اند این آمار بهبود یافت.
میزان نرخ باروری در کشور به حد هشدار رسیده است
دکتر برجویی فرد بابیان اینکه، میزان نرخ باروری در کشور به حد هشدار رسیده است، اظهار کرد: استان گیلان با داشتن نرخ رشد جمعیت 2 درصد، کمترین و استان بوشهر با داشتن 1.4، یک استان میانه در کشور است.
رئیس هیأت پزشکی ورزشی و سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: پنجره جمعیتی 64-15 سال (سن کاری) در این ایران با کاهش نرخ رشد جمعیت، کم شده است و در یک دوره 20 ساله ما شاهد یک جامعه سالخورده و سالمند می‌باشیم.
وی تصریح کرد: پیری جمعیت به‌غیراز تبعات اقتصادی، بحث فرهنگی و اجتماعی دارد و کودکی که تک‌فرزند است در آینده با خلأ خویشاوندی مواجه می‌شود و در بزرگ‌سالی دایی، خاله، عمو، عمه، برادر، خواهر برایش مفهومی نخواهد داشت.
 دکتر برجوئی فرد گفت: متأسفانه نرخ فرزند آوری در دهک‌های برخوردار در جامعه کمتر است و باید در این زمینه تا دیر نشده، فرهنگ‌سازی شود.
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: متأسفانه نرخ فرزند آوری در دهک‌های برخوردار در جامعه کمتر است و باید در این زمینه تا دیر نشده، فرهنگ‌سازی شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.