دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵

باشگاه های ورزشی برتر کرمانشاه معرفی شدند

دکتر قادری

برگزاری مراسم تجلیل از برترین ها در هفته تربیت بدنی / 75 درصد ورزشکاران سازمان یافته در 10 رشته ورزشی فعالیت دارند/ بانوان 31 درصد جمعیت ورزشکاران استان را به خود اختصاص داده اند

بر اساس نتایج ارزیابی هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه و بر مبنای شاخص های کمی و آمار ورزشکاران سازمان یافته باشگاه های ورزشی و ادارات ورزش و جوانان برتر معرفی شدند.

به گزارش دفتر کرمانشاه پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ورزشی؛ دکتر امید قادری با اشاره به اینکه آمار ورزشکاران سازمان یافته از شاخص های اصلی توسعه ورزش محسوب می شود؛ اظهار داشت: روند افزایشی تعداد ورزشکاران سازمان یافته استان بعد از پاندمی کرونا بسیار امیدوار کننده است.

رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه افزود: حفظ سلامت ورزشکاران، ایجاد زمینه لازم برای دسترسی آحاد جامعه ورزش به خدمات تشخیصی، درمانی، مشاوره ای و توانبخشی، ایجاد پشتوانه برای تأمین کمک هزینه های درمانی و پشتیبانی از ورزش قهرمانی و سلامت همگانی رسالت اصلی نهاد متولی سلامت ورزش استان است.

دکتر قادری با توجه به فعالیت 10 کمیته تخصصی در هیأت پزشکی ورزشی استان خاطرنشان ساخت: بی ­شک خانواده پزشکی ورزشی سهمی چشمگیر در موفقیت ورزشکاران و قهرمانان در آوردگاه­ های مختلف برعهده دارند و این پشتیبانی و حمایت در تمامی مراحل وجود دارد به گونه ای که زیرساخت های لازم در قالب کلینیک های تخصصی پزشکی ورزشی و فیزیوتراپی و توانبخشی در دو سال گذشته به بیش از 3 برابر رسیده است.

وی تصریح کرد: با حمایت های اداره کل ورزش و جوانان و فدراسیون پزشکی ورزشی روند ارائه خدمات به ورزشکاران، قهرمانان، مربیان، داوران و دست اندرکاران ورزش در سطوح مختلف سنی و در قالب ورزش های قهرمانی و همگانی به صورت مطلوب در حال انجام است و علاوه بر این مهم مقوله آموزش هدفمند برای ارتقای سطح دانش مربیان و ورزشکاران نیز بر اساس سرفصل ها روز و نیازسنجی از جامعه ورزش به صورت مستمر انجام می شود.

دکتر قادری احداث بزرگترین آکادمی پزشکی ورزشی کشور را در کرمانشاه گامی مهم در توسعه حوزه پزشکی ورزشی خواند و اظهار داشت: ورزشکاران با دریافت کارت بیمه ورزشی می توانند از خدمات گسترده پزشکی ورزشی استفاده نمایند و در هنگام بروز حوادث ورزشی نیز کمک هزینه های درمانی را دریافت نمایند.

این مقام مسوول در نهاد متولی سلامت ورزش استان به پیشرفت 135 درصدی ورزشکاران سازمان یافته در سال 1400 اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سال 1401 نیز این روند ادامه یافته و نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد پیشرفت را شاهد هستیم که با همت و تلاش شبانه روزی آحاد جامعه ورزش، مدیرکل و کارکنان ورزش و جوانان، هیأت ها و باشگاه های ورزشی استانی و شهرستانی شرایط لازم برای فعالیت ورزشکاران در اماکن تحت پوشش فراهم شده و آمار ورزشکاران سازمان یافته در حال افزایش است به گونه ای که فقط برگزاری رقابت های جام پرچم توسط هیأت بومی و محلی در سطح روستاها و شهرستان ها بیش از 20 درصد به تعداد ورزشکاران استان به عنوان شاخص توسعه افزود.  

وی از پزشکی ورزشی به عنوان خانه امن ورزشکاران استان نام برد و تأکید داشت؛ هم اکنون روزانه به بیش از ۵٠٠ نفر در واحدهای تشخیصی، درمانی، مشاوره ای و توانبخشی در این هیات خدمات مطلوب پزشکی ورزشی ارائه می شود که عموما به صورت رایگان یا با ۶٠ درصد تخفیف تعرفه های دولتی است.

رئیس هیأت پزشکی ورزشی به تشریح آمار ورزشکاران سازمان یافته به تفکیک رشته های ورزشی پرداخت و گفت: رشته های فوتبال، کشتی، کاراته، ژیمناستیک و والیبال بیشترین علاقه مندان را در سطح استان دارد و تقریبا 50 درصد ورزشکاران در این 5 رشته فعالیت دارند.

