سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

دبیرهیات پزشکی ورزشی فارس بیان کرد:

اصول پیاده‌روی برای زائران پیاده اربعین حسینی

دکتر داودی

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران،دکترمحسن داودی با بیان اینکه طی این ایام، بسیاری از عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به ویژه جوانان تلاش می‌کنند حداقل بخشی از سفر معنوی در همایش اربعین را به شکل پیاده، انجام دهند، گفت: طی کردن مسیری چندین کیلومتری، نیازمند آگاهی از اصولی علمی و کاربردی است تا زائر کربلا، ضمن کسب فیض و اجر معنوی، سلامت جسمی و روحی خود را حفظ کرده و حتی ارتقاء بخشد.

روش پیاده‌روی صحیح

دبیر هیات پزشکی ورزشی فارس  در بیان بهترین حالت برای طی مسافت‌های طولانی، نکاتی را مطرح و توصیه کرد: زائران پیاده بهتر است که بدن خود را صاف گرفته و پاها را با فاصله مناسبی کنار هم قرار دهد به نحوی که حرکت به سمت جلو باشد، از قوس دادن به کمر و خم شدن پرهیز کرده و شکم را حین پیاده روی کمی منقبض و ماهیچه‌های مرکزی ناحیه شکم را درگیر کند، این اقدام برای حفظ وضعیت مناسب حین راه رفتن، کمک کننده است.

او با اشاره به اهمیت صاف نگه داشتن لگن، خاطرنشان کرد: فرد باید از خم کردن باسن به سمت جلو یا عقب خودداری کرده و در مسیر پیاده‌روی نگاهش به سمت پائین و جلوی پاها نباشد تا سر و گردن در وضعیتی مناسب باشد.

داودی توصیه کرد: باید چشمان خود را به فاصله ۳ تا ۶ متری روبرو متمرکز کنید؛ در این صورت هم می ‌توانید موانع پیش رو را دید و هم از وارد شدن تنش به نیمه بالایی بدن پیشگیری کرد؛ نگاه کردن به پائین و به پاها در حین حرکت، منجر به وارد شدن فشار به قسمت‌های بالایی کمر و سر و گردن خواهد شد.

این متخصص فیزیولوژی ورزشی گفت: بهتر است که چانه در موازات زمین باشد، یعنی سر و گردن به جلو و عقب خم نشود، نگاه کردن به مسیر مقابل، منجر به حفظ این حالت در مسیر پیاده‌روی خواهد شد؛ نگاه کردن به تلفن همراه و خم کردن گردن به جلو و عقب یا طرفین، منجر به تنش در قسمت بالایی کمر و فشار به گردن می‌شود.

او همچنین از ضرورت توجه به حالت مناسب قرار گرفتن شانه‌ها اشاره و تاکید کرد که با حرکت دادن شانه‌ها باید موقعیت مناسب و راحت در حین حرکت را مشخص کرد؛ البته نباید شانه به سمت گوش بالا بیاید، تصور کنیم که قصد داریم شان را از گوش دور کنیم، با این روش، کشش قسمت بالای بدن کاهش یافته و بازوها به راحتی حرکت کرده و تنش شانه کم می‌شود.

حرکت بازو در حین پیاده روی

دبیرهیات پزشکی ورزشی فارس ادامه داد: حرکت ‌های هدفمند بازو می ‌تواند نیروی راه رفتن را افزایش داده و باعث شود ۵ تا ۱۰ درصد کالری بیشتری بسوزانید؛ همچنین به عنوان عامل ایجاد تعادل هنگام حرکت پا کمک می‌ کند؛ اگر حرکت بازوها را به پیاده ‌روی خود اضافه کنید، بر سرعت شما افزوده می ‌شود.

او خاطرنشان کرد: در فرهنگ عامه برخی نمونه ‌های نادرست از «پیاده روی سریع» با حرکات بازوها وجود دارد؛ به این شکل که بازوها در هوا حرکت‌ های فشاری انجام می ‌دهند یا به خارج از بدن کشیده می ‌شوند، این در حالیست که این نوع حرکت بازو به فرد در هنگام پیاده روی کمکی نمی‌ کند.

داودی اضافه کرد: برای انجام حرکت صحیح بازوها هنگام راه رفتن، آرنج خود را ۹۰ درجه خم کرده، دست ‌های خود را کمی ببندید، اما مشت ‌ها را گره نکنید؛ گره کردن مشت ‌می ‌تواند فشار خون را افرایش دهد.

این عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه فرد در حین پیاده‌روی بهتر است که با هر قدم، بازوی مخالف پای جلوی خود را مستقیم و نه به شکل مورب، جلو بیاورد، گفت: همانطور که پای جلوی خود را به عقب می‌برید، بازوی مخالف را مستقیم به عقب بازگردانید.

او گفت: بهتر اینست که فرد آرنج را نزدیک بدن نگه داشته و از پرتاب آن به بیرون خودداری کند، البته دست رو به جلو فرد در حین پیاده روی نباید از نقطه مرکزی بدن عبور کند(نداشتن حرکت مورب دست‌ها). از طرفی دست‌ های شما هنگام جلو رفتن نباید بالاتر از استخوان سینه باشد بلکه باید پایین تر قرار گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد که اگر فرد با حرکت دادن بازوها دچار خستگی می‌شود، در حین حرکت این کار را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام داده سپس بازوها را شُل کرده و به شکل طبیعی در کنار بدن قرار دهد.

او در خصوص روش صحیح گام برداشتن نیز گفت: نکته اول اینکه گام برداشتن در پیاده روی باید به صورت روان باشد؛ اگر هنگام پیاده روی به پاهای شما ضربه وارد می ‌شود، احتمال این وجود دارد که از کفش‌ های سِفت و نامناسب استفاده می‌ کنید؛ کفش ‌های انعطاف ‌پذیر به شما کمک می‌ کند که حرکت پاها به درستی انجام شود.

داودی اضافه کرد: یک نکته دیگر اینکه برای گام برداشتن درست، ابتدا پاشنه پا را روی زمین گذاشته و در مرحله بعد، کف پا و انگشتان را روی زمین قرار دهید؛ با انگشتان پای عقب فشاری به سمت جلو وارد کرده و پاشنه پا را از زمین جدا کنید؛ پای عقب را به سمت جلو آورده و پاشنه آن را روی زمین قرار دهید؛ در ابتدای انجام این حرکت و تا زمانی که عضلات ساق پا تقویت شوند، ممکن است کمی احساس خستگی و درد کنید.

متخصص فیزیولوژی ورزشی قلب ودبیرهیات پزشکی ورزشی فارس همچنین گفت: کفش مناسب، کفشی است که کف آن از آج و لایه های منعطف و حدود یک سانتیمتر قابلیت انعطاف داشته باشد و هنگام قرار گرفتن سینه پا بر روی زمین، فشاری بر ستون فقرات و لگن ایجاد نشود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.