پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳

معاون علوم پزشکی شیراز:

شناسایی ۲ مبتلا به تب کنگو در فارس/خطر جدیست

تب

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مثبت شدن ۲ نمونه تست تب کنگو در فارس خبر داد.

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران،معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تاکنون از هفت فرد مشکوک به تب کریمه کنگو، تست گرفته شده است، از مثبت شدن ۲ نمونه خبر داد.

عباس رضائیان‌زاده با اشاره به اینکه "کنه" عامل انتقال بیماری "تب کریمه کنگو" است، گفت: با توجه به افزایش دما و افزایش فعالیت «کنه ها»، لازم است مردم از خرید گوشت از مراکز غیربهداشتی خودداری کرده و بیماری تب کریمه ‌کنگو را جدی بگیرند. او با تاکید براینکه شهروندان به جد از انجام اقدامات خطرآفرین مثل کشتار غیرمجاز، تماس با خون و ترشحات دامی آلوده و استفاده از گوشت گرم و تازه‌ای که دوره‌ پیش سرد را نگذرانده، خودداری کنند، گفت: به همه اکیدا توصیه می‌شود که گوشت و محصولات دامی تازه را تنها از مراکز تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند.

گوشت تازه نخورید!

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: بعد از کشتار دام، لازم است گوشت را به مدت ۲۴ ساعت و جگر را به مدت ۴۸ ساعت درون یخچال نگهداری و سپس مصرف کرد.

او ضمن بیان اینکه خوردن جگر نیمه پخته (آبدار) بسیار خطرآفرین بوده و باید از مصرف آن به طور جدی خودداری کرد، گفت: دامداران توصیه های سازمان دامپزشکی در خصوص سم پاشی محل های نگهداری دام را جدی بگیرند و در صورت مشاهده «کنه»، از جدا کردن آن از بدن دام و یا له کردنش با دست خودداری کنند.

رضائیان زاده ادامه داد: تا کنون هفت مورد محتمل ابتلا به تب کریمه کنگو به مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراجعه کرده اند که از این تعداد پنج مورد ساکن استان فارس و دو مورد ساکن استان های بوشهر و لرستان بوده اند و با انجام نمونه گیری، نتیجه آزمایش دو نفر از هفت مورد مشکوک به ابتلا، مثبت اعلام شد که در حال دریافت درمان های ضد ویروسی لازم هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به نزدیک بودن عید سعید قربان و افزایش موارد ذبح دام از مردم استان خواست تا برای جلوگیری از انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، از هرگونه کشتار غیرمجاز دام خودداری کرده و ذبح را تنها در مراکز مجاز انجام داده و با جدیت، شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.