وی افزود: همچنین رشته های تکواندو، رزمی، بدنسازی و پرورش اندام و ووشو نیز رده های ششم تا دهم را به لحاظ آمار ورزشکاران سازمان یافته در اختیار دارند و 25 درصد ورزشکاران استان نیز در این 5 رشته فعالیت دارند.

دکتر قادری با بیان اینکه 75 درصد ورزشکاران سازمان یافته استان در 10 رشته ورزشی فعالیت دارند اظهار داشت: روند افزایشی تعداد ورزشکاران در تمامی 50 رشته ورزشی فعال مشهود است و هیأت های ورزشی نیز عملکرد مطلوبی در 2 سال گذشته داشته اند و در نیمه دوم سال جاری بر اساس میزان افزایش رتبه بندی جدید این بخش نیز اعلام می شود، همچنین امید داریم با حمایت های مجموعه مدیریتی استان شاهد دسترسی آحاد جامعه به امکانات ورزشی باشیم.

همچنین از مجموع آمار ورزشکاران سازمان یافته در سال 1400 بخش بانوان 31 درصد و آقایان 69 درصد جمعیت ورزشکاران سازمان یافته را به خود اختصاص داده اند که گزارش های تکمیلی با ذکر جزییات و رشته های ورزشی متعاقبا اعلام می شود.

رتبه بندی باشگاه های ورزشی استان کرمانشاه بر اساس آمار ورزشکاران سازمان یافته

دکتر قادری در ادامه رتبه بندی باشگاه ­ها، مجموعه های ورزشی و ادارات ورزش و جوانان شهرستان ها را بر اساس آمار ورزشکاران سازمان یافته و شاخص های جمعیتی به شرح ذیل اعلام کرد و گفت: مراسم تجلیل از برترین ها در هفته تربیت بدنی برگزار می شود.

در بخش مدارس فوتبال: عقاب زاگرس با 1133 ورزشکار، آرش 768، کیامهر 512، پاسارگاد اسپرت غرب 335 و توکان 181 ورزشکار رتبه های برتر را به ترتیب به خود اختصاص داده اند.

در بخش مجموعه های آموزش و پرورش: ولایت با 506 ورزشکار، وحدت 370 و امام علی (ع) با 210 ورزشکار بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند.

در بخش مجموعه های دولتی ورزش و جوانان: مجموعه های امام خمینی (ره) با 1352 ورزشکار، کوثر (بانوان) 1277، تختی 1014، استادیوم آزادی 881، امام سجاد (ع) 752 و حضرت عباس (ع) 391 به ترتیب رتبه های اول تا ششم را دارند.

در بخش باشگاه های ورزشی بخش خصوصی: باشگاه های نیرو با 481 ورزشکار، بهاران با 448، امیر 334، عبدالهی 300 و فرهنگ 281 ورزشکار به ترتیت رتبه های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده اند.

در بخش شهرستان ها بر اساس شاخص جمعیتی: آمار ورزشکاران سازمان یافته تقسیم بر جمعیت:

قصرشیرین با شاخص 5.8 رتبه اول، روانسر 3.7 رتبه دوم و جوانرود با 3.6 رتبه سوم را بر اساس شاخص مطروحه کسب کردند و شهرستان های کرمانشاه با 3.2 ، کنگاور با 3.1، سرپل ذهاب 3، پاوه 3، دالاهو 3، سنقر کلیایی 2.7، صحنه 2.7، اسلام آباد غرب 2.4، هرسین 2، گیلانغرب 1.9، و ثلاث باباجانی 1.6 نیز بیشترین آمار را نسبت به جمعیت داشته اند. همچنین 60 درصد ورزشکاران استان در شهرستان کرمانشاه فعالیت دارند.

استان کرمانشاه دارای 725 باشگاه خصوصی، 433 سالن و مجموعه ورزشی تحت پوشش اداره ورزش و جوانان و 310 مجموعه دولتی سایر ادارات است که در قالب 50 رشته ورزشی و 434 هیأت استانی و شهرستانی در حال فعالیت هستند.   

مرکز پزشکی ورزشی کرمانشاه با ارائه خدمات تشخیصی، درمانی، مشاوره‌ای و توانبخشی امکان دسترسی آحاد جامعه ورزش به خدمات درمانی را فراهم نموده و خانه امن ورزشکاران و قهرمانان است.

این مرکز دارای بخش های فیزیوتراپی، پزشک ورزشی، ارتوپدی، حرکات اصلاحی، مشاوره تغذیه ورزشی و روانشناسی ورزشی و سایر بخش های تخصصی مورد نیاز ورزشکاران و قهرمانان است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.