چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴

صعود کرونا در فارس زیر سایه غفلت مردم

کرونا

 به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران،براساس آخرین اطلاعات آماری اعلام شده در خصوص وضعیت شیوع کرونا در فارس، همانند اکثر نقاط کشور، شاهد صعود آرام اما پیوسته تعداد موارد ابتلا به کروناویروس بعد از یک دوره کوتاه افول این بیماری هستیم.آمارهای اعلامی پیرامون وضعیت شیوع کرونا در استان فارس حاکیست که طی روزهای اخیر، شمار بیمارانی که روزانه به دلیل ابتلا به کووید۱۹ یا داشتن علائم مشکوک، برای بستری به بیمارستان‌های این استان مراجعه کرده‌اند، روندی افزایشی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، تعداد بیماران بستری در مراکزدرمانی فارس به دلیل ابتلا به کرونا، در هفته‌های گذشته برای روزهای متوالی ۲ رقمی شده و مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز طی حدود ۲ ماه گذشته، در این استان صفر شده است.کاهش چشمگیری تعداد موارد ابتلا و مرگ ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان فارس، منجر به افت قابل توجه اخبار و گزارش‌های خبری روزانه از وضعیت شیوع این بیماری در فارس و کمرنگ شدن حساسیت شهروندان نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شده است.گزارش میدانی خبرنگاران ایسنا در شیراز و شماری از شهرهای استان فارس نشان دهنده این واقعیت است که در برخی نقاط خصوصا شهرهای کوچک و روستاها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، به نزدیک صفر رسیده و در شیراز نیز بی تفاوتی نسبت به دستورات بهداشتی مرتبط با پیشگیری از ابتلا به کرونا، کاملا مشهود است.

براساس این گزارش، علیرغم آنکه مسئولان بهداشتی بارها هشدار داده‌اند که احتمال رشد مجدد آمار ابتلا به کرونا وجود دارد، در فضاهایی نظیر مترو، اماکن سرپوشیده، رویدادهای مختلف جمعی و ... استفاده از ماسک کاملا رنگ باخته و دیگر هیچ شهروندی خود را ملزم به رعایت اصول اولیه بهداشتی(پوشاندن مجاری تنفسی هنگام عطسه و سرفه) هم نمی‌داند. برابر آخرین آمارهای اعلامی از وضعیت شیوع کرونا در فارس، با اضافه شدن ۲۸ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار بیماران مبتلا به کرونای بستری در مراکز درمانی فارس به ۱۳۰ نفر رسیده که نسبت به روز و هفته گذشته، روند افزایشی را نشان می‌دهد.این گزارش حاکیست که از بین کل بیماران بستری در مراکز درمانی فارس، ۱۲ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های مراقبت ویژه، بستری و تحت درمان هستند.برپایه این گزارش، یکی از پیامدهای روند کاهشی آمار کرونا طی ۲ ماه گذشته، کاهش قابل توجه متقاضیان دریافت واکسن و تزریق نوبت‌های یادآوری واکسن کرونا در استان فارس بوده است.

از ابتدای اجرای واکسیناسیون در شهرستان‌های تحت پوشش علوم پزشکی شیراز، ۸ میلیون و ۹۵ هزار و ۳۳۸ دُز واکسن کرونا تزریق شده که از این تعداد سه میلیون و ۴۲۱ هزار و ۲۴۲ دُز نوبت اول، سه میلیون و ۱۲۸ هزار و ۴۴۹ دُز نوبت دوم و یک میلیون و ۵۴۵ هزار و ۶۴۷ دُز نوبت سوم واکسن بوده است.

براساس این گزارش، از ابتدای شیوع این بیماری تا صبح سه‌شنبه ۱۴ تیر، دو میلیون و ۱۶۱ هزار و ۷۸۴ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع منجر به شناسایی ۶۲۹ هزار و ۹۷۵ بیمار مثبت در فارس شده است که خوشبختانه ۶۲۱ هزار و ۴۰۵ نفر از آنان بهبود یافته‌اند.

این گزارش آماری حاکیست که خوشبختانه، طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ موردی از فوت براثر ابتلا به کرونا در فارس گزارش نشده و روزهای بدون ثبت مرگ ناشی از کرونا در این استان ادامه دارد.

 مسئولان بهداشتی همچنان بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های مرتبط با پیشگیری از ابتلا به کروناویروس تاکید و اصرار دارند که حداقل در اماکن پرجمعیت و مراکز سرپوشیده و هنگام استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی، شهروندان از ماسک استفاده و فاصله اجتماعی را نیز رعایت کنند.

اهمیت شست و شوی دقیق دست‌ها، پوشاندن مجاری تنفسی هنگام سرفه و عطسه، خودداری از تردد یا حضور بدون ماسک در مراکز خرید، سالن‌های جلسات و ..... همچنان مورد تاکید کارشناسان بهداشتی و پزشکان و متخصصان است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